DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTICUM Codi 11224401
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
21 Pràctiques Externes obligatòria Quart AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
mariajose.dominguez@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
cristiano.carrera@urv.cat
alex.perezf@urv.cat
jessica.cantos@urv.cat
miquel.folch@urv.cat
mireia.manchado@urv.cat
gisela.cebrian@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
DOMÍNGUEZ GONZÁLEZ, MARÍA JOSÉ
GARCÍA YESTE, CARME
CARRERA COLOMINES, CRISTIANO
PÉREZ FOLCH, ALEJANDRO
CANTOS EGEA, JESSICA
FOLCH CARBONELL, MIQUEL
MANCHADO CABRÉ, MIREIA
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
Web http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant El Pràcticum es conceptualitza com un conjunt d'activitats sistematitzades que busquen, per una banda, la conjunció entre la teoria i la pràctica i, per l’altra, iniciar als estudiants en un determinat camp professional. Són precisament aquestes dues notes definitòries les que proporcionen al Pràcticum un caràcter singular i diferenciat respecte a la resta de matèries del pla d’estudis. Es tracta d’una matèria obligatòria, vinculada a totes les àrees de coneixement que tenen presència en el currículum d’Educació Social. En ella hi prenen part tant la institució universitària com altres organismes, centres, serveis o entitats del camp professional. Per poder matricular aquesta assignatura l'alumne ha de tenir superats un mínim de 120 ECTS de l'ensenyament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A7 Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius.
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els diferents àmbits professionals de l'Educador social.
Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa que requereix el context de pràctiques.
 A5 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals ha d'incidir.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A7 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida.
 A8 Coneix, analitza i utilitza críticament les font documentals i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball realitzat.
Demostra un pensament crític i creatiu amb capcitat per adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional escollit per a realitzar les pràctiques.
 A10 Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball realitzat.
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur professional.
Respecta i fa respectar el codi dentològic i realitza de forma ètica les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Durant el mes de juny es faran públics els centres i places oferidesper realitzar el Pràcticum. L’alumnat podrà escollir fins a 8 opcions de places i les assignacions es faran per ordre estricte de nota de l’expedient acadèmic de l’alumne fins al moment. La selecció es farà durant el mes de setembre en les dates establertes. Aquesta selecció es farà en l'apartat corresponent de la web de la FECP.

Per poder fer la tria dels centres cal que tingueu en compte els aspectes següents:

  • És molt important que quan sigui el moment de realitzar el pràcticum l'estudiant estigui matriculat d'aquesta assignatura ja que en cas contrari, no el podrà fer, tot i tenir plaça assignada. De la mateixa manera que per poder matricular l'assignatura , haurà de tenir superats el 50% dels crèdits de la titulació (120 crèdits). Per tant l'assignació de les places es fa de manera provisional i restarà subjecta a que es compleixin els prerequisits acadèmics.
  • Els centres de pràcticums són única i exclusivament els que estan ofertats.
  • Els/les alumnes que no triïn plaça durant el termini establert se'ls hi assignarà directament una plaça d'entre les que quedin vacants.
  • L'estudiant ha de triar 9 preferències per ordre de prioritat. En cas que algú es quedi sense cap plaça de les 9 triades podrà escollir d'entre les places que quedin vacants.
  •  L'assignació de les places va en funció de la nota de l'expedient acadèmic. Davant d'una situació d'igualtat de la mateixa nota, té prioritat l'alumne/a amb un major nombre de crèdits superats.
  • Un cop feta la sol·licitud s'ha d'imprimir, signar i lliurar a l'Oficina de Suport al Deganat en l'horari establert.
  • Els/les alumnes que tinguin plaça assignada per anar a Nicaragua no cal que facin la sol·licitud.
  • L'assignació provisional de les places es pot consultar (al mateix lloc on es fa la inscripció). S'enviarà un correu electrònic informant sobre la publicació.
  •  Abans de l'inici de les pràctiques el tutor/a assignat es posarà en contacte amb l'estudiant per tenir una primera sessió que és de caràcter obligatori.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Estada de pràctiques
A5
A8
A10
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C3
C4
C6
0 300 300
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B8
C6
15 0 15
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
C6
0 2 2
Memòria
C6
10 200 210
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzaran prèvia matrícula del practicum, reunions informatives sobre el mateix i sobre el procediment i selecció dels centres.
Per més detalls podeu mirar la guia: http://www.fcep.urv.cat/media/upload/domain_1612/arxius/Normativa/PE_i_TFG_EDSOC_FINAL_17_07_18.pdf
Estada de pràctiques El període per portar a terme l’estada al centre és del gener a l’abril.
- En una primera fase del pràcticum, l’estudiant ha d’observar i analitzar la realitat del centre, servei o institució triada.
- En una segona fase, l’alumne ha de dissenyar, desenvolupar i avaluar un Projecte d’Intervenció Socioeducativa, de caràcter individualitzat, grupal o comunitari, en funció dels objectius i les característiques del centre, servei o institució on realitzi el seu pràcticum.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes El període per portar a terme l’estada al centre és del gener a l’abril. Addicionalment, es programarancada curs3 seminaris de treball conjuntdel pràcticum (octubre, gener i abril)de 2 hores de duradacadascunl’assistència als quals és obligatòria També és necessari el contacte amb el tutor o tutora de la facultat i assistir a les reunions individuals establertes
Memòria L’estudiant haurà de fer un informe que plasmi tot el què ha realitzat durant les pràctiques: des de les tasques més bàsiques d’observació i recopilació de documents fins a les més complexes com la reflexió sobre la pròpia acció.
L'informe de Pràcticum de 4t. curs ha de contemplar els apartats següents:
1. Justificació de l’elecció del centre/servei de pràctiques:
2. Macro descripció/anàlisi del centre:
3. Micro descripció/anàlisi del centre:
4. ESTRUCTURACIÓ DE LES PRÀCTIQUES:
5. INTERVENCIÓ SOCIO-EDUCATIVA:
6. Conclusions i valoracions globals del període de Pràcticum
7. Bibliografia i altres fonts de consulta
8. Annexos (si s’escau)

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Els tutors/res de la Universitat es reuniran periòdicament amb l’alumnat que tutoritzin, amb la finalitat de fer un bon seguiment del procés. Es realitzaran, com a mínim, 2 reunions grupals abans del començament de les pràctiques (octubre i gener) i una altra al final (abril). Addicionalment, es realitzaran les tutories individuals que es considerin adients.

El professorat tutor de la Universitat farà com a mínim una visita obligatòria al centre amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el tutor/a del centre, la dinàmica de treball, així com per avaluar conjuntament amb el tutor/a del centre les tasques fetes per l’alumnat.

A més, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A5
A8
A10
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C3
C4
C6
Avaluació externa (per part del tutor/a de pràctiques externes):
Informe realitzat per part de l’empresa o institució del tutor de pràctiques externes.

40%
Memòria
C6
Elaboració d'una memòria del pràctiques on s'introdueixi el centre on s'han realitzat les pràctiques i s'expliqui la intervenció i avaluació de la mateixa. 50%
Altres Autoavaluació (per part de l’estudiant):
Autoinforme (10%).
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- És obligatori haver superat cadascuna d'aquestes activitats avaluatives per separat per poder superar la matèria. És a dir, s'ha d'aprovat "els treballs de pràctiques externes" (50% de la nota), "l'estada de pràctiques" (40% de la nota) i "l'autoavaluació" (10% de la nota) per poder calcular la nota definitiva a partir dels percentatges indicats.

A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, el Pràcticum té una única convocatòria per curs.


Fonts d'informació

Bàsica

- Documentació del CEESC (Col·legi d'Educadores i Educadors de Catalunya).http://www.ceesc.es i altres publicacions dels àmbits professionals de l'Educació Social (Dixit)

- Revistes de l'àmbit de l'educació (Universitas Tarraconensis, Revista de Educación, Bordón, Educació Social-Revista d'Intervenció Socioeducativa, ...)

- Bibliografia específica facilitada pel tutor/a de la Facultat i/o pel tutor/a de la institució/servei/programa.

Complementària

- Altres fonts d'informació vinculades a l'àmbit a on l'estudiant desenvolupi de les seves pràctiques.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE GRAU/11224301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL DE FI DE GRAU/11224301

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DESENVOLUPAMENT I ÈTICA PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SOCIAL/11224111
 
Altres comentaris
Per poder realitzar el pràcticum cal tenir superats un mínim del 50% del crèdits del grau.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent