DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) DISSENY ORGANITZATIU Código 16234210
Titulación
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (CTE) (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GALIANA LLASAT, PAU FERRAN
Correo-e pau.galiana@urv.cat
Profesores/as
GALIANA LLASAT, PAU FERRAN
Web
Descripción general e información relevante

LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL  i  seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.

En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:


  • Docència: En aquesta assignatura les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, per aclarir dubtes dels casos pràctics treballats.
  • Avaluació: L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent, però es podrà adaptar al lliurament online tant de casos com de proves finals.
  • Atenció personalitzada: L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència o altres mitjans electrònics.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per analitzar i dissenyar l’estructura organitzativa d’empreses i institucions.
Entén el funcionament de les organitzacions actuals i en sap identificar i resoldre els problemes interns de gestió.
Proposa actuacions de gestió interna de l’estructura organitzativa de l’empresa des d’una perspectiva global de l’alta direcció, interrelacionant totes les seves parts i components.
 A7 Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de disseny organitzatiu i de gestió interna de les empreses actuals, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions en l’àmbit del disseny organitzatiu.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. Elements bàsics de disseny de l’organització 1.1. Concepte, definicions, classificació i elements de les organitzacions
1.2. L’organització com a coalició de participants
1.3. L’organització com a sistema obert
1.4. Organitzacions mecàniques i orgàniques
TEMA 2. Paràmetres de disseny organitzatiu 2.1. Concepte i components de l’estructura organitzativa
2.2. Els paràmetres de disseny segons Mintzberg
2.3. La diferenciació de tasques
2.4. Anàlisi i disseny dels llocs de treball
2.5. Interdependència de tasques
2.6. Integració de tasques: departamentalització i organigrames
2.7. Concepte de procés. El mapa de processos
2.8. Mecanismes de coordinació
2.9. Autoritat, jerarquia, àmbit de control i òrgans staff
2.10. Centralització i descentralització
TEMA 3. Factors de contingència 3.1. Fins i objectius
3.2. L’adaptació a l’entorn
3.3. Relacions entre estratègia i estructura
3.4. Adaptació de l'estructura a la tecnologia
3.5. La repercussió de la grandària de l’organització
3.6. L’evolució de les organitzacions: el cicle de vida
3.7. Cultura, poder i lideratge a l’organització
TEMA 4. Tipus de dissenys organitzatius 4.1. Les configuracions estructurals de Mintzberg
4.2. Les estructures clàssiques: dels models simples als complexos
4.3. Les noves estructures:organitzacions en xarxa, trèvol i federal
4.4. Les organitzacions virtuals: hipertext i hipertrèvol
4.5. Les estructures inter empresarials
TEMA 5. El canvi a l’organització 5.1. Concepte de canvi o de desenvolupament organitzacional: Tipus, models i resistències
5.2. La teoria de recursos i capacitats: el factor humà a l’organització
5.3. La gestió del coneixement: la teoria de l’organització que aprèn

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
Sessió Magistral
A6
A7
B3
6 12 18
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B3
C4
29 29 58
Pràctiques a través de TIC
B3
C4
6 18.5 24.5
Presentacions / exposicions
B3
C4
6 18 24
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A6
A7
B3
2 18 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de l'encaix de l'assignatura en el Pla d'Estudis i presentació del professor.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics. Presentacions en format "power point". Material publicat prèviament a l'aula virtual (MOODLE).

Explicacions teòriques i exposició d'exemples i casos reals. Comentari d'articles i lectures.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Les i els alumnes resolen casos pràctics reals a partir de la informació facilitada pel professorat i de la informació que poden trobar a la xarxa i als manuals de la bibliografia o materials docents del campus virtual. Molts cops, després els treballs s'exposen al conjunt de la classe i es propicia un debat i una comparativa de la realitat amb la teoria.
Pràctiques a través de TIC Requereixen consultes i recerca per internet. De casos reals.
Presentacions / exposicions Els i les alumnes prepararan en grup lectures i/o articles i/o casos pràctics i després el presentaran a l'aula. Es propiciarà un debat sobre els temes que es comentin, tot relacionant-ho amb la teoria.
Atenció personalitzada Repàs a conceptes generals i visió general dels temes que es van tractar en assignatures anteriors relacionades amb aquesta.

Resolució dels dubtes sobre la teoria i els casos reals que s'exposin a classe.

Atenció personalitzada
descripción

El professor atendrà personalment a l'alumnat que així ho sol.liciti. També es respondrà als correus electrònics que s'enviin a la bústia del professor, en un màxim de 48 hores. 


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC
B3
C4
Es realitzaran activitats d’avaluació continuada. Cadascuna de les activitats inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.

Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada activitat.
50%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
A7
B3
Examen de contingut teòrico-pràctic 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La qualificació final de l'assignatura en primera convocatòria s'obtindrà realitzant el lliurament de 4 activitats pràctiques al llarg del curs (50% de la nota). A més, es farà un exàmen teòric (l'altre 50% de la nota).

A la segona convocatòria, la qualificació final s'obtindrà de la nota que resulti ser la més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (100% de la nota).

b) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (amb una ponderació del 50%) i la nota de les activitats d'avaluació continua realitzades en 1a convocatòria (amb una ponderació del 50%).


Fonts d'informació

Bàsica GILLI, J. J., Diseño organizativo: estructura y procesos, 2007 Granica, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/6
Galan, Zazo, J. I., Diseño organizativo, 2017, Paraninfo
Mintzberg H., La estructuración de las organizaciones, 1984, Ariel

Complementària

MINTZBERG, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
COMPORTAMENT ORGANITZATIU/16234107
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.