DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMUNITAT, ENTORN SOCIAL I ACCIÓ COMUNITÀRIA Codi 11224107
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BIGLIA , BARBARA
Adreça electrònica barbara.biglia@urv.cat
sara.cagliero@urv.cat
Professors/es
BIGLIA , BARBARA
CAGLIERO , SARA
Web
Descripció general i informació rellevant La temàtica de l'assignatura es centra en els procesos de desenvolupament comunitari i de participació ciutadana, tant des d'una óptica local com des d'una perspectiva comparada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A7 Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix i reflexiona sobre la relació de la comunitat i l'entorn social.
Coneix i adapta a la realitat contextual social les interpretacions teòriques dels entorns i les xarxes socials.
 A6 Planifica, dissenya i desenvolupa projectes socials.
 A7 Planifica, dissenya i desenvolupa projectes socials.
 A10 Coneix, integra i adapta diverses metodologies i tècniques per a l'acció comunitària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Utilitza pautes que fomenten una relació entre la universitat, les institucions socials i inciatives socials diverses, ONGs, etc.
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Aspectes introductoris 1.1. Societats i comunitats
1.2 Desenvolupament de la ciutadania
1.3 La societat de la informació
1.4. Lo local, lo global i lo glocal
1.5. Xarxes

2. La participació ciutadana 2.1 Formes de participació ciutadana
2.2 Les mobilitzacions socials
2.3 Participació en els espais urbans
2.4 Participació i noves tecnologies
2.5 El teatre com a eina per fomentar la participació
3. Els plans comunitaris 3.1. Principis de la planificació comunitària
3.2. El diagnòstic comunitari i les deteccions de les necessitats
3.3. Col·lectius socials i necessitats específiques
3.4. Tècniques pel diagnòstic comunitari
3.5. El disseny dels plans comunitaris
3.6. El projecte com a concreció del procés planificador i com a eina per a l'acció comunitària.
4. Tècniques i recursos per a la acció comunitària 4.1 Dinàmiques de grup


4.2 La cultura des de abaix


4.3 La acció sociocultural com a eina de producció de cultura i comunitat


4.4 Exemples i practiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A3
B3
C1
35 0 35
Treballs
A7
B3
B5
B6
C1
C3
C5
20 110 130
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
B6
C1
C3
48 95 143
Pràctiques de camp/sortides
A3
C5
3 0 3
Simulació
A6
B3
B4
C5
12 30 42
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
B1
B3
B4
B6
C1
C3
C4
6 85 91
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
Treballs Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) en grup.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques a l'aula, inclouen (entre d'altres): debats, dinàmiques de grup, presentacions de teoria, recerca d'informació etc...
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, activitat fora del aula.
Simulació Preparació i realització duna pràctica del teatre de l'oprimit
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, guia i assessorament, per part del professor, a fi de que l'alumne vagi seguint l'assignatura amb éxit.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà dubtes, donarà consell, guia i assessorament als alumnes, de forma individual. Per assistir a les tutories els estudiants s’han d’apuntar en el Moodle als horaris de tutoria proposats per a la docent. Totes les consultes, a menys que no tinguin que veure amb qüestions realment privades, s’han de realitzar en el fòrum del Moodle o a tutoria (no al e-mail de la docent).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
B3
B5
B6
C1
C3
C5
Treballs en grup sobre detecció de necessitats i disseny de resposta en àmbit comunitari. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
B6
C1
C3
Activitats que es realitzen en l'aula que poden requerir una preparació prèvia. Entre aquestes hi poden haver debats, dinàmiques de grup, treballs a partir de lectures, presentacions etc ... Totes les activitat s’han de realitzar incorporant lo après en la teoria. 25%
Simulació
A6
B3
B4
C5
Preparació i realització d'una activitat de teatre de l'oprimit. 15%
Proves de desenvolupament
B1
B3
B4
B6
C1
C3
C4
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PARTICIPACIÓ

Per aprovar l'assignatura es indispensable haver participat activament i resolt favorablement els exercici a l'aula ordinària i a les sessions sobre els treball de grup.

Les persones que per motius de treball o personals no poden participar activament i regularment a les classes tenen temps fins al 1 d'Octubre 2018 per apuntar-se en el Moodle (en el aplicatiu dissenyat per tal finalitat) a l'avaluació alternativa. Tindran l'obligació, tanmateix, d'assistir a algunes tutories de grup per a acordar els terminis de la seva avaluació i per supervisar el seu treball.


RESOLUCIÓ DE PROBLEMES I EXERCICI A L'AULA ORDINARIA

Es obligatori relacionar les activitats amb les teories treballades a classe, no fer-ho donarà lloc a suspendre aquest apartat. Tothom tindrà que presentar un mínim de dos vagades a classe.


RECUPERACIONS

Totes les recuperacions es realitzaran a través d'un examen a final de curs. Aquest tindrà diferents apartats corresponents a les diverses parts que s'han de recuperar i les/els estudiants hauran de realitzar les proves corresponents a les activitats no superades.

Els apartat que s'hauran de recuperar donaran dret, com a màxim, a una nota de 5 (aprovat).

Si un apartat no queda recuperat es suspèn la correcció dels altres donat que no hi ha possibilitat de recuperació.


NOTA FINAL

Per a superar l'assignatura és imprescindible aprovar cadascuna de les tipologies d'avaluaciò amb pes a la nota.

La docent es reserva el dret de arrodonir la nota final ponderada en el cas en que hi hagi alguna activitats amb notes particularment baixes i de pujar-les en cas de entregues particularment bones o participació destacable.


D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Collet, J i González, S., Els projectes educatius de ciutat de segona generació: del govern tradicional a la governança comunitària., Fundació Nous Horitzons, 2004
Escudero, J., Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la Animación Sociocultural., Narcea, 2004
Gillet, J.C., La animación de la comunidad. Un modelo de animación socioeducativa., Graó, 2006
Marchioni, M., Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria., Editorial Popular, 2002
Navarro, S., Redes sociales y construcción comunitaria., CCS, 2004
Solé Masó, P., L'educació social avui:la intervenció socioeducativa a Catalunya., Universitat de Girona, 2005
Biglia, B; Jimenez, E., Joves, gènere i violències: fem nostra la prevenció , URV, 2015
Biglia, B; Olivella-Quintana, Evolution and involution in the sexual and reproductive health services in Catalonia (Spain), Elsevier, 2014
Luxán, M.; Biglia, B.; Azpiazu, J., Violencias Sexuales, una asignatura pendiente – Guia para afrontar las violencias sexuales en las universidades, UPV, 2018
Martínez López, Miguel A., The Urban Politics of Squatters' Movements, Palgrave, 2018
Ubasart i González, Gemma / Martí i Puig, Salvador, Política i govern a Catalunya. De la transició a l'actualitat, Catarata, 2018
Biglia, B.; Bonet, J., Standpoint, Sage, 2019
Biglia, B.; Luxan, M., Interview, Sage, 2019
Biglia, B.; Bonet, J., DIY: Towards feminist methodological practices in social research, Discourse Unite, 2017

Durant el curs s'especificarà la bibliografia de lectura obligatòria i d'ampliació. Es podran afegir textos que no apareixen en aquest llistat.

Antón, Antonio (2012). Política social en tiempos de crisis. Cuadernos de Trabajo Social, 25(1), 49-62. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/38433/37174

Bermúdez Rey, María Teresa (2011) Animación sociocultural en el Hospital Materno Infantil de Oviedola experiencia del voluntariado de Cruz Roja. Pulso: revista de educación, 34:89-99. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3793714.pd

Biglia, Barbara; Vergé, Nuria (2016). Qüestionant la perspectiva de gènere en la recerca. Revista d’Innovació i Recerca en Educació (REIRE), 9(20), pp. 12 – 29

Biglia, Barbara (2007) Teorías ¿sobre/para/desde/en/por? los movimientos sociales. Agora: revista de ciencias sociales, 17: Volumen I: 83-102. http://www.academia.edu/attachments/29558719/download_file

Biglia, B. (2013) Experiencias fronterizas y efectos de las movilidades sociales y de clase. Papers, Revista de Sociología, 98/ 4: 751-772

Biglia, Barbara, & Olivella-Quintana, Maria (2014) Evolution and involution in the sexual and reproductive health services in Catalonia (Spain), Women's Studies International Forum. Disponible en https://www.academia.edu/6538250/Evolution_and_involution_in_the_sexual_and_reproductive_health_services_in_Catalonia_Spain_

Bonet, Jordi (2011). Cuando cómo participar importa. Análisis de los impactos de la participación ciudadana en las políticas de regeneración del centro histórico de Barcelona. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 1(1), 4-26. Recuperado el XX de XX de 20XX, de http://nevada.ual.es:81/urbs/index.php/urbs/article/view/bonet_marti

Bonet, Jordi i Ubasart, Gemma (2010) Guia de Govern Local. Barcelona: Icaria. Disponible en https://www.academia.edu/attachments/6521654/download_file?st=MTQwNDQ4NzU4Nyw4My4zNC43Mi4yMTYsNzYxMjU%3D&s=sidebar

CarideE GÓmez, JosÉ Antonio (2005) La animacÓn Sociocultural y el desarrollo comunitario como educaciÓn social. Revista de Educación, 336: 73-88. http://www.revistaeducacion.mec.es/re336/re336_05.pdf

Col·lectiu Punt 6 (2011) Construyendo entornos seguros desde la perspectiva de género. Programa Ciutats i Persones, Institut de Ciències Politiques i Socials. Informe número 5. http://punt6.files.wordpress.com/2011/03/construyendoentornosseguros-colc2b7lectiu-punt-6.pdf Col·lectiu Punt 6 (2013) Dones treballant. Guia de reconeixement urbà amb perspectiva de gènere.. Barcelona:Collectiu Punt 6. Disponible en http://punt6.files.wordpress.com/2011/03/dones-treballant-final-baixa.pdf

Colombo, Clelia (2006). «Innovació democràtica i TIC, cap a una democràcia participativa?». A: «Segon Congrés sobre Internet, Dret i Política: Anàlisi i prospectiva» [monogràfic en línia]. IDP. Revista d’Internet,Dret i Política. Núm. 3. UOC. [Data de consulta: 06/02/2013]. http://www.uoc.edu/idp/3/dt/cat/colombo.pdf

del Toro Alonso, Víctor (2013) El Juego como herramienta educativa del Educador Social en actividades de Animación Sociocultural y de Ocio y Tiempo libre con niños con Discapacidad. Revista de Educación Social, 1 (6). Disponible en http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/4025/El%20juego%20como%20herramienta%20educativa.pdf?sequence=1&rd=0031601374123668

Douglas Harper (2002) Talking about pictures: A case for photo elicitation. Visual Studies, 17:1, 13-26. Disponible en http://dx.doi.org/10.1080/14725860220137345

Escarbajal de Haro, A.; Martínez de Miguel López S. (2012) El papel de la educación y los museos en la inclusión social. Una contribución desde la animación sociocultural. Infancia, Derechos y Educación, 30,(2). Disponible en http://revistas.um.es/educatio/article/view/160921

Folgueiras P., Luna E., Palau B. (2010) Ciudadanía Participación y aprendizaje-servicio: del centro educativo a la comunidad. Tzhecoen, 5: 92-107. Disponible en http://www.clayss.org.ar/archivos/TZHOECOEN-5.pdf

Gil-Jaurena, Inés (2013) Enfoque intercultural y animación sociocultural: convergencias y reflexiones. Revista Iberoamericana de Educación (digital), 61/4. Available at SSRN: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID2261935_code1896283.pdf?abstractid=2261935&mirid=1

Jimenez, Edurne; Biglia, Barbara; Cagliero, Sara (2016). Apunts per millorar les formacions sobre violències de gènere. L’Experiecia de la investigació-acciò feminista GAPWork. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 5(1), pp. 79 – 104 .

Herrera Menchén, María del Mar (2006) La animación sociocultural. Una práctica participativa de educación social. Revista de Estudios de Juventud, 74: 73-93.http://www.injuve.es/sites/default/files/revista74_articulo4.pdf

López, Omar García-Pérez  José Vicente Peña Calvo, Carmen Mª Fernández García, (Coordinadores) CRISIS SOCIAL Y EL ESTADO DEL BIENESTAR: LAS RESPUESTAS DE LA PEDAGOGÍA SOCIAL. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/544351.pdf

López Serrano, C.J. et al. (2012). El uso de técnicas de animación sociocultural en la Universidad mejora las relaciones interpersonales entre profesores y estudiantes en la Universidad. ReiDoCre 1, Art. 9: 67-75 [http://hdl.handle.net/10481/21945]

Martínez Rodríguez, F.M. y Entrena Jiménez, S.: Acción colectiva, movilización social y cooperativismo: Un ejemplo de animación Sociocultural en Argentina pp.506-511 En Susana Torío

Sarrate Capdevila, M. L.; García Llamas, J. L. y Pérez Serrano, G. (2013). Exigencias profesionales del animador/a: Competencias clave. PedagogíaSocial. Revista Interuniversitaria, 22: 75-89. Disponible en http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/122347/1/Inv_pp_75_89.pdf

Úcar Martínez, Xavier (1999) Teoría y práctica de la animación teatral como modalidad de educación no formal. Teoría de la Educación, 11 Disponible en http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/71868

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Algunes de les activitats impliquen la lectura i el treball amb documents escrits en anglès. Per tant, es fa imprescindible que l'alumne tingui un domini de l'anglès adequat per tal de llegir textos acadèmics, com a mínim. Aquest curs requereix una implicació continua per part del alumnat, es molt difícil superar l’assignatura preparant-se d’últim moment donat que no es demana recordar conceptes sinó haver-los assimilats i poder-los posar en relació entre ells i utilitzar-los per a la resolució de situacions practiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent