DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS Codi 11224002
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
Adreça electrònica monica.casellas@urv.cat
anaines.renta@urv.cat
Professors/es
CASELLAS SANAHUJA, MÒNICA
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria es tractaran les temàtiques relacionades amb les bases fonamentals i històriques de l'educació, els elements que configuren l'acció educativa, les condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa, els models educatius i la seva evolució històrica, el sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en educació, la planificació dels processos d'ensenyament-aprenentatge, l'observació sistemàtica i l'anàlisi de contextos educatius i l'organització de l'espai escolar a l'aula.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l'evolució històrica de l'Educació Social.
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
 A2 Coneix els models educatius i les seves metodologies.
 A6 Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
Comprèn els nivells de concreció de la planificació didàctica.
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
 A8 Observa i analitza els contextos educatius.
 A10 Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema

BLOC 1: INTRODUCCIÓ Al MÓN EDUCATIU: Elements que configuren l'acció educativa.
1.1 El sistema educatiu
1.2 Professionals i equips educatius
1.3 Institucions educatives
BLOC 2: PROCESSOS EDUCATIUS: La planificació i la programació educativa

2.1 Introducció a la programació
2.2 Components de la planificació
2.3 Taxonomies
BLOC 3: ELS CONDICIONANTS POLÍTICS, LEGISLATIUS I SOCIALS DE L'ACTIVITAT EDUCATIVA
3.1 Drets humans i drets dels infants
3.2 Normativa i legislació de la infància i de l'adolescència
3.3 Situacions límits en l'àmbit educatiu i la seva prevenció i intervenció
BLOC 4: ELEMENTS QUE INTERVENEN EN ELS CONTEXTOS EDUCATIUS 4.1 Infants
4.2 Adults
4.3 Relacions educatives

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
B1
B4
1 1 2
Treballs
A6
A10
B5
B6
C2
C3
72 144 216
Sessió Magistral
A8
B1
B4
72 144 216
Atenció personalitzada
B4
6 6 12
 
Proves de desenvolupament
A1
A6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada del professor respecte al desenvolupament de l'assignatura i els treballs a realitzar

Atenció personalitzada
Descripció
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
A10
B5
B6
C2
C3
Realització de treballs en grup i d'un treball individual 30%
Proves de desenvolupament
A1
A6
Avaluació dels continguts de la matèria a partir de proves de desenvolupament 50%
Altres  

Activitats de classe i participació en fòrums de discussió virtual

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

${1}iPer superar l'assignatura cal APROVAR les proves de desenvolupament, els treballs en equip i el treball individual indicats a la Guia Docent.${1}i

${1}iEs considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les tres activitats amb pes directe a la nota. (Prova escrita, treballs en equip i treball individual). L'alumnat que no superi alguna d'aquestes activitats tindrà opció a realitzar una recuperació proposada pel/per la professor/a. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.${1}i

${1}iTotes les activitats de recuperació tindran una puntuació màxima de 5 punts.${1}i

${1}iL'assistència a classe és recomanada i obligatòria. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials (80%), haurà de fer i superar un treball complementari (Pla Alternatiu) a efectes de qualificació de l'apartat d'activitats de classe. L'alumnat ha de comunicar al/a la professor/a de la matèria al principi de curs (setembre i octubre), si es dona el cas, la necessitat de realitzar el Pla Alternatiu.${1}i


Fonts d'informació

Bàsica Sánchez, J.C., Compendio de Didàctica General, 2008, Madrid: CCS
Perrenoud, P., Diez nuevas competencias para enseñar, 2004, Barcelona. Graó
Carreño, M, Teorías e instituciones contemporáneas de educación, 2000, Madrid. Sintesis
Martín,E. i Moreno A., Competencia para aprender a aprender, 2007, Madrid. Alianza
Marina, J. i Bernabeu, R., Competencia social y ciudadana, 2007, Madrid. Alianza
Puig, J. i Martín, X., Competencia en autonomía e iniciativa personal, 2007, Madrid. Alianza
Sanmartí, N., 10 ideas clave. Evaluar para aprender, 2007, Barcelona. Graó
Zayas, F. i Pérez, P., Competencia en la comunicación lingüística, 2007, Madrid Alianza
Perrenoud, P., 11 ideas clave. Como aprender i ensenyar competèncias, 2007, Barcelona. Graó
Relats, V., Què vol dir ser mestre avui? Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat., 2013, Barcelona. Fund. Jaume Bofill

Complementària De La Torre, S., Oliver, C., Sevilla, L., Estrategias didácticas en el aula: buscando la calidad y la innovación., 2008, Madrid. UNED
Bixio, C., Cómo planificar y evaluar en el aula: propuestas yejemplos., 2007, Alcalá de Guadaíra: MAD
Beltran, M. y otros, La secuencia formativa: fases de desarrollo y de síntesis, 2006, Barcelona. Graó
Perrenoud, P., Cuando la escuela pretende preparar para la vida, 2012, Barcelona. Graó.
Gardner, H. i Davis, K., La generación APP, 2015, España. PlanetdeLibro
Guirado, A. (Coord.), Altas capacidades intelectuales, 2012, Barcelona. Graó

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent