DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA Codi 11224102
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
CAMARERO FIGUEROLA, MARTA
Adreça electrònica charo.barrios@urv.cat
Professors/es
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta matèria s'analitzaran les organitzacions educatives i els seus condicionants a l'hora de fer intervencions socio-educatives. També es definiran els elements que configuren els programes i projectes d'intervenció educativa, fent èmfasi en el seu disseny.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A7 Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius.
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Identifica els elements que configuren l'organització i la gestió d'una institució educativa i com aquests poden incidir en les processos d'intervenció.
Entén conceptualment el que suposa la planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Descobreix els diferents nivells de planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge tant en l'àmbit formal com no formal.
Entén la necessitat i importància del disseny de la programació de l'aprenentatge, diferenciant els diversos elements que la configuren.
 A7 Identifica els elements que configuren l'organització i la gestió d'una institució educativa i com aquests poden incidir en les processos d'intervenció.
Entén conceptualment el que suposa la planificació del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Entén la necessitat i importància del disseny de la programació de l'aprenentatge, diferenciant els diversos elements que la configuren.
 A8 Identifica els elements que configuren l'organització i la gestió d'una institució educativa i com aquests poden incidir en les processos d'intervenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Participa en el treball en equip i realitza aportacions interessants.
 B8 Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. PLANIFICACIÓ I PROGRAMACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA 1.1. Concepte d´intervenció educativa
1.2. Conceptualització de planificació
1.3. Nivells de la planificació
1.4. Disseny de programes i projectes
2. ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES, SERVEIS I INSTITUCIONS EDUCATIVES 2.1. Conceptualització
2.2. Estructura organitzativa
2.3. Condicionants de la intervenció educativa
2.4. Lideratge i direcció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
A7
A8
B5
B6
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A7
A8
32 48 80
Debats
B3
B6
C3
4 2 6
Treballs
A6
A7
A8
B1
B2
B3
B5
B8
C3
C4
4 12 16
Presentacions / exposicions
A8
B3
B5
B6
C3
C4
6 3 9
Resolució de problemes, exercicis
A6
A7
A8
B3
B4
B5
C3
C4
56 112 168
Atenció personalitzada
0 3 3
 
Proves mixtes
A8
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i coneixement del grup
Sessió Magistral Desenvolupament de continguts teòrics
Debats Participació i discussió al grup classe sobre aspectes de la matèria.
Treballs Realització d´un treball interdisciplinar en el qual participen totes les matèries del curs.
Presentacions / exposicions Presentació oral i en grup de diferents activitats.
Resolució de problemes, exercicis Activitats, de diversa índole, que complementen i aprofundeixen en el continguts teòrics i en la consequció de les competències. Es desenvolupen a l'aula i fora de l'aula.
Atenció personalitzada Es concretarà unes sessions de tutoria específica per fer el seguiment de les diferents tasques.

Atenció personalitzada
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial, a l'aula i per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
A7
A8
B1
B2
B3
B5
B8
C3
C4
Treball interdisciplinar
(Cal una qualificació mínima de 5 per tal de fer mitja amb la resta d'activitats)
25%
Resolució de problemes, exercicis
A6
A7
A8
B3
B4
B5
C3
C4
Diverses activitats que es desenvoluparan a l'aula i fora de l'aula.
(Cal una qualificació mínima de 5 per tal de fer mitja amb la resta d'activitats)
40%
Proves mixtes
A8
Prova
(Cal una qualificació mínima de 5 per tal de fer mitja amb la resta d'activitats)
25%
Altres  

Autoavaluació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • Els estudiants que no poden assistir regularment a les classes han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre, que li facilitarà un pla de treball que li permeti poder superar l'assignatura.
  • Per tal de fer el treball interdisciplinar cal estar matriculats de les 6 matèries que conformen el segon Grau o bé tenir-les convalidades o aprovades en cursos anteriors. En cas de no reunir aquestes condicions han de comunicar-ho al coordinador/a de la matèria durant la primera setmana de classe, per planificar un treball alternatiu al treball interdisciplinar.
  • D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.
  • En cas de no haver superat la matèria amb l'avaluació continuada, hi haurà una segona convocatòria que consistirà en un examen i la rectificació de les activitats desenvolupades al llarg del curs que no hagin tingut una qualificació mínima de 5.


Fonts d'informació

Bàsica BRETONES, E. (Coord.), Planificació i avaluació en el camp de l'educació social, 2010, UOC
FELIZ,, T. (Coord.), Diseño de programas de educación social, 2010, McGraw Hill
FULLAN, M., Liderar en una cultura de cambio, 2002, Octaedro
GONZÁLEZ, A.P.; MEDINA, A. y DE LA TORRE, S. (Coord.) , Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. (Cap. 7 a 10) , 2002, Universitas
PARCERISA, A.; GINE, N. y FORES, A., La educación social. Una mirada didáctica. Relación, comunicación y secuencias educativas , 2010, Graó
PÉREZ, G. , Elaboración de proyectos sociales. Casos Prácticos , 2008, Narcea
RODRIGUEZ, A. (Coord.) , Psicologia de les organitzacions (XP08/10513/02600), 2009, UOC
RODRÍGUEZ, J. (Coord.), Avaluació i tècniques d'intervenció social, 2008, UOC
Gairin, J. I Barrera, A., Organizaciones que aprenden y generan conocimiento, 2014, Wolters Kluver

Complementària ALONSO, C.M.; GALLEGO, D.J.; ONGALLO, C. Y ALONSO, J.M., Psicología social y de las organizaciones. Desarrollo institucional, 2004, Dykinson
ANDER-EGG, E. , La planificación educativa. Conceptos, métodos, estrategias y técnicas para educadores , 1996, Magisterio del río de la Plata
BOLÍVAR, A., Los centros educativos como organizaciones que aprenden: Promesas y realidades, 2000, Muralla
CARNICERO, P., La comunicación y la gestión de la información en las instituciones educativas. , 2005, Praxis
FERNANDEZ, P., Metodología de gestión de centros educativos: estructura, organización y planificación del trabajo en el centro educativo. , 2005, Ideas Propias
GATHER, M., Innovar en el seno de la institución escolar, 2004, Graó
GORDO, G, Centros educativos ¿Islas o nodos? Los centros como organizaciones-red., 2010, Graó
NAVAJO, P. , Planificación estratégica en organzaciones no lucrativas. Guía participativa basada en valores , 2009, Narcea
SALVADOR, F.;RODRÍGUEZ J.L. y BOLÍVAR, A., Diccionario enciclopédico de didáctica, 2004, Aljibe
SENGE. P., La quinta disciplina en la práctica. Estrategias y herramientas para construir la organización abierta al aprendizaje , 1995, Granica
SENRA, M. Y VALLES, J. , Compendio conceptual de la Educación Social , 2010, Piramide
WOYCIKOWSKA, C. (Coord.), Cómo dirigir un centro educativo : guía para asumir las funciones de un director, 2008, Graó

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent