IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS Code 16214109
Study programme
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
VALVERDE APARICIO, MIREIA
E-mail mireia.valverde@urv.cat
rosalia.cascon@urv.cat
alba.barbara@urv.cat
Lecturers
VALVERDE APARICIO, MIREIA
CASCÓN PEREIRA, ROSALIA
BARBARÀ MOLINERO, ALBA
Web
General description and relevant information Introducció als conceptes de la funció de gestió de personal i les seves polítiques.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Type B Code Competences Transversal
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Sap ubicar la funció de recursos humans a l’empresa.
Coneix la importància estratègica de les persones i la seva gestió. 
Aplica les polítiques de recursos humans, n'analitza els possibles problemes i proposa solucions.
 A7 Sap interpretar els problemes relacionats amb la gestió de recursos humans.
Proposa solucions adients als problemes detectats tenint en compte els conceptes teòrics i el context del cas. 
Type B Code Learning outcomes
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
PART I: LA GESTIÓ DE PERSONES A L’ORGANITZACIÓ
1. Naturalesa i funcions de la gestió de persones a l’empresa 1.1. Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.2. Importància estratègica de la gestió de persones. Relació amb l’estratègia i integració amb altres funcions
1.3. Nivells de gestió
2. D’on ve la funció de personal? Història 2.1. Orígens
2.2. Fase del benestar
2.3. Management científic
2.4. Ciències del comportament
2.5. Integració de polítiques de personal
2.6. Gestió de recursos humans
2.7. Gestió de persones
3. Qui és el responsable d’aquesta funció? Agents 3.1. Alta direcció
3.2. Línia de comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències externes
3.5. Model de rols de Tyson
PART II: ACTIVITATS I POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL
4. Planificació de RH 4.1. Conceptualització, conceptes i objectius
4.2. Procés
4.3. Avantatges i inconvenients
4.4. Mètodes
4.5. Aplicació pràctica
5. Anàlisi i descripció dels llocs de treball 5. Anàlisi i descripció dels llocs de treball
5.1. Conceptualització, conceptes i objectius
5.2. Procés
5.3. Avantatges i inconvenients
5.4. Mètodes
5.5. Aplicació pràctica
6. Reclutament, selecció i socialització 6.1. Conceptualització, conceptes i objectius
6.2. Procés
6.3. Avantatges i inconvenients
6.4. Mètodes
6.5. Aplicació pràctica
7. Formació i desenvolupament 7.1. Conceptualització, conceptes i objectius
7.2. Procés
7.3. Avantatges i inconvenients
7.4. Mètodes
7.5. Aplicació pràctica
8. Avaluació de l’acompliment 8.1. Conceptualització, conceptes i objectius
8.2. Procés
8.3. Avantatges i inconvenients
8.4. Mètodes
8.5. Aplicació pràctica
9. Retribució i compensació 9.1. Conceptualització, conceptes i objectius
9.2. Procés
9.3. Avantatges i inconvenients
9.4. Mètodes
9.5. Aplicació pràctica
10. Promocions i transferències 10.1. Conceptualització, conceptes i objectius
10.2. Procés
10.3. Avantatges i inconvenients
10.4. Mètodes
10.5. Aplicació pràctica
11. Gestió de la desvinculació 11.1. Conceptualització, conceptes i objectius
11.2. Procés
11.3. Avantatges i inconvenients
11.4. Mètodes
11.5. Aplicació pràctica
PART III : NOVES TENDÈNCIES EN LA GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS
12. Noves tendències en la GRH 12.1. Gestió per competències
12.2. Gestió del talent
12.3. Altres tendències

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 4 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B5
B6
C4
20 40 60
Sessió Magistral
B6
C4
28 28 56
Atenció personalitzada
A5
B5
B6
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
2 24 26
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es descriurà en què consistirà l'assignatura, el seu temari, les metodologies docents i el sistema d'avaluació. S'explicarà la dinàmica de treball setmanal, la distribució de les sessions i es conformaran els grups de treball.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es determinaran les proves d'avaluació continuada, individuals i en grup, a realitzar durant el quadrimestre. Es comptarà la participació activa dels estudiants.
Sessió Magistral La modalitat serà participativa i es durà a terme a través de preguntes que fomentin la reflexió i el debat així com a partir dels dubtes que plantegin els estudiants.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. Es recomana escriure als professors prèviament per a confirmar la visita.

Atenció personalitzada
Description
Resoldre els dubtes que plantegin els estudiant a l'aula o en les hores convingudes per a tutories fora de l'aula.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B5
B6
C4
Les tasques específiques s'explicaran en la sessió introductòria del curs. Alguns exercicis es realitzaran a l'aula i d'altres es prepararan prèviament. 50%
Proves mixtes
A5
En l'examen final caldrà obtenir un mínim de 4/10 per poder sumar amb les altres puntuacions de l'avaluació continuada. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

La 2ª convocatòria es valora en base a:

- Treballs individuals a lliurar ABANS de la prova final (50%). Aquests treballs es realitzaran individualment i s'especificaran al moodle de l'assignatura.

- Prova mixta final (50%). L'estructura de la prova s'especificarà al moodle de l'assignatura.

Els estudiants que hagin suspès la primera convocatòria hauran de parlar amb el professorat de l'assignatura per tal de determinar les parts de la segona convocatòria de les quals s'hauran d'avaluar.


Fonts d'informació

Bàsica • Dolan, S.L.; Valle, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S. , La Gestión de los Recursos Humanos: Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación , 3ra edición, McGraw Hill: Madrid
• Gómez-Mejía, L.R.; Balkin, D.B. y Cardy, L.R. , Gestión de Recursos Humanos , 5ta edición, Pearson Prentice Hall: Madrid
• Bohlander, G.; Sherman, A. y Snell, S. , Administración de recursos humanos, 12ª edición, Madrid: Thomson
. Lucio, M.M., International HRM: An Employment Relations Perspective, 1ª, London: Sage

Complementària

Llibres

·         De la Calle Durán, M.C. y Ortiz de Urbina Criado, M. (2006), Fundamentos de recursos humanos, Madrid: Pearson Educación.

·         Delgado, M.I.; Gómez, L.; Romero, A.M. y Vázquez, E. (2006), Gestión de recursos humanos: Del análisis teórico a la solución práctica, Madrid: Pearson Prentice Hall.

·         Fernández López, J. (2005), Gestión por competencias: Un modelo estratégico para la dirección de recursos humanos, Madrid: Pearson Educación.

·         García-Tenorio Ronda, J. y Sabater Sánchez, R (2004), Fundamentos de dirección y gestión de recursos humanos, Madrid: Thomson.

·         Leal Millán, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L. y Román, M. (1999), El factor humano en las relaciones laborales: Manual de dirección y gestión, Madrid: Ediciones Pirámide.

·         Pereda Marín, S. y Berrocal Berrocal, F. (2006), Técnicas de gestión de recursos humanos por competencias, 2ª edición, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

·         Porret Gelabert, M. (2008), Recursos humanos: Dirigir y gestionar personas en las organizaciones, 3ª edición, Barcelona: ESIC Editorial.

·         Puchol, L. (2005), Dirección y gestión de recursos humanos, 6ª edición, Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

·         Valverde, M. (2002), Recursos Humanos I, Barcelona: Ediuoc.

·         Werther, W.B. y Davis, K. (2008), Administración de Recursos Humanos. El capital humano de las empresas, McGraw Hill: Méjico.

 

Revistes

·         Capital Humano

·         Dirigir Personas, Revista Profesional de la Gestión de Personas, AEDIPE (Asociación Española de dirección y Desarrollo de Personas)

·         Estudios Financieros, Revista de Trabajo y Seguridad Social: Recursos Humanos

·         Harvard Deusto Business Review

 

Altres fonts

 ·         Periódicos: Expansión y Empleo

(http://www.expansionyempleo.com/actualidadytendencias.html)

·         Pàgines web d'empreses

·         Pel·lícula: Recursos Humanos, 1999, Director: Laurent Cantet.

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/16214003
COMPORTAMENT ORGANITZATIU/16214107
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.