Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A9 |
Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | A2 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
| | A3 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
| | A4 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica les característiques de l’alumnat sobre el qual incidirà.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
| | A5 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
| | A6 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
| | A8 |
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | A9 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
| | A10 |
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | A11 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Dirigeix reunions amb eficàcia
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B7 |
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
| | B8 |
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
A la web de la FECP, http://www.fcep.urv.cat/ es troba la Guia del TFG on hi consten totes les informacions relatives a àmbits de treball del TFG i assignació de tutors.
Per norma general, en 2 dels 3 àmbits de treball del TFG ('Anàlisi i proposta de millora de la pràctica escolar' i 'Planificació curricular contextualitzada'), l'assignació de tutors es farà per part dels Responsables de l'ensenyament d'entre el professorat adjudicat pels departaments implicats. Donat que el TFG en aquests dos àmbits està clarament associat al Practicum II, cal atendre els criteris de selecció i assignació publicats a la Guia docent de Practicum II (i que apareixen a la web citada).
En el cas de l'àmbit de 'Col.laboració amb línies de recerca escolar', els estudiants hi optaran voluntàriament i els grups d'investigació adjudicaran les places atenent a criteris oportunament fets públic (Fonamentalment, Carta de motivació i expedient acadèmic). | |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
10 |
14 |
Selecció/assignació del treball de fi de grau |
|
5 |
10 |
15 |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau |
|
20 |
80 |
100 |
Elaboració del treball de fi de grau |
|
11 |
55 |
66 |
Presentació i defensa del treball de fi de Grau |
|
10 |
20 |
30 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessions de formació globals i específiques de recerca |
Selecció/assignació del treball de fi de grau |
Sessions de decisió sobre temàtiques del TFG.
Visites als centres.
|
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau |
Tutories individuals i/o grupals de planificació i revisió del progrés del TFG. |
Elaboració del treball de fi de grau |
Elaboració de l'informe seguint els esquemes proporcionats a la Guia del TFG i específics per a cadascun dels 3 àmbits. |
Presentació i defensa del treball de fi de Grau |
Exposició davant del tribunal avaluador. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Descripció
|
Data |
Acció |
Agents |
Juliol |
Matriculació |
Estudiants |
Juliol-agost |
Assignació de tutors |
Departaments |
Setembre |
Primera tutoria |
Estudiants amb tutors |
1a setmana novembre |
Lliurament annexos 1-2 |
Estudiants |
Novembre |
Segona tutoria |
Estudiants amb tutors |
Novembre-abril |
Desenvolupament del projecte de TFG |
Estudiants |
Novembre-abril |
Tutories de seguiment (annex 3) |
Estudiants amb tutors*(es poden fer tutories grupals i revisions per parelles) |
1a setmana maig |
Lliurament primera versió memòria a tutors |
Estudiants |
Maig |
Millora de la memòria partint del feedback dels tutors |
Estudiants amb tutors |
Última setmana maig |
Valoració, si s’escau, positiva de la memòria (annex 4) |
Tutors |
Última setmana maig |
Dipòsit de la memòria i de les autoreflexions |
Estudiants |
Principi juny |
Definició dels tribunal |
FCEP i departaments implicats |
Final juny |
Defensa oral del TFG |
Estudiants i tribunal | |
|
Criteris i procediments d’avaluació |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant) |
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau |
|
Avaluació inicial, Planificació i seguiment i progrés del TFG.
Autoavaluació
|
10%
10% |
|
Elaboració del treball de fi de grau |
|
Memòria
Valoració tribunal
|
40%
20% |
|
Presentació i defensa del treball de fi de Grau |
|
Exposició del treball |
20% |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant) |
Bàsica |
|
ARNAL, L., DEL RINCON, D. LATORRE, D. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Cabor.
BARTOLOMÉ, M. (1992). "La investigación cualitativa en educación: ¿comprender o transformar?” A Revista de Investigación Educativa. N. 20. Barcelona. Pp.: 7-37.
BOGDAN i TAYLOR (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Madrid: Paidós.
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
COLÁS, M. P., i BUENDÍA, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar
COOK, T. D., REICHARDT, CH.S.(1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
DE KETELE, J. M. i ROEGIERS, X. (1995). Metodología de la recogida de la información. Madrid: La Muralla.
DEL RINCÓN, D. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson.
DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao
GOETZ, J. P. i LECOMPTE, L. O. (1990). Etnografía y diseño cualitativo en la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
KEMMIS, S. (1988). Como planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.
LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.) (2003). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro. Cap. 13. Págs.: 247 – 275)
MATEO, J. (1999). “La investigación educativa.” A Evaluación e investigación. Enciclopedia General de la Educación. Barcelona: Océano. Tomo 2, Pp. 586-647
MATEO, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. BCN: ICE UB/Horsori.
SHÖN, D.(1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
SHÖN, D.(1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.
SOLA, M. (1999). El análisis de las creencias del profesorado como requisito de desarrollo profesional. A Pérez Gómez, Barquín, Angulo (edts.) Desarrollo Profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal. Pp. 661-683
STAKE, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata
TEJADA, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: La Caixa
WITTROCK, M. C. (1989). La investigación en la enseñanza. 3v: I.: Enfoques, teorías y métodos. II.: Métodos cualitativos y de observación. III.: Profesores y alumnos. Madrid: Paidós.
ZABALZA, M. A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Madrid: Narcea. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|