DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DISSENY DE RECURSOS EDUCATIUS I D'ENTORNS TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ Codi 11214108
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Adreça electrònica josep.holgado@urv.cat
francescmarc.esteve@urv.cat
Professors/es
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
ESTEVE MON, FRANCESC MARC
Web
Descripció general i informació rellevant La finalitat de l'assignatura és la d'oferir i proposar eines per dissenyar recursos educatius, entorns col·laboratius de treball i entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge. S'analitzen i avaluen teories i dissenys de programes educatius, estratègies de suport a l'orientació, la tutoria i el seguiment de l'alumnat. Es proporcionen criteris per analitzar i elaborar materials, recursos i entorns, i per utilitzar-los correctament a nivell didàctic i metodològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Analitza i elabora materials didàctics.
Dissenya, desenvolupa i avalua programes educatius multimèdia.
 A11 Coneix, difon i implementa estratègies de recolzament a la orientació, a la tutoria i al seguiment dels alumnes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
Coneix, analitza, organitza i gestiona entorns virtuals d’aprenentatge i espais col•laboratius de treball.
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Coneix, analitza, organitza i gestiona entorns virtuals d’aprenentatge i espais col•laboratius de treball.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Coneix, analitza, organitza i gestiona entorns virtuals d’aprenentatge i espais col•laboratius de treball.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. Teories i disseny de programes educatius 1.1. Disseny de projectes educatius
1.2. Tipologia de projectes informàtics educatius.
1.3. Elaboració de projectes educatius.
1.4. Desenvolupament de dissenys pedagògics de projectes educatius.
1.4.1. Necessitats prèvies.
1.4.2. Criteris per a la selecció d'eines tecnològiques.
1.4.3. Pla de treball.
2. Aplicacions informàtiques a la formació 2.1. Eines de gestió. Google Apps
2.1.1 Correu web
2.1.2 Xat
2.1.3 Calendari (Google Calendar)
2.1.4 Documents (Google Docs)
2.1.5 Llocs web (Google Sites)
2.1.6 Vídeos (Google Vídeo)
2.1.7.Serveis Multimèdia i eines: Hipermèdia, RSS i marcadors socials (Delicious , Diigo),
Flickr, Youtube o Slideshare, ...
2.1.8. Entorn Personalitzat d'Aprenentatge
2.1.9. Xarxes Socials (Twitter, ...)
2.1.10. El portafoli del formador.
2.1.11. Mobile learning.
2.1.12. Entorns virtuals 3D.
2.1.13. Realitat augmentada en educació.
2.1.14. Podcats.
2.1.15. Ludificació.
2.1.16. Inclusió digital.


3. Disseny, desenvolupament i avaluació de programes educatius multimèdia. 3.1. Recursos TAC i estratègies per a l'Educació.
3.2. Generadors de quaderns, llibres i publicacions digitals.
3.2. Generadors de qüestionaris i exercicis.
3.3. Generadors de mapes conceptuals i mentals.
3.4. Generadors de videos, cartells i pòsters.
3.5. Generadors de còmics i dibuixos animats.
3.6. Generadors de calendaris i rellotges.
3.7. Generdors de cartogrames i mapes geogràfics.
4. Organització d'entorns de treball col·laboratiu. 4.1. BSCW, dropbox, ...
5. Entorns virtual de formació. 5.1. Moodle.
5.1.1 Què és Moodle?
5.1.2. Els principals recursos
5.1.3. Com proposem activitats?
5.1.4. Construir i compartir unitats didàctiques
5.1.5. Els recursos
5.1.6. Les activitats individuals: lliçons, tasques, els qüestionaris, Hotpotatoes, JClic i QV
5.1.7. La comunicació
5.1.8. Les activitats col•laboratives
5.1.9. Les escales i el llibre de qualificacions
5.1.10. Eines del professorat
5.2. Entorn Personal d'Aprenentatge (PLE)

6. Estratègies de suport a l'orientació, tutoria i seguiment d'alumnat 6.1. e-Tutories
7. Sistemes de videoconferència aplicats a la formació. 7.1 El sistema de videoconferència d'escriptori (Adobe Connect)
8. Anàlisi i elaboració de materials didàctics. 8.1 Ús metodològic de les pissarres digitals
8.1.1. Els recursos multimèdia en els processos d’ensenyament i aprenentatge
8.1.2. Programari per a la gestió de les PDI
8.1.3. L'exposició dels continguts
8.1.4. Obtenció i tractament de la informació
8.1.5. Models didàctics i disseny d'activitats d'aprenentatge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B3
C3
5 0 5
Sessió Magistral
B1
B2
B5
B6
C2
C3
50 31 81
Debats
B3
B6
8 8 16
Presentacions / exposicions
B1
B5
B6
C2
C3
10 20 30
Fòrums de discussió
B2
B3
B6
C3
8 10 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
B4
B5
C2
C3
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
10 20 30
Treballs
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
15 30 45
Atenció personalitzada
B6
4 0 4
 
Proves orals
B4
B6
C3
4 8 12
Proves pràctiques
B6
C3
4 8 12
Proves mixtes
B4
B6
C3
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Recerca d’informació en diferents articles i fonts bibliogràfiques.
Observació i anàlisi de diferents elements.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs realitzat perl'alumnat utilitzant la metodologia activa del treball per projectes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.
L'horari d'atenció del professorat es podrà consultar a l'aplicatiu informàtic de la Faultat i del Departament i estarà visible a la porta de cadascú dels despatxos.

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat disposarà de diferents sessions de tutoria en les que restarà a disposició de l'alumnat per qualsevol dubte o suggeriment. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes a l'alumnat i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B1
B2
B5
B6
C2
C3
Exposició dels continguts de l'assignatura. 10%
Debats
B3
B6
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. 5%
Presentacions / exposicions
B1
B5
B6
C2
C3
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 15%
Fòrums de discussió
B2
B3
B6
C3
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
B4
B5
C2
C3
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. 25%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 10%
Treballs
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
Treballs realitzats per l'alumnat. 15%
Proves mixtes
B4
B6
C3
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 5%
Proves orals
B4
B6
C3
Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta. 5%
Proves pràctiques
B6
C3
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà contínua. Es tindran en compte les reflexions i produccions dels treballs per projectes, dels estudis de casos, dels role-playings, i la recerca autònoma d'informació per al desenvolupament de les exposicions i debats.

Seran valorats positivament la participació en els seminaris, debats, forums, etc.

Les tècniques d'avaluació que s'utilitzaran seran:

Tècniques d'observació directa (registres anecdòtics, llistes de control, escales de qualificació/estimació), anàlisi de realitzacions (anàlisi de tasques, portafolis, escales de valoració, taules de criteris), tècniques d'informació directa (qüestionaris, diaris, inventaris, entrevistes), proves (proves d'execució o aplicació, proves orals, proves escrites).

Per poder fer l'avaluació ponderada de l'assignatura serà necessari presentar totes les activitats obligatòries de cadascú dels mòduls amb pes a la qualificació final, i la nota mínima de cadascuna de les tasques presentades haurà de ser superior a 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

- Adell Segura, J.; Castañeda Quintero, L. (2010). "los entornos personalesdeaprendizaje (PLEs); una manera de entender elaprendizaje". A: Roig Vila, R.; Fiorucci,M. (Eds.) Claves para lainvestigación en innovación y calidad educativas.La integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas. Alcoi: Marfíl-Roma Tre Universita degli studi.

-Barberà, Elena; Mauri, Teresa; Onrubia, Javier (2008). Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC”. Barcelona.Ediciones Graó.

-Bartolomé, Antonio (2008). Elprofesor cibernauta. ¿Nos ponemos las pilas?. Barcelona. Editorial Graó.

Bentley, Busbach Y Sikkel (1996): The architecture of the BSCW Shared WorkSpace System. Proceedings of the ERICM workshop on CSCW an the Web.

- España, rancisco; M. Luque, Carlos; Pacheco, marta; Bracho, Rafael (2008). Dellápiz al ratón. Guia pràctica para la utilización de las nuevas tecnologías en la enseñanza.Ediciones Toromítico, S.L.

Gallego, Domingo; GATICA, Nibaldo (coords.) (2010). La pizarra digital. Una ventana al mundo desde las aulas. Sevilla: Eduforma, Editorial MAD.

- Clares López, José (2011). Diseño pedagógico de un programa educativo multimedia interactivo (PEMI). Guia teórico-práctica. Alcalà de Guadaíra (Sevilla). Editorial MAD, S.L.

-Gros, Begoña (2008). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona. Editorial Graó.

Henriquez, P. et al. (2000). El trabajo colaborativo apoyado en la red: Herramienta para la innovación de la docencia universitaria. Comunicación presentada al I Congreso Internacional sobre Docencia Universitaria.Barcelona.

- Lankshear, Colin; Knobel, Michele (2008). Nuevos alfabetismos. Su pràctica cotidiana y elaprendizaje en el aula. Madrid. Ediciones Morata, S.L.

- Revuelta, Francisco; Pérez, Lourdes (2009).Interactividad en los entornos de formación on-line. Barcelona: Edutorial UOC.

 

REVISTES

REVISTA COMUNICACIÓN  Y PEDAGOGIA "Nuevas Tecnologias y Recursos Didácticos" http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal)

ESPIRAL: Nuevas Tecnologias y Educación. (http://www.pangea.org/org/espiral/)

REVISTA DIGITAL "CIBERAULA". Revista de Pedagogia y Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Escuela. (http://www.ciberaula.es/quaderns)

BIBLIOTECA VIRTUAL DE TECNOLOGIA EDUCATIVA. Universidad de Bracelona). (http://www.doe.d5.ub.es/te)

EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. (Grupo de tecnologías Educativa. Dpto. Ciencias de la Educación de la Universdad de las Islas Baleares). (http://www.uib.es/depart/gte/revelec.html).

PIXEL BIT. Revista de Medios y Educación. nº 16 (2001) 

PERSPECTIVA ESCOLAR: Les noves tecnologies: una recerca amb futur. Nº 245, mayo 2000

Revista COMUNICACIÓN Y PEDAGOGÍA. Especial Software Educativo;  nª 166, junio 2000

PERSPECTIVA ESCOLAR: Penja i despenja: recursos a Internet. Nº 253, maç 2001

Cuadernos de Pedagogía, nº 230. Tema Monográfico: Nuevas tecnologías para otra escuela.

Cuadernos de Pedagogía, nº 290. Tema Monográfico: Nuevos entornos de aprendizaje.

Cuadernos de Pedagogía, nº 297. Tema Monográfico: Escuelas y medios.

Cuadernos de Pedagogía, nº 301. Internet en la escuela.

Cuadernos de Pedagogía, nº 291. Videojuegos y educación. 

Comunicación y Pedagogía, nº 166. Especial Software  Educativo.

Comunicación y Pedagogía,  nº 185. Especial Software Educativo.

Digital Education, nº 18, (desembre 2010) "Personal learning environments".

WEBGRAFIA

http://www.xtec.cat

http://www.moodle.org

http://www.bscw.org

http://edte.ch/blog/interesting-ways/

http://www.humanodigital.com.ar/150-herramientas-gratuitas-para-crear-materiales-educativos-con-tics

http://www.smarttech.com

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HABILITATS COMUNICATIVES/11214004
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent