DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CONTEXTOS D'INTERVENCIÓ II Codi 11224206
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part de la Menció "Intervenció socioeducativa en desadaptació social". Es tractaran els aspectes teòric-pràctics de la intervenció dirigida a la conducta delictiva i la violència contra les dones.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A10 Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
BLOC A: Intervenció socioeducativa en la conducta delictiva.

1. Elements per a comprendre la conducta delictiva: estabilitat i canvi al llarg de la vida.
2. Una visió crítica sobre perfils i classificacions dels infractors de la llei.
3. La intervenció socioeducativa: què funciona? Pràctiques basades en l'evidència i la recerca.
4. L'abordatge institucional de la delinqüència juvenil. Perspectiva comparada internacional.
BLOC B: Intervenció socioeducativa en la violència contra les dones. 1. Premises per a una intervenció en la violència contra les dones.
2. Legislació i declaracions internacionals.
3. Panorama internacional.
3. La intervenció dirigida a les víctimes.
4. La intervenció dirigida als agressors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
B3
C3
20 40 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
A10
B2
B3
B5
C3
24 24 48
Resolució de problemes, exercicis
A6
A10
B2
B5
C5
0 20 20
Atenció personalitzada
C6
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A2
B3
2 10 12
Proves pràctiques
A6
B2
C3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
En el Pla de Treball que estarà a disposició de l'alumnat a l'inici del curs, s'especificaran les hores i el lloc de l'atenció personalitzada. Aquesta activitat és de caràcter voluntari per els estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
A10
B2
B3
B5
C3
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 20%
Resolució de problemes, exercicis
A6
A10
B2
B5
C5
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. 20%
Proves de desenvolupament
A2
B3
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. 20%
Proves pràctiques
A6
B2
C3
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar cadascuna de les activitats amb pes a la nota final. La nota mínima per a aprovar cadascuna de les activitats és un 5.


Fonts d'informació

Bàsica Laub, John H. i Sampson, Robert J., Shared beginning, divergent lives, Harvard University Press, 2006
Mackenzie, D.L., What works in correction: reducing the criminal activities of offenders and delinquents., Cambridge University Press, 2006
Jennens, J. i Barret, C., The Think Programme Manual., Derbyshire Youth Offending Service. UK. , 2011
Echeburúa y Redondo, ¿Por qué víctima es femenino y agresor masculino?, Madrid: Pirámide, 2010
Lila, García y Lorenzo, Manual de intervención con maltratadores, PUV, 2010
Scandroglio, B y López Martínez, J.S., La violencia grupal juvenil, Revista Psicología Política, nº 46, 95-115, 2013
Varis, Programa Educant en la Responsabilitat, Departament de Benestar Social i Família. Generalitat de Catalunya., 2014
Fellmeth, G.; Heffernan, G; Nurse, J., Educational and skills-based interventions to prevent relationship violence in young people, Revista "Research on social work practice", vol. 25, no. 1 p. 90-102, 2015
Marvin D. Krohn and Jodi Lane. Malden, The Handbook of juvenile delinquency and juvenile justice , Blackwell, 2015
Pablo Grande Seara, Esther Pillado González., La Justicia penal ante la violencia de género ejercida por menores , Tirant lo Blach, 2016
Abraham Fernández Murcia ; Rodrigo Hernández Primo , Menores infractores y violencia juvenil : reeducación, nuevas perspectivas e inclusión , Popular, 2015
Shapland, J.; Farral, S. i Bottoms, A., Global perspectives on desistance, Routledge, 2016
Biglia, B. y Jiménez, E. (coord), Jóvenes, género y violencias: hagaos nuestra prevención, Publicacions de la URV, 2015

Complementària
ALTRES FONTS DOCUMENTALS PEL BLOC DE CONDUCTA DELICTIVA.

Al Desetta, M.A. i Wolin, S. (2000): The struggle to be strong. Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.

Bartolomé, R. i altres (2009): "Los factores de protección frente a la conducta delictiva". Revista española de investigación criminológica. Artículo 3, Número 7

Bernfeld, G.A.; Farrington, D.P. i Leschied, A.W. (2001): Offender rehabilitation in practice. Implementing and evaluating effective programs. Chichester: Wiley.

Bernuz, M.J. i altres (2009): "La libertad vigilada como medida individualitzadora en la Justicia de Menores". Revista Española de Investigación Criminológica. Artículo 6, Número 7.

Bogestad, A.J. i altres (2010): "Evaluation of a Cognitive Intervention Program for Juvenile Offenders". International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. Nú. 54, p. 552-565

Bernuz, KM.J. i altres (2006): El tratamiento institucional de los menores que comenten delitos antes de los 14 años". Revista  Española de Criminologia. Artículo 5, Número 4. 

Burraston, B. O. i altres (2012): "Reducing Juvenile Recidivism with Cognitive Training and a Cell Phone Follow-up". International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. Núm. 56, p. 61-80.  

Cano, M.A. (2006): "Algunas reflexiones criminológicas sobre el fenómeno de la violencia juvenil urbana en Francia". Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología.

Cid, J. i Larrauri, E (2001): Teorías criminológicas: explicación y prevención de la delincuencia. Barcelona: Bosch.

Cid, J. i Martí, J. (2011): El procés de desistiment de les  persones empresonades. Obstacle i suports. (Documents de Treball. Investigació). Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justicia.

Fernández Molina, E. y otros (2009): "Evolución y tendencias de la delincuencia juvenil en España". Revista Española de Investigación Criminológica. Artículo 8, Número 7. www.criminología.net 

 

Guasch, M. (1996): La acción educativa en el ámbito de la inadaptación social. Un modelo de intervención en libertad. Barcelona: Estel.

Guasch, M. i Ponce, C. (2002): "La intervención educativa en desadaptación social". En Guasch, M. i Ponce, C. (2002): ¿Qué significa intervenir educativamente en desadaptación social? Barcelona: Horsori. 

 

McGuire, J. i Priestley, Ph. (1989): Offending Behaviour. Skills and stratagems for going straight. London: B.T. Batsford Ltd.

Sampson R.J. i Laub, J.H. (1995): Crime in the Making. Pathways and turning points through life. Harvard University Press.

Sampson R.J. i Laub, J.H. (2004): "A general age-graded theory of crime: lessons learned and the future of life-course criminology". Advances in Criminological Theory. Vol. 13.

 

Vaske, J. i altres (2010): "Toward a biosocial theory of offender rehabilitation: Why does cognitive-behavioral therapy work?". Journal of Criminal Justice.

Yagüe, C. (2007): "Mujeres en prisión. Intervención basada en sus características, necesidades y demandas". Revista de investigación criminológica. Artículo 4, Número 5. 

 

ALTRES FONTS DOCUMENTALS PEL BLOC DE VIOLÈNCIA CONTRA LES DONES.

Bosch, E.; Ferrer, V.A. i Alzamora, A. (2005): "Algunas claves de orientación feminista en mujeres que han padecido violencia de género". Feminismos, 6, 121-136.

Cantera, L. M. (1999): Te pego porque te quiero. Servei de publicacions de la UAB.

Corsi, J. (2005): "Modelos de intervención con hombres que ejercen violencia en su pareja". Feminismos, 6, 137-146

Echeburúa, E. y Fernández-Moltalvo, J. (2009): "Evaluación de un programa de tratamiento en prisión con hombres condenados por violencia grave contra la pareja". International Journal of Clinical and Heath Psychology. Vol. 9, 1, 5-20.

Escámez y otros (2009): Programa de prevención escolar contra la violencia de género. Volumen I y II. Ediciones Brief.

Fletxa, A.;  Puigvert, L i Redondo, G. (2005): "Socialización preventiva de la violencia de género". Feminismos, 6, 107-120.

Ibabe, I. i Juareguizar, J. (2011): "El perfil psicológico de los menores denunciados por violencia filio-parental". Revista Española de Investigación Criminológica. Artículo 6, Número 9.

Larrauri, E. "Los programas formativos como medida  alternativa en los casos de violencia de género ocasional". Revista Española de Investigación Criminológica. Artículo 1, Número 8. 

 

Macià, R. i Martínez, S. (2009):  Algunas cuestiones relativas a la violencia contra las mujeres. www.ramonmacia.com/violencia-contra-las-mujeres/

Manjón González, J (2012): "Psicoterapia ambulatoria con mujeres víctimas de violencia de pareja. Una propuesta desde el Modelo Transteórico del Cambio". Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatria, 32, 83-101. 

 

Vives, C.; Martín, M.  i Frau, M.J. (2005): "Actores promotores del tema de la violencia contra las mujeres en el espacio discursivo público". Feminismos, 6, 147-158. 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent