DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL Codi 11224108
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PÉREZ FOLCH, ALEJANDRO
Adreça electrònica juanjose.martinez@urv.cat
alex.perezf@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
PÉREZ FOLCH, ALEJANDRO
Web http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura proposa compartir entre docent i discents allò que sabem i el que volem aprendre en relació a la cultura de Pau i la gestió dialogant dels conflictes a través de la mediació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A9 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la mediació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions que s'han de posar en relació en un procés de mediació.
 A9 Utilitza les tècniques i els recursos adequats en el procés de mediació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identifica les situacions de les diferents agents implicats en un procés de mediació social.
Reconeix els continguts, individus, col·lectius i institucions relacionades amb un procés de mediació.
 B3 Selecciona informació rellevant.
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. LA MEDIACIÓ:
Fonamentació, bases de conflictologia, anàlisi del context i els factors que intervenen en les discrepàncies i conflictes interpersonals o intergrupals.

Gestió dialogant, no adversarial i apreciativa dels conflictes, si s'escau a través de la mediació.

Models metodològics de mediació

Cultura de Pau i pacifisme en conflictes armats.
1.1. Cultura de Pau, diàleg cooperatiu, negociació i, si s'escau, gestió dels conflictes a través de la mediació.
1.1.1. Dimensió positiva i apreciativa del conflicte.

1.2. Conflictologia, anàlisi dels conflictes i mediació.
1.2.1. Teoria sistèmica, construccionisme social
1.2.2. Processos psicosocials, interacció i factors emocionals del conflicte.
1.2.3. Processos de comunicació en la mediació.
1.2.4. Conflictes mediables o no mediables

1.3 Principis i escoles de mediació
1.3.1. Principis i objectius de la mediació.

1.3.2. Models i escoles de mediació.
a) Tradicional o lineal de Harvard, els set passos.
b) Transformatiu de Bush i Folger.
c) Circular narratiu de Sara Coob i les aportacions multidisciplinaris de Marinés Suares i Humberto Maturana
d) Apreciatiu, aportacions de Johan Galtung. Diàlegs apreciatius. Tècnica World cafè i altres estratègies de grups.
e) Models mixtes

1.4. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones.
1.4.1. La cultura de Pau interpersonal, intergrupal i global.

1.4.2. El diàleg i la mediació, espai de participació, sector emergent i procés de maduresa social.

1.4.3. Educació per la pau en activitats escolars, motivació i participació. Activitats escolars: commemoració del DENIP, ...
2. BASES JURÍDIQUES DE LA MEDIACIÓ. Entitats promotores i col•laboradores. 2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya.
2.1.1. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions
2.2.1. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència.
2.2.2. Legislació de mediació de l’Estat espanyol i de Catalunya.

2.2. Directives europees i organismes internacionals.
Directiva Comunitària 2008/52/CE, del Parlament Europeu,

2.3. Serveis d'informació i orientació dels serveis de Justícia i col•legis professionals: SIM i SOM
2.3.1. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions.
2.3.2. Funció dels Col•legis professionals i associacions de persones mediadores.
3. PROCÉS I TÈCNIQUES DE MEDIACIÓ: Elements i factors del conflicte: participants, context, factors clau, metodologia segons models o mixta, procés administratiu i avaluació.

La pràctica i estratègies de mediació en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes.

Funcions de la persona professional de mediació i la seva participació neutral i activa en el sistema.
3.1. FACTORS RELACIONATS AMB LES PERSONES O GRUPS IMPLICATS
a) Anàlisi dels factors personals, familiars i culturals, en aspectes psicològics, emocionals, de competències de comunicació, percepció, ...

b) Anàlisi de les interaccions en el context: familiar, veïnal, comunitari, sociocultural, laboral, ...

3.2 PERSONES MEDIADORES:
a) Titulació i opcions de formació: Coneixements, competències i codi de conducta de les persones mediadores.
b) Funcions i estratègies d’actuació de les persones mediadores

3.3. FACTORS, ESTRATÈGIES, PROCESSOS, TÈCNIQUES, EINES I RECURSOS
a) Anàlisi del conflicte, factors condicionants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones. Casos mediables o altres opcions.

b) Factors ambientals per a la mediació: disposició de la sala, la taula i les posicions, la gestió dels torns de paraules, interlocutors, dimensió artística.

c) Metodologia participativa, empoderament de les parts, legitimació, deconstrucció del conflicte, treball amb les diferències, posició subjectiva, co-construcció de la relació, ajut al diàleg i la comunicació, escolta activa, paràfrasi, reformulació, anàlisi i connotació positiva, ...

d) Accions prèvies al procés de mediació: confiança, legitimació, equilibri entre les parts, anàlisi del conflicte, entrevistes individuals.

e) Procés administratiu, compromís inicial, actes i document de les sessions i, si s’escau, acords finals o conclusions, registre o altres opcions.

f) Procés de la primera sessió i identificació del conflicte i factors condicionants. Gestió del procés i debat inicial, desenvolupament, acompanyament i ajuts al diàleg i negociació.

g) Procés de les sessions de mediació: Estratègies, eines i ajuts per a la gestió dels processos de diàleg i negociació, diàlegs transformatius i apreciatius, cerca de punts de confluència d’interessos i procés de construcció d’acords i la seva documentació, seguiment i avaluació. Procés administratiu i de registre.

h) Altres competències i recursos complementaris de la mediació:
Tècniques, eines didàctiques i habilitats narratives en mediació, modalitats en la paràfrasi, converses d'externalització i reciprocació, preguntes clau, connotació positiva, etc.
Llengües estrangeres, llenguatge de signes, TIC, tècniques didàctiques i de comunicació, dinàmica de grups i per acompanyament del procés,

i) Comediació, estratègies i casos recomanats.

j) Multiparcialitat, models i eines de gestió.

k) Avaluació dels processos de mediació. Conceptes, metodologia, processos i eines d'avaluació.

l) La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials. Recursos i eines.

3.4. Assessorament d'advocat i altres professionals i tècnics. El rol de l'advocat dins de la mediació. Casos en que es recomana assessorament.

3.5. Altres institucions i ens competents o col•laboradors en la gestió de conflictes: Jutjat de Pau, Arbitratge, ...
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ. 4.1 MEDIACIÓ COMUNITÀRIA: Cohesió social, civisme, convivència ciutadana, polítiques públiques i governança.
a) Actuacions i programes de mediació en l'àmbit local - comunitari i del teixit social.
Cultura de pau i mediació, en el context del programa de Ciutat Educadora, el projecte Educatiu de Ciutat i altres programes i projectes de l’àmbit local.
b) Mediació en comunitats de propietaris i veïns, us i gestió d'espais comunitaris, espais oberts de l’entorn i barri, mobbing, quotes, ...

4.2. MEDIACIÓ I INTERMEDIACIÓ comunitària intercultural i interreligiosa. La mediació factor de cohesió social.

4.3. MEDIACIÓ EN L'ÀMBIT ESCOLAR. Projecte de convivència, tutoria, prevenció, protocols d’actuació, activitats educatives de mediació i si s’escau, la correlació comunitària.

4.4. Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, convivència, ... El pla de parentalitat.

4.5. Mediació en persones amb diversitat funcional, gent gran, ...
4.6. Mediació en l’àmbit de la salut i hospitalària.
4.7. Civisme, convivència i mediació en els àmbits esportius.
4.8. Mediació a les organitzacions.
4.9. Mediació concursal i mercantil.
4.10. Mediació laboral, arbitratge, i conciliació.
4.11. Mediació mediambiental.
4.12. Mediació penal joves infractors. MPA - TBC
4.13. Mediació penal. MPA- TBC
4.14. Mediació internacional i en conflictes armats.
5. SERVEIS DE MEDIACIÓ:
- Disseny de serveis de mediació en administració local i territorial, centres educatius, entitats i àmbits comunitaris.

- Bases del disseny de Projectes de mediació a través dels programes Educatius Europeus.
5.1. DISENY D’UN SERVEI DE MEDIACIÓ: Procés de creació, organització, i gestió administrativa, tècnica i organitzativa. Processos d’informació prèvia a les persones destinatàries, d’implementació, de desenvolupament i avaluació continua, de retrolimentació i elaboració de memòries i propostes de millora. Especial atenció als serveis de mediació comunitària de les administracions locals, entitats i col•lectius socials.

5.2. ÀMBIT ESCOLAR: Disseny de programes i serveis de mediació escolar adequat als Projectes Educatius de Centre i els protocols i normativa escolar.

5.3. LA MEDIACIÓ EN EL MARC DELS PROGRAMES EDUCATIUS EUROPEUS: Fonts i llocs web d’informació, disseny de programes i formularis, la seva gestió, desenvolupament, implementació i avaluació. El cas pràctic dels Erasmus Plus.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
Sessió Magistral
A5
B3
10 20 30
Presentacions / exposicions
B3
20 40 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
B2
10 20 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B3
5 5 10
Treballs
B2
B6
C4
20 40 60
Seminaris
B3
7 14 21
Debats
B6
7 7 14
Atenció personalitzada
B3
10 10 20
 
Proves de desenvolupament
B3
10 20 30
Proves objectives de tipus test
A5
C4
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El procés d’ensenyament i aprenentatge de l’assignatura, es desenvolupa de forma participativa en un procés de comunicació a l’aula, on la persona docent exposa en les sessions magistrals, per bé que participatives, la cultura de pau i la mediació com a eina, on s’apliquen els principis de la negociació i el diàleg col•laboratiu i no adversarial.

Després de les sessions introductòries, l’alumnat constitueix els grups de treball integrats per fins a tres membres i seleccionen un dels temes del programa, si s’escau, amb els subtemes que el completin, d’acord amb les tutories.

El docent:
- imparteix els temes d’introducció i fonamentació general i els no seleccionats per l’alumnat, així com els de certa complexitat i el marc normatiu i les sessions amb suport de vídeos que exposen temes d’especial interès i d’actualitat, o visions i tècniques innovadores i casos pràctics de mediació.

- Revisa prèviament les exposicions de l’alumnat, i complementa o il•lustra amb casos pràctics dites presentacions

Activitats d’introducció, presa de contacte i presentació de l'assignatura, el programa, les tasques i procés d’avaluació continua. Detecció dels coneixements previs, interessos i expectatives de l’alumnat.

Presentació de la documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura i consulta en els processos de desenvolupament dels continguts i dels treballs del curs par part de l'alumnat.
Sessió Magistral Fonamentació de la matèria de l'assignatura: exposició dels continguts teòrics, conceptualització, processos i models de la pràctica de la mediació i eines metodològiques, evidències empíriques, anàlisi de casos i temes d’actualitat.
Presentacions / exposicions 1. Presentació oral a l’aula dels grups de treball, exposant el seu treball de recerca sobre el tema seleccionat, amb suport digital, incloent conceptualització, fonamentació, marc teòric i procés de transferència de coneixements en la pràctica de la mediació, amb reflexió fonamentada sobre casos, situacions, eines i recursos aplicats a supòsits de situacions pràctiques de mediació.

2) Activitat complementària a l’aula, pràctica, didàctica i participativa amb el grup classe, que complementi i ajudi a la comprensió del tema exposat.

3) Elaboració per part dels grups d'alumnat, d’un qüestionari tipus test sobre el tema exposat, de 20 preguntes amb 4 opcions de resposta i una correcta.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària EXPOSICIÓ DE CASOS A L'AULA, (directe o amb recursos en xarxa) per part del professor o conferenciants professionals, sobre processos i casos pràctics dels diversos àmbits de la mediació, per tal de reflexionar sobre la tipologia de casos i la gestió en la pràctica de la mediació.
Esdeveniments científics i/o divulgatius JORNADES I CONFERÈNCIES. Assistència a Jornades i esdeveniments relacionats amb la mediació. Ex. Jornades de mediació a Tarragona i Jornades de sortides professionals de l’Educació Social.
Sessions a l’aula impartides per conferenciants professionals.

Articles temàtics sobre la participació en Jornades i esdeveniments temàtics de cultura de pau i mediació. En cada cas es presenta un article temàtic, de reflexió i aprofundiment sobre un tema dels exposats en l’esdeveniment al que ha assistit.
tot l’alumnat, com activitat formativa complementària del programa de l’assignatura.
Treballs TREBALL DE RECERCA I REFLEXIÓ, sobre el tema que ha seleccionat el grup de treball, desenvolupat a partir de la fonamentació teòrica, conceptualització, metodologia i aspectes empírics, orientat a l’anàlisi de l’àmbit de la mediació seleccionat, i la descripció dels processos específics, recursos i eines per a la pràctica de la mediació en aquest àmbit.
TREBALL DE CAS REAL DE MEDIACIÓ, presentació, acompanyament, reflexió i debat sobre un cas real de mediació, preferiblement en Mediació Juvenil.
Seminaris REFLEXIÓ I DEBAT D'AMPLIACIÓ I APROFUNDIMENT EN GRUPS TEMÀTICS, sobre els temes clau dels continguts del programa o d’especial interès per l’alumnat, i la seva transferència en la pràctica en el context laboral o l'exercici professional de la mediació.
Debats Activitats de reflexió i participació en relació a les novetats, noticies i esdeveniments rellevants en l'àmbit de la mediació, si s'escau, amb participació d'experts, col·legis professionals, ...
Atenció personalitzada Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...)
Reunions periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria individual o en grups de treball per l’orientació dels processos d’ensenyament i aprenentatge i la fonamentació documental o metodològica dels treballs a realitzar. Utilització d'eines TiC per afavorir aquesta atenció, com potser videoconferència i altres. Atenció a l'alumnat en situació específica deguda a la participació en programes europeus o necessitat laboral. Activitats periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs. INDICADORS D’AVALUACIÓ: En els diversos treballs i processos d’avaluació, es valora d’acord amb els següents indicadors: 1) A nivell general, continguts adients i complets, d’acord amb l’enunciat plantejat 40 % En el cas dels qüestionaris: (les incorrectes no descompten) - Preguntes ben construïdes amb respostes que facin i ajudin a la reflexió i la didàctica dels continguts 20 % - Que entre totes desenvolupin tot el tema corresponent. 20 % 2) Nivell aprofundiment: documentació bibliogràfica, articles, web 20 % 3) Visió avançada segons previsions contextuals, original, tecnològica, 20 % 4) Participació, assistència, aportacions rellevants, 20 %

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
B3
a) EXPOSICIÓ A L'AULA DEL TREBALL TEMÀTIC,
INDICADORS D’AVALUACIÓ: recerca, fonamentació i aportació de fonts documentals, anàlisi, reflexió i desenvolupament pràctic, amb recursos pedagògics i didàctics, ús de les TIC, la llengua estrangera, ... sobre un tema del programa, concertat i amb la tutoria del docent.
b) ACTIVITAT DIDÀCTICA I PARTICIPATIVA
complementaria de la presentació temàtica a l'aula, per a la reflexió fonamentada sobre el tema exposat.

c) ELABORACIÓ D’UN QÜESTIONARI TIPUS TEST SOBRE EL TEMA EXPOSAT ( 20 preguntes, de 4 respostes opcionals i una certa.
10%







5%










5%

Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
B2
Activitats del docent complementàries i estudi de casos

Esdeveniments científics i/o divulgatius
B3
Articles d'aprofundiment i reflexió, amb fonamentació conceptual, sobre els temes de les Jornades i conferències programades.

Article sobre altres esdeveniments o jornades en els que es participi o es presentin a l'aula.
10%

10%
Treballs
B2
B6
C4
TREBALL DE RECERCA I ANÀLISI TEÒRIC (en grup): vinculat a un dels temes, amb aportació conceptual i de metodologia pràctica de la mediació, exposats i treballats a les classes i ampliat amb les fonts de la matèria, bibliografia i les aportacions dels conferenciants, les jornades que es proposi en el curs i els treballs dels altres Grups de Treball de l'alumnat. Completat amb un qüestionari tipus test sobre el tema exposat. 20%
Atenció personalitzada
B3
Tutoria des treballs, seguiment i retroalimentació de les tasques individual o dels grups, revisió presencial i/o telemàtica, ...
5%
Proves de desenvolupament
B3
PROVA DE DESENVOLUPAMENT TEÒRIC - PRÀCTIC D'UN TEMA. L'alumnat a través d'una prova de resposta extensa, justificada amb fonamentació teòrica i documental, ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements assolits sobre la matèria. 25%
Proves objectives de tipus test
A5
C4
Prova (qüestionari - test) sobre els coneixements teòrics, pràctics i la normativa de mediació. 5%
Altres  

1. Avaluació continua de la participació individual i en grup: a) Assistència activa a les classes, les conferències i jornades a l'aula o externes. b) Col•laboració en les activitats i sessions de participació per a la millora del procés educatiu de la matèria.

2) Dossier - portfolio, d'alumnat en pla alternatiu o per a la recuperació de l'assistència a les classes sobre les exposicions dels grups de treball que es publiquen al moodle. Valoració equivalent a la corresponent que es recupera, o si s'escau, per a millora de determinades notes.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. L'assistència és obligatòria. Es preveu una via d'avaluació alternativa a l'alumnat que justifiqui no poder assistir total o parcialment a les classes. En aquest cas, cal comunicar-ho al professor durant el primer mes de desenvolupament de la matèria.

L'alumnat pot utilitzar processos adequació individualitzada, a través del procés d'avaluació continua i tutories presencials o telemàtiques, si s'escau, en horaris concertats, així com les consultes on-line en les diverses modalitats de les xarxes socials.

2. Cal tenir aprovat amb una nota del 50% de l'avaluació corresponent a cadascuna de totes les parts avaluables.

3. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri adients pel bon desenvolupament de les activitats d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica AA DD , Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya, 2010, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Generalitat de Catalunya, Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat., 2009, http://www.parlament.cat/document/nom/TL097.pdf
Generalitat de Catalunya, DECRET 135/2012, Reglament, 2012, http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6240/1
Ajuntament de Barcelona., Ciutadana i Associacionisme. Ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègies de mediació comunitària a l’Ajuntament de Barcelona., 2012, http://ajuntament.barcelona.cat/seguretatiprevenci
AA DD, Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència, 2003, AJUNTAMENT SABADELL - FUNDACIÓ CAIXA SABADELL
BARUCH BUSH, R.A, - FOLGUER, J. P. , La Promesa de Mediación. Como afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros., 1996, Ed. GRANICA. SA.
BRULÉ, Alain, Saber dialogar y convencer., 1999, OCTAEDRO
CALCATERRAM Ruben A, Mediación estratégica, 2002, GEDISA
CENTRE DE MEDIACIÓ DE DRET PRIVAT DE CATALUNYA, , Casos pràctics de mediació de dret privat, Barcelona, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, , 2011, http://justicia.gencat.cat/web/.content/home/depar
CENTRE DE MEDIACIÓ DE DRET PRIVAT DE CATALUNYA, , Guia pràctica per a professionals municipals sobre la mediació familiar amb perspectiva de gènere, 2011, http://www.diba.cat/dones/descarrega/recerca2009.p
CONFORTI, Franco i DANIEL Oscar , El modelo de intervención y/o mediación apreciativa: una nueva propuesta extraída de los Diálogos Apreciativos. , 2008, http://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?n
COBLER MARTÍNEZ Elena , MEDIACIÓN policial: teoría para la gestión del conflicto., 2014, Dykinson,
COOB, S. y RIFKIN, J. , Neutrality as a discursive practice: The construction and transformation of narratives in community mediation, 1991, Studies in law, politics and society: Volume 11, G
DIEGO VALLEJO, R., Mediación: proceso, tácticas y técnicas, 2006, PIRÁMIDE
FARRÉ, S., Gestión de conflictos: taller de mediación. Un enfoque socio-afectivo, 2006, Barcelona: Ariel
FERNANDEZ RIQUELME, S, La Mediación social: itinerario histórico de la resolución de conflictos sociales,, 2010, www.eumed.net/rev/cccss/07/sfr.htm
FOLGUER, J. P., La promesa de la mediación, 1996, GRANICA
FOLGER, J.L. y TRICIA, S. , Nuevas direcciones en mediación – investigación y perspectivas comunicacionales, 1997, Paidos
FOLGER, J.L. Hackley, Susan; Suares, Marinés , Diàleg amb Joseph P.Folger - Susan Hackley - Marinés Suares, 2004, http://www.barcelona2004.org/www.barcelona2004.org
FRANCO CONFORTI, Oscar Daniel, El modelo de intervención y/o mediación apreciativa: una nueva propuesta extraída de los Diálogos Apreciativos, 2008, Extraído del libro: Liderazgo Positivo: construir
GALTUNG Johan, Volencia cultural, 1989, https://www.gernikagogoratuz.org/web/uploads/docum
GARCÍA, J.; GIMÉNEZ, O.; GONZÁLEZ, M.B.; GRUND, M. V.; & LARA. B. , Mediación en la práctica. Manual de implementación de un servicio de mediación escolar, , 2012, https://www.ceapa.es/sites/default/files/uploads/f
GRUN, Ernesto, La globalización del derecho: un enfoque sistémico y cibernético” , 2017, http://www.inter-mediacion.com/tecnicas-de-rc/enfo
HAYNES, J.M. Y HAYNES, G.L. , La mediación en el divorcio, 1997, Granica
HOWARD ROSS, M. , La cultura del conflicto. Las diferencias interculturales en la práctica de la violencia., 1995, Paidos
GALTUNG Johan, , Violència estructural de la mundialització. , 2017, https://www.youtube.com/watch?v=CUAT-_jRZoM
LEDERACH, J.P. , El abecé de la paz y los conflictos, 2000, CATARATA http://www.catarata.org/libro/mostrar/id
MARTÍNEZ MANENT, Joan, Mediació comunitària: de "la promesa de mediació" a la cultura de la pau i mediació, 2014, Servei de Publicacions UAB
MORENO OLIVER, Francesc Xavier (coord) i AADD, Bases de Mediació, 2014, Servei de Publicacions UAB
MUNDUATE, L. Y MEDINA, J, Gestión del conflicto, negociación y mediación. , 2005, PIRÁMIDE
ORTUÑO MUÑOZ, Pascual, PANORAMA DE LOS MEDIOS ALTERNATIVOS DE RESOLUCIÓN DE CONTROVERSIAS, Y SU IMPACTO EN LA MODERNIZACIÓN DE LA JUSTICIA, 2016, https://www.auditorscensors.com/uploads/20160711/A
ORTUÑO MUÑOZ, Pascual : , Mediación es Justicia, Grupo Europeo de Magistrados por la Mediación de España., 2015, https://mediacionesjusticia.com/2015/02/18/debate-
REDORTA, J., Como analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación., 2007, PAIDÓS
RÚA DURAN, Rebeca, DIFUSIÓN DE LA CULTURA DE MEDIACIÓN Y GESTIÓN ALTERNATIVA DE CONFLICTOS A TRAVÉS DE FORMACIÓN APLICADA AL ÁMBITO SANITARIO, 2015, http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/67526/
SASTRE G. I MORENO M., Resolución de conflictos y aprendizaje emocional., 2002, Barcelona. Ed. Gedisa
SARASOLA, Jose Luis; MALAGÓN BERNAL, José Luis ,BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) , Mediación. Elaboración de proyectos. Casos prácticos. , 2010, Tcnos
SIX, J.F., Dinàmica de la mediación, 1997, PAIDÓS
SUARES, M, Mediación, conduccción de disputas, comunicaciones y técnicas, 1997, PAIDÓS
TORRENGO; Juan Carlos , Mediación de Conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores, 2000, NARCEA
TORRENGO, J.C., El Plan de Convivencia: fundamentos y recursos para su desarrollo., 2008, Madrid: Alianza
TORREGO, J.C. , El Plan de Convivencia: fundamentos y recursos para su desarrollo, , 2008, Alianza
VILLAGRASA, C. (Coord.), La mediació: l'alternativa multidisciplinaria a la resolució de conflictes., 2004, PORTIC
VILLANUEVA, Alfredo, La cultura dominante. Violencia estructural, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=eRiNvquwi1s
VINYAMATA, Eduard, Conflictologia. Teoría y práctica en Resolución de Conflictos, 2001, ARIEL PRACTICUM
VINYAMATA, Eduard , Aprender mediación, 2003, Paidos
VIÑAS CIRERA, Jesús, Conflictos en los centros educativos. Cultura organizariva y mediación para la convivencia, 2004, GRAÓ
WATZLAWICK, P. , Teoría de la comunicación humana, 1989, Herder
Generalitat - Justicia, Programa Compartim de gestió del coneixement del Departament de Justícia Guia pràctica de metodologia i recursos per mediació en comunitats de veïns i propietaris, 2010, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Gencat - Ensenyament, GESTIO I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES, 2014, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
Gencat - Ensenyament, GENCAT - CONFLICTES GREUS - PREVENCIO I ACTUACIÓ, 2014, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA, Generalitat de Catalunya, Programa Compartim de gestió del coneixement del Departament de Justícia Guia pràctica de metodologia i recursos per mediació en comunitats de veïns i propietaris, , 2017, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
Ajuntament de Barcelona COMISSIONAT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I ASSOCIACIONISME,, Ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègies de mediació comunitària a l’Ajuntament de Barcelona., 2012, http://governobert.bcn.cat/sites/default/files/MG_
Gencat - Ensenyament, MEDIACIÓ ESCOLAR, , http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projed
Gencat - Ensenyament, PROJECTE DE CONVIVÈNCIA I ÈXIT EDUCATIU , 2015, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA, Generalitat de Catalunya. , Decàleg de bones pràctiques de mediació ciutadana i comunitària, 2017, http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/
AA DD, Set claus bàsiques per a la gestió de conflictes en l’esport: , 2017, http://www.resoluciodeconflictes.org/news/ca/2017/
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT, Generalitat de Catalunya, Normativa règim intern, PEC, orientacions i projectes específics, treballs, ...), 2017, http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educ
DEPARTAMENT ENSENYAMENT, Generalitat de Catalunya: , : Gestió positiva conflictes , 2017, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/w
DIPUTACIÓ DE BARCELONA , GUIA PER A LA CREACIÓ D’UN SERVEI DE MEDIACIÓ ALS AJUNTAMENTS. Els serveis de mediació comunitària, propostes d’actuació. Barcelona : Diputació de Barcelona,, 2005, http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/32773.pdf
DIPUTACIÓ DE BARCELONA: , LA MEDIACIÓ CIUTADANA UNA NOVA POLÍTICA PÚBLICA , , http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/fullejar/47315_

Complementària AA. DD - , 1a Jornada: 'Esport, gestió de conflictes i mediació' , 2017, http://www.icab.cat/?go=eaf9d1a0ec5f1dc58757ad6cff
AMOROS, M.; CAMPS, F. Y PASTOR, X., Mediació Comunitària i Gestió Alternativa de Conflictes a Catalunya. Una guia per a la Governabilitat, 2000, FUNDACIÓ JAUME BOFILL
BARONA VILAR, Silvia (Coord.), La mediación penal para adultos, 2009, Tirant lo Blanch
BARRERA ALGARIN, Evaristo (coord) i AA DD, Mediación: Elaboración de proyectos. Casos prácticos, 2010, Ed. Tecnos
BOQUÉ, M. C., Guía de mediación escolar, 2007, OCTAEDRO http://www.xtec.cat/seconca/ Carme%20Boq
Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya., Casos pràctics de mediació de dret privat, 2011, http://justicia.gencat.cat/web/.content/home/depar
García, J.; Giménez, O.; González, M.B.; Grund, M. V.; & Lara. B., Mediación en la pràctica. Manual de implementación de un servicio de mediación escolar., 2012, https://www.ceapa.es/sites/default/files/uploads/f
Gernika Gogoratuz, Caja de herramientas de curso de capacitación en resolución de conflictos, 1994, http://hectormaestriaenandragogia.blogspot.com.es/
MOORE, Christopher, El proceso de Mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos., 1995, GRANICA EDICIONES https://formacionprofesionaleav
ROSSNER, D., i altres, La mediació penal, 1999, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
SARDA TABOADA, Jenifer, Programa formación alumnado mediador, 2013, https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/3915/1/TFM-G
SASTRE G. I MORENO M, Resolución de conflictos y aprendizaje emocional, 2002, Gedisa
SORIA, M.A.; VILLAGRASA, C. y ARMADANS, I. (Coord), Mediación familiar : conflictos, técnicas, métodos y recursos, 2008, BOSH
TURCHET, Philippe, El llenguatge del cos. Com comprendre a l'altre a través dels seus gestos, 2005, PAGÈS EDITORS
Ajuntament de Barcelona, Ciutat i Conflicte Explorant les tendències de mediació comunitària a l’àrea metropolitana de Barcelona. , 2017, http://www.diba.es/documents/17614/894629/Premis_R
DIPUTACIÓ DE BARCELONA , La mediació ciutadana als ajuntaments: Estudi casos, 2005, http://www.diba.cat/c/document_library/get_file?uu

Recomanacions


 
Altres comentaris
L’alumnat que participa o ha participat en l’assignatura: Mediació social i cultural, coneix i comparteix coneixements i reflexions sobre la cultura de pau i la gestió de conflictes a través de la mediació i desenvolupa les habilitats comunicatives orals i a través d’eines o dinàmiques, i una visió integral de les relacions interpersonals i els conflictes, a més del coneixement de les pròpies competències i limitacions i la capacitat per adaptar-se a noves situacions, assumir responsabilitats i autocrítica. Aquest àmbits d’aprenentatge, aporten a l’alumnat interessat, una formació per a participar humanísticament i professionalment, en els processos d’educació social orientats a la millora de les condicions de vida i convivència en un mon més equitatiu, solidari i just.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent