DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) L'ATENCIÓ SOCIOEDUCATIVA EN INFÀNCIA EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT Codi 11224208
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació d’experiències educatives per la prevenció i tractament de la Infància en risc o desemparament, així com coneixements pràctics en diferents àmbits professionals mitjançant la resolució de casos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A4 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A4 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A6 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Tema1:Història i situació actual de l'atenció a la infància i adolescència.
Tema 2: Maltractament infantil.
Tema 3:Tècniques d´avaluació i diagnòstic
Tema 4: Intervenció dels professionals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A3
30 30 60
Treballs
A3
A10
B2
B3
B5
C3
30 30 60
Atenció personalitzada
B5
3 9 12
 
Proves mixtes
B2
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realització de diferents treballs individuals i en grup.
Atenció personalitzada
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria(tutories, revisió presencial o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals. Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. A inici de curs s'informarà dels dies i horaris d'atenció. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic: carmen.ponce@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
A10
B2
B3
B5
C3
Treball en grup


Treball individual

30%


30%


Proves mixtes
B2
Prova escrita 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

L´assistència a classe és obligatòria. Es podrà considerar un Pla Alternatiu si es presenta, abans del 30 de setembre, un contracte laboral que coincideixi amb l'horari de l'assignatura.

Es preveu una segona convocatòria el 15 de gener de 2020, per a l´alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements.


Fonts d'informació

Bàsica BALSELLS, M.A.,, Maltractament infantil i educació familiar, Universitat de Lleida, Lleida, 1997.
BARUDY, J. i DANTAGNAN, M, Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia, Gedisa, Barcelona, 2005.
De PAUL OCHOTORENA, JOAQUIN i ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA, Manual de Protección Infantil, , Barcelona, 2007.
De PAUL OCHOTORENA, JOAQUIN i ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA, Maltrato a los niños en la familia: evaluación y tratamiento,, Pirámide, Madrid, 2001.
MARTÍNEZ GARCÍA, C. (Coord.),, Los sistemas de protección de menores en la España de las Autonomías. Situación de riesgo y desamparo de menores. Acogimiento familiar y acogimiento residencial, Dykinson, Madrid, 2007.
VV.AA,, Intervención en situaciones de desprotección infantil, Diputación Foral de Bizkaia, Bizkaia, 2005.
VV.AA.,, Model de prevenció i detecció de situacions de risc social a la infància i l’adolescència, Col·lecció Documents de Treball, núm. 6,, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009.
VARIS MEMBRES CTIC TARRAGONÈS, Protocol de coordinació d’actuacions per a la prevenció i l’abordatge del maltractament prenatal, col•lecció eines 9, Generalitat de Catalunya (Institut Català de serveis socials)., Barcelona, 2010.
RODHES, J., Instrumental: Memorias de música, medicina y locura, Blackie Books, Madrid, 2015.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent