DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CONTEXTOS D'INTERVENCIÓ III Codi 11224222
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
DASCA VIZCAINO, MARIA DEL CLAUSTRO
Adreça electrònica mariadelclaustro.dasca@urv.cat
Professors/es
DASCA VIZCAINO, MARIA DEL CLAUSTRO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part de la menció Intervenció educativa en la desadaptació social. Es centra en la intervenció en conducta addictiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional de la "Intervenció socioeducativa en desadaptació social".
Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Aproximació al fenòmen de les addiccions. Addiccions amb substància
Addiccions sense substància
Panorama internacional de la problemàtica de les conductes addictives.
Aspectes legislatius, regulacions i recomanacions.
La intervenció socioeducativa en la conducta addictiva. Models, estratègies i tècniques d'intervenció.
Els recursos per a la intervenció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 5 7
Sessió Magistral
A2
A3
8 22 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
A10
B2
B3
B5
C3
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B3
C3
2 8 10
Atenció personalitzada
6 10 16
 
Proves mixtes
A2
A3
B2
B3
2 25 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà en els dies i hores acordats a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
A10
B2
B3
B5
C3
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. 70%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B3
C3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 10%
Proves mixtes
A2
A3
B2
B3
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Pendent

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent