DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT Codi 11224003
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CASTARLENAS SOLÉ, ELENA TERESA
Adreça electrònica elena.castarlenas@urv.cat
concepcionrosa.cartil@urv.cat
juan.haro@urv.cat
maria.revilla@urv.cat
Professors/es
CASTARLENAS SOLÉ, ELENA TERESA
CARTIL FERRÉ, CONCEPCIÓN ROSA
HARO RODRIGUEZ, JUAN
REVILLA GONZALEZ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria aporta una mirada psicològica a l’anàlisi i estudi dels processos educatius. Introdueix a l’estudiant en els processos psicològics bàsics, i en la psicologia del desenvolupament i de l’educació. Aborda els processos de canvi que es produeixen en els nens en l’etapa d’educació infantil i primària en relació al desenvolupament motor, lingüístic, cognitiu i socioafectiu. Finalment analitza els factors psicològics de naturalesa personal, interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge escolar, i els vinculats als continguts escolars en particular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
 A5 Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
 A10 Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Adopta una actitud crítica i innovadora respecte als continguts de la matèria.
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa i col·labora activament en les tasques d'equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió.
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
S'expressa de manera oral i escrita de manera clara i efectiva.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS
Mòdul 1. L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics. 1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT

Mòdul 1. Introducció a la psicologia del desenvolupament 1.1 Concepte i objecte d'estudi de la psicologia del desenvolupament
1.2 Períodes i dimensions del desenvolupament
1.3 Principis bàsics del desenvolupament humà
1.4 Models i teories explicatives del desenvolupament
Mòdul 2 El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa
2.1Creixement físic i desenvolupament cerebral
2.2 Desenvolupament de la psicomotricitat gruixuda i fina
2.3 Psicomotricitat invisible (to, control respiratori, equilibri, estructuració espai/temps)
2.4 Construcció de l'esquema corporal
2.5 Optimització del desenvolupament físic i de les competències psicomotrius
Mòdul 3. El desenvolupament afectiu i social durant la infantesa 3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 La família com a context de desenvolupament durant la infància
3.3 Desenvolupament personal i construcció de la identitat
3.4 Desenvolupament social i relacions d'amistat
3.5 Contribució del joc al desenvolupament infantil
3.6 Desenvolupament de normes i valors
Mòdul 4 El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa 4.1 Interpretar i comprendre el món: de 0 a 2 anys, de 2 a 6 anys i de 6 a 12 anys
4.2 Consciència i autorregulació dels processos cognitius
4.3 Diversitat d'intel·ligències
4.4 Desenvolupament de les competències comunicatives i lingüístiques
BLOC 3. PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ
MÒDUL 1. Introducció a la psicologia de l’educació 1.1 Concepte i objecte d’estudi de la Psicologia de l’Educació
1.2 Contextos de desenvolupament, escenaris educatius i pràctiques educatives
1.3 Les característiques de les pràctiques educatives
1.4 La concepció constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge
Mòdul 2. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge

2.1 Factors psicològics implicats en l’aprenentatge
2.2 Diferències individuals en l’àmbit cognitiu
2.3 Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat
Mòdul 3. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge 3.1 Escenaris i contextos educatius
3.2 La interacció P-A en el procés d’ensenyament/aprenentatge.
3.3 La construcció del coneixement entre iguals.
Mòdul 4. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts educatius 4.1 El desenvolupament de capacitats i competències
4.2 Aprenentatge i avaluació dels diferents tipus de continguts educatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
C3
1 8 9
Sessió Magistral
A2
A5
A10
90 30 120
Seminaris
B1
B3
B5
B6
C3
C4
70 135 205
Atenció personalitzada
B1
C3
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A2
A5
A10
14 100 114
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul.
Sessió Magistral Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment.
Seminaris Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives de l'adquisició dels coneixements adquirits i de la capacitat d'aplicació dels nous aprenentatges. Forma part de l'avaluació continua.
Atenció personalitzada El sentit de l'atenció personalitzada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip. Per qualsevol dubte sobre l'assignatura o els criteris d'avaluació contactar amb la coordinadora de l'assignatura, la Dra. Elena Castarlenas. Mail: elena.castarlenas@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1
B3
B5
B6
C3
C4
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
Pensament crític i aplicació dels continguts apresos.
60%
Proves objectives de tipus test
A2
A5
A10
Superació del 50% de la prova. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura està dividida en tres blocs: psicologia bàsica, psicologia evolutiva i psicologia educativa. Els percentatges de cada bloc pel que fa a la nota final de la matèria són els següents:

Bloc Processos Psicològics Bàsics: 18%

Bloc Psicologia del Desenvolupament: 41%

Bloc Psicologia de l'Educació: 41%

L'avaluació del grau d'adquisició de coneixements es farà a través de la feina feta per l'alumne durant tot el curs acadèmic (avaluació continuada). Per tenir dret a l'avaluació continuada és obligatòria l'assistència al 80% de les classes de tots els blocs de la matèria, tant magistrals com seminaris. Per constatar l'assistència de l'alumnat a classe, cada professor/a establirà els mecanismes que cregui convenient.

Per aprovar cada bloc cal obtenir una puntuació de 5 o superior en cada una de les parts que formen l'avaluació: 1) Prova objectiva tipus test (40%) i (2) Carpetes d'aprenentatge dels seminaris i/o teoria (60%). Per tant, en el cas que es tregui una nota inferior a 5, ja sigui a les carpetes d'aprenentatge o a la prova objectiva no es podrà calcular la nota ponderada i la nota final del bloc serà de suspès.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir una puntuació de 5 o superior en cadascun dels blocs.

Els alumnes que no superin l'assignatura en primera convocatòria, poden recuperar les activitats d'avaluació proposades en segona convocatòria per tal de superar cadascun dels blocs i aprovar l'assignatura. Els alumnes tindran la possibilitat de recuperar l'examen del/s bloc/s suspès/os a final del curs, així com els treballs suspesos.

Per aprovar l'assignatura en segona convocatòria cal obtenir una puntuació de 5 o superior en cada una de les parts que formen l'avaluació (prova objectiva i carpetes d'aprenentatge) de cadascun dels blocs.

Consideracions generals per les dues convocatòries

Alumnes que han tret una nota inferior a 5 o no presentat:

· Aquells alumnes que tinguin un ‘no presentat' en algun dels blocs tindran com a nota final de l'assignatura un ‘no presentat'.

· Aquells alumnes que hagin tret una nota inferior a 5 a primera convocatòria i no es presentin a segona convocatòria tindran com a nota final de l'assignatura la nota de la part suspesa.

· Aquells alumnes que hagin tret una nota inferior a 5 a segona convocatòria tindran com a nota final de l'assignatura la nota de la part suspesa.

No s'aprovarà cap presentació, treball, activitat escrita ni activitat oral que no demostri un bon domini de la llengua.

Els treballs s'han de lliurar en la data indicada, no s'acceptaran treballs o activitats fora de termini.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat.


Fonts d'informació

Bàsica Lahey, B. , Introducción a la psicología, McGraw-Hill, 1999
Morris, Ch., Psicología, Mexico: Pearson Education,
Delval,J, El desarrollo humano, Siglo XXI, 2008
Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R., Desarrollo humano, Mexico: McGraw Hill, 2010
Muñoz, V.; López, I.; Jimenez-Lagares, I.; Ríos, M.; Morgado, B.; Roman, M.; Ridao, B.; Candau, X. y, Manual de psicología del desarrollo aplicado a la educación, Madrid: Piramide, 2011
Prados, M. y cols, Manual de Psicología de la Educación. Para docentes de educación infantil y primaria, Madrid: Piramide, 2014
Navarro, I. y Martin, C., Psicología de la educación para docentes, Madrid: Piramide, 2010
REVISTES

Infancia y aprendizaje

Child Development

Cuadernos de pedagogía

Cultura y educación

Aula de Innovación Educativa

Complementària

Bloc 1. Processos psicològics bàsics

 Domjan, M. Principios del aprendizaje y la conducta. México: International Thomson Editores.

Goldstein, E.B. Sensación y percepción. México: International Thomson Editores.

Harley, T. A. La psicología del lenguaje: de los datos a la teoría. Madrid: McGraw Hill Interamericana.

Leahey, T. H. Historia de la psicología: principales corrientes en el pensamiento psicológico. Madrid: Prentice-Hall.

Limonero, J.T. y Casacuberta, D. (2009). Motivació i Emoció. UOC.

Myers, David G.  Psicología. Madrid: Médica Panamericana

Ruiz-Vargas, J.M. (2010). Manual de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.


Bloc 2: Psicologia del desenvolupament

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. Barcelona: Gedisa

Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Bilbao: Desclée

Bisquerra, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Bilbao: Desclée

Conde, J. L. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad. Málaga: Aljibe.

DelVal,J (2006). Hacia una escuela ciudadana Madrid: Morata 

Geddes, H. (2010). El apego en el aula. Graó

López  F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M. J.  (1999). Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide

Owens, R. E. (2003): Desarrollo del lenguaje. Madrid: Prentice-Hall

Palacios, J.; Marchesi, A. y Coll, C. (2002). Desarrollo psicológuico y Educación I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza

Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R. (2010). Desarrollo humano. Mexico: McGraw Hill

Perinat, A. (2007). La primera infancia. Barcelona: UOC

Sadurni i Brugué, M.; Rostán, C.; Serrat, E. (2012). El desarrollo de los niños paso a paso. UOC.


Bloc 3: Psicologia de l’educació

Cubero, Rosario (2005) Perspectivas constructivistas. Barcelona: Graó

Coll, C. y otros (1993). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A. (2002). Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educaciMadrid: Alianza

Delval, J. (2006) Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata, 2006

Mayer. R. E. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Volumen II. Madrid: Prentice-Hall.

Mercier, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos.

Pozo, J. I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid. Alianza.

Mauri, T.; Valls, E. y Gómez, E. (1992). Els continguts escolars. El tractament en el currículum. Barcelona: Graó/ICE  UB.

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent