DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ I INNOVACIÓ EN TECNOLOGIA EDUCATIVA Codi 11214210
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
Adreça electrònica juan.gonzalezm@urv.cat
janaina.oliveira@urv.cat
francescmarc.esteve@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
MINELLI DE OLIVEIRA, JANAINA
ESTEVE MON, FRANCESC MARC
Web
Descripció general i informació rellevant En el si de la Intensificació en Tecnologia del Grau en Pedagogia, l’assignatura Investigació i Innovació en Tecnologia Educativa aborda la necessitat d’investigar com les TIC s’insereixen a la praxi educativa, tot explorant focus de millora en aquesta inserció i avaluant-ne la rendibilitat. Quant a la innovació, aquesta és inherent a l’ús de la tecnologia aplicada a l’educació, però no pot ser improvisada o atzarosa, aspectes que es tractaran també a l’assignatura. Com a intensificació, doncs, enfoquem les vessants investigadora i innovadora de l’ús de la tecnologia amb un enfocament eminentment pràctic, que miri d’aplicar competències ja assolides al Grau en Pedagogia en contextos tecnològics i que permeti l’alumnat endinsar-se a aquest àmbit de coneixement i servir-li d’avantsala d’estudis d’especialitat posteriors.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
 A11 Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Innovació amb Tecnologia Educativa 1.1 Concepte
1.1.1 Concepte d'innovació.
1.1.2 Concepte d'innovació en tecnologia educativa
1.2 Història de les innovacions en tecnologia educativa
1.3 Disseny d'una innovació educativa en tecnologia educativa
1.3.1 Planificació
1.3.2 Desenvolupament
1.3.3 Avaluació
1.4 Àmbits, models i exemples d'innovació educativa en tecnologia educativa
1.4.1 Àmbits
1.4.2 Models
1.4.3 Exemples
2. Investigació en Tecnologia Educativa 2.1 Fonaments de la investigació educativa
2.1.1 Paradigmes de la investigació educativa
2.1.2 Diversitat de paradigmes
2.2 Metodologia quantitativa
2.2.1 Característiques
2.2.2 Aïllament de variables
2.2.3 Formulació d'hipòtesis
2.2.4 Instruments
2.2.5 Anàlisi de dades
2.3 Metodologia qualitativa
2.3.1 Característiques
2.3.2 Etnografia educativa
2.3.3 Anàlisi de dades qualitatives
2.4 Investigació per al canvi
2.4.1 Investigació-acció
2.4.2 Investigació avaluativa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A10
A11
B3
C3
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A10
B3
B5
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis
A10
B3
C2
10 20 30
Treballs
A10
B4
5 20 25
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A10
B4
B6
C2
1 16 17
Atenció personalitzada
5 10 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als conceptes d'innovació i investigació en Tecnologia Educativa.
Sessió Magistral Situació del marc conceptual de la innovació educativa per mitjà de les TIC, i la seva necessària relació amb la investigació, que en comprovi els resultats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de supòsits pràctics que il·lustrin els diferents procediments d'innovació i investigació.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes i recerca de solucions innovadores i investigadores per mitjà de les TIC.
Treballs Disseny d'un pla d'innovació per mitjà de les TIC, i del pla d'investigació que comprovarà la seva eficàcia.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Elaboració d'una bitàcola amb les evidències de l'aprenentatge i de la preparació dels plans d'innovació i investigació.
Atenció personalitzada Tutoria per al guiatge en l'aprenentatge i en l'elaboració del treball de curs.

Atenció personalitzada
Descripció
L'equip docent atendrà personalitzadament l'alumnat per a la resolució de dubtes i per a l'orientació en l'elaboració del treball de curs, tant presencialment, com per mitjà de les TIC.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A10
B4
Desenvolupament d'un pla d'innovació docent i d'un pla d'investigació que n'avaluï l'eficàcia. 70 %
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A10
B4
B6
C2
Elaboració d'una bitàcola d'aprenentatge. 30 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En tot cas s'exigirà plena correcció en les expressions oral i escrita; qualsevol carència en aquest sentit pot resultar motiu de suspens de la totalitat de l'assignatura.
Està prevista la preparació d'una prova escrita de caire teòrico-pràctic en aquells casos en què l'assignatura no estigui superada per mitjà del treball i del portafolis. En aquest cas, l'alumne només podrà optar a una qualificació d'aprovat. Aquesta via només es considerarà en aquells casos en què l'alumne no hagi superat el treball i el portafolis, bo i havent-los presentat; mai serà una opció per a aquells qui no hagin seguit l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Bisquerra Alzina, R. (coord.), Metodolgía de la investigación educativa, , Madrid: La Muralla
Mateo , J.; Martínez, F., Medición y evaluación educativa, , Madrid: La Muralla

Complementària Latorre, A.; del Rincón, D.; Arnal, J., Bases metodológicas de la investigación educativa, , Barcelona: Gràfiques 92
Best, J. W., Cómo investigar en educación, , Madrid: Morata
Cohen, L.; Manion, L., Métodos de investigación educativa, , Madrid: La Muralla
Delgado, J. M.; Gutiérrez, J., Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, , Madrid: Síntesis
León, O. G.; Montero, I., Diseño de investigaciones, , Madrid: McGraw-Hill
Tejada, J., El proceso de investigación científica, , Barcelona: Fundació La Caixa
Ritchey, F. J., Estadística para las ciencias sociales, , México: McGraw Hill

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DISSENY DE RECURSOS EDUCATIUS I D'ENTORNS TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ/11214108
RECURSOS TIC I EDUCACIÓ INCLUSIVA/11214208

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105
DISSENY I DESENVOLUPAMENT DE PROJECTES MITJANÇANT LES TIC/11214209
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent