Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A7 |
Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius. |
| A10 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix i reflexiona sobre la relació de la comunitat i l'entorn social.
Coneix i adapta a la realitat contextual social les interpretacions teòriques dels entorns i les xarxes socials.
| | A6 |
Planifica, dissenya i desenvolupa projectes socials.
| | A7 |
Planifica, dissenya i desenvolupa projectes socials.
| | A10 |
Coneix, integra i adapta diverses metodologies i tècniques per a l'acció comunitària.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Utilitza pautes que fomenten una relació entre la universitat, les institucions socials i inciatives socials diverses, ONGs, etc.
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. Aspectes introductoris |
1.1. Societats i comunitats
1.2 Desenvolupament de la ciutadania
1.3 La societat de la informació
1.4. Lo local, lo global i lo glocal
1.5. Xarxes
|
2. La participació ciutadana |
2.1 Formes de participació ciutadana
2.2 Les mobilitzacions socials
2.3 Participació en els espais urbans
2.4 Participació i noves tecnologies
2.5 El teatre com a eina per fomentar la participació |
3. Els plans comunitaris |
3.1. Principis de la planificació comunitària
3.2. El diagnòstic comunitari i les deteccions de les necessitats
3.3. Col·lectius socials i necessitats específiques
3.4. Tècniques pel diagnòstic comunitari
3.5. El disseny dels plans comunitaris
3.6. El projecte com a concreció del procés planificador i com a eina per a l'acció comunitària. |
4. Tècniques i recursos per a la acció comunitària |
4.1 Dinàmiques de grup
4.2 La cultura des de abaix
4.3 La acció sociocultural com a eina de producció de cultura i comunitat
4.4 Exemples i practiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
35 |
0 |
35 |
Treballs |
|
20 |
110 |
130 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
48 |
95 |
143 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
3 |
0 |
3 |
Simulació |
|
12 |
30 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
85 |
91 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Treballs |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) en grup. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats pràctiques a l'aula, inclouen (entre d'altres): debats, dinàmiques de grup, presentacions de teoria, recerca d'informació etc... |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, activitat fora del aula. |
Simulació |
Preparació i realització duna pràctica del teatre de l'oprimit |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, guia i assessorament, per part del professor, a fi de que l'alumne vagi seguint l'assignatura amb éxit. |
Descripció |
El professor resoldrà dubtes, donarà consell, guia i assessorament als alumnes, de forma individual.
Per assistir a les tutories els estudiants s’han d’apuntar en el Moodle als horaris de tutoria proposats per a la docent.
Totes les consultes, a menys que no tinguin que veure amb qüestions realment privades, s’han de realitzar en el fòrum del Moodle o a tutoria (no al e-mail de la docent). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treballs en grup sobre detecció de necessitats i disseny de resposta en àmbit comunitari. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Activitats que es realitzen en l'aula que poden requerir una preparació prèvia. Entre aquestes hi poden haver debats, dinàmiques de grup, treballs a partir de lectures, presentacions etc ... Totes les activitat s’han de realitzar incorporant lo après en la teoria. |
25% |
Simulació |
|
Preparació i realització d'una activitat de teatre de l'oprimit. |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
PARTICIPACIÓ Per aprovar l'assignatura es indispensable haver participat activament i resolt favorablement els exercici a l'aula ordinària i a les sessions sobre els treball de grup. Les persones que per motius de treball o personals no poden participar activament i regularment a les classes tenen temps fins al 1 d'Octubre 2018 per apuntar-se en el Moodle (en el aplicatiu dissenyat per tal finalitat) a l'avaluació alternativa. Tindran l'obligació, tanmateix, d'assistir a algunes tutories de grup per a acordar els terminis de la seva avaluació i per supervisar el seu treball.
RESOLUCIÓ DE PROBLEMES I EXERCICI A L'AULA ORDINARIA Es obligatori relacionar les activitats amb les teories treballades a classe, no fer-ho donarà lloc a suspendre aquest apartat. Tothom tindrà que presentar un mínim de dos vagades a classe.
RECUPERACIONS Totes les recuperacions es realitzaran a través d'un examen a final de curs. Aquest tindrà diferents apartats corresponents a les diverses parts que s'han de recuperar i les/els estudiants hauran de realitzar les proves corresponents a les activitats no superades. Els apartat que s'hauran de recuperar donaran dret, com a màxim, a una nota de 5 (aprovat). Si un apartat no queda recuperat es suspèn la correcció dels altres donat que no hi ha possibilitat de recuperació.
NOTA FINAL Per a superar l'assignatura és imprescindible aprovar cadascuna de les tipologies d'avaluaciò amb pes a la nota. La docent es reserva el dret de arrodonir la nota final ponderada en el cas en que hi hagi alguna activitats amb notes particularment baixes i de pujar-les en cas de entregues particularment bones o participació destacable.
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Collet, J i González, S., Els projectes educatius de ciutat de segona generació: del govern tradicional a la governança comunitària., Fundació Nous Horitzons, 2004
Escudero, J., Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la Animación Sociocultural., Narcea, 2004
Gillet, J.C., La animación de la comunidad. Un modelo de animación socioeducativa., Graó, 2006
Marchioni, M., Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria., Editorial Popular, 2002
Navarro, S., Redes sociales y construcción comunitaria., CCS, 2004
Solé Masó, P., L'educació social avui:la intervenció socioeducativa a Catalunya., Universitat de Girona, 2005
Biglia, B; Jimenez, E., Joves, gènere i violències: fem nostra la prevenció , URV, 2015
Biglia, B; Olivella-Quintana, Evolution and involution in the sexual and reproductive health services in Catalonia (Spain), Elsevier, 2014
Luxán, M.; Biglia, B.; Azpiazu, J., Violencias Sexuales, una asignatura pendiente – Guia para afrontar las violencias sexuales en las universidades, UPV, 2018
Martínez López, Miguel A., The Urban Politics of Squatters' Movements, Palgrave, 2018
Ubasart i González, Gemma / Martí i Puig, Salvador, Política i govern a Catalunya. De la transició a l'actualitat, Catarata, 2018
Biglia, B.; Bonet, J., Standpoint, Sage, 2019
Biglia, B.; Luxan, M., Interview, Sage, 2019
Biglia, B.; Bonet, J., DIY: Towards feminist methodological practices in social research, Discourse Unite, 2017
|
Durant el curs s'especificarà la bibliografia de lectura obligatòria i
d'ampliació. Es podran afegir textos que no apareixen en aquest
llistat. Antón, Antonio (2012). Política
social en tiempos de crisis. Cuadernos
de Trabajo Social, 25(1), 49-62.
Disponible en
http://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/38433/37174
Bermúdez Rey, María Teresa
(2011) Animación sociocultural en el Hospital Materno Infantil de
Oviedola experiencia del voluntariado de Cruz Roja. Pulso: revista de
educación, 34:89-99. Disponible en
http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3793714.pd Biglia, Barbara; Vergé, Nuria (2016). Qüestionant la perspectiva de gènere en la recerca. Revista d’Innovació i Recerca en Educació (REIRE), 9(20), pp. 12 – 29 Biglia, Barbara (2007) Teorías
¿sobre/para/desde/en/por? los movimientos sociales. Agora: revista
de ciencias sociales, 17: Volumen I: 83-102.
http://www.academia.edu/attachments/29558719/download_file
Biglia, B. (2013) Experiencias
fronterizas y efectos de las movilidades sociales y de clase. Papers,
Revista de Sociología, 98/ 4: 751-772
Biglia, Barbara, &
Olivella-Quintana, Maria (2014) Evolution and involution in the
sexual and reproductive health services in Catalonia (Spain), Women's
Studies International Forum. Disponible en
https://www.academia.edu/6538250/Evolution_and_involution_in_the_sexual_and_reproductive_health_services_in_Catalonia_Spain_
Bonet,
Jordi (2011). Cuando cómo participar importa. Análisis de los
impactos de la participación ciudadana en las políticas de
regeneración del centro histórico de Barcelona. URBS. Revista de
Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 1(1), 4-26. Recuperado el XX de
XX de 20XX, de
http://nevada.ual.es:81/urbs/index.php/urbs/article/view/bonet_marti
Bonet,
Jordi i
Ubasart, Gemma
(2010) Guia de Govern Local. Barcelona: Icaria. Disponible en
https://www.academia.edu/attachments/6521654/download_file?st=MTQwNDQ4NzU4Nyw4My4zNC43Mi4yMTYsNzYxMjU%3D&s=sidebar CarideE
GÓmez, JosÉ Antonio (2005) La animacÓn Sociocultural y el
desarrollo comunitario como educaciÓn social. Revista de Educación,
336: 73-88. http://www.revistaeducacion.mec.es/re336/re336_05.pdf Col·lectiu
Punt 6 (2011) Construyendo
entornos seguros desde la perspectiva de género. Programa
Ciutats i Persones, Institut de Ciències Politiques i Socials.
Informe número 5.
http://punt6.files.wordpress.com/2011/03/construyendoentornosseguros-colc2b7lectiu-punt-6.pdf
Col·lectiu Punt 6 (2013)
Dones
treballant. Guia de reconeixement urbà amb perspectiva de gènere..
Barcelona:Collectiu Punt
6. Disponible
en
http://punt6.files.wordpress.com/2011/03/dones-treballant-final-baixa.pdf
Colombo,
Clelia (2006). «Innovació democràtica i TIC, cap a una democràcia
participativa?». A: «Segon Congrés sobre Internet, Dret i
Política: Anàlisi i prospectiva» [monogràfic en línia]. IDP.
Revista d’Internet,Dret i Política. Núm. 3. UOC. [Data de
consulta: 06/02/2013]. http://www.uoc.edu/idp/3/dt/cat/colombo.pdf
del
Toro Alonso, Víctor (2013) El Juego como herramienta educativa del
Educador Social en actividades de Animación Sociocultural y de Ocio
y Tiempo libre con niños con Discapacidad. Revista de Educación
Social, 1 (6). Disponible en
http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/4025/El%20juego%20como%20herramienta%20educativa.pdf?sequence=1&rd=0031601374123668
Douglas
Harper (2002) Talking about pictures: A case for photo elicitation.
Visual Studies, 17:1, 13-26. Disponible en
http://dx.doi.org/10.1080/14725860220137345 Escarbajal
de Haro, A.; Martínez de Miguel López S. (2012) El papel de la
educación y los museos en la inclusión social. Una contribución
desde la animación sociocultural. Infancia, Derechos y Educación,
30,(2). Disponible en
http://revistas.um.es/educatio/article/view/160921 Folgueiras
P., Luna E., Palau B. (2010) Ciudadanía Participación y
aprendizaje-servicio: del centro educativo a la comunidad. Tzhecoen,
5: 92-107. Disponible
en http://www.clayss.org.ar/archivos/TZHOECOEN-5.pdf
Gil-Jaurena,
Inés (2013) Enfoque intercultural y animación sociocultural:
convergencias y reflexiones. Revista Iberoamericana de Educación
(digital), 61/4. Available at SSRN:
http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID2261935_code1896283.pdf?abstractid=2261935&mirid=1 Jimenez, Edurne; Biglia, Barbara; Cagliero, Sara (2016). Apunts per millorar les formacions sobre violències de gènere. L’Experiecia de la investigació-acciò feminista GAPWork. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 5(1), pp. 79 – 104 .
Herrera
Menchén, María del Mar (2006) La animación sociocultural. Una
práctica participativa de educación social. Revista de Estudios de
Juventud, 74: 73-93.http://www.injuve.es/sites/default/files/revista74_articulo4.pdf
López,
Omar García-Pérez José Vicente Peña Calvo, Carmen Mª
Fernández García, (Coordinadores) CRISIS SOCIAL Y EL ESTADO DEL
BIENESTAR: LAS RESPUESTAS DE LA PEDAGOGÍA SOCIAL. Disponible en
http://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/544351.pdf
López Serrano, C.J. et al.
(2012). El uso de técnicas de animación sociocultural en la
Universidad mejora las relaciones interpersonales entre profesores y
estudiantes en la Universidad. ReiDoCre 1, Art. 9: 67-75
[http://hdl.handle.net/10481/21945]
Martínez Rodríguez, F.M. y
Entrena Jiménez, S.: Acción
colectiva, movilización social y cooperativismo: Un ejemplo de
animación Sociocultural en Argentina pp.506-511 En Susana
Torío
Sarrate Capdevila, M. L.; García
Llamas, J. L. y Pérez Serrano, G. (2013). Exigencias profesionales
del animador/a: Competencias clave. PedagogíaSocial. Revista
Interuniversitaria, 22: 75-89. Disponible en
http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/122347/1/Inv_pp_75_89.pdf
Úcar
Martínez, Xavier (1999) Teoría y práctica de la animación
teatral como modalidad de educación no formal. Teoría
de la Educación, 11 Disponible en
http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/71868 |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Algunes de les activitats impliquen la lectura i el treball amb documents escrits en anglès. Per tant, es fa imprescindible que l'alumne tingui un domini de l'anglès adequat per tal de llegir textos acadèmics, com a mínim.
Aquest curs requereix una implicació continua per part del alumnat, es molt difícil superar l’assignatura preparant-se d’últim moment donat que no es demana recordar conceptes sinó haver-los assimilats i poder-los posar en relació entre ells i utilitzar-los per a la resolució de situacions practiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|