IDENTIFYING DATA 2012_13
Subject (*) RESEARCH METHODOLOGY IN EDUCATIONAL TECHNOLOGY Code 11665101
Study programme
Educational Technology: e-Learning and Knowledge Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory First Only annual
Language
Català
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Pedagogia
Coordinator
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
E-mail merce.gisbert@urv.cat
juan.gonzalezm@urv.cat
santos.urbina@urv.cat
Lecturers
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
URBINA RAMÍREZ, SANTOS
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Mercè Gisbert (merce.gisbert@urv.cat) i el Dr. Santos Urbina (santos.urbina@uib.es).

Competences
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC8 Management of complex technical or professional projects
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
  CC6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning aims
Objectives Competences
1. Definir los elementos que caracterizan a la investigación cualitativa y a la cuantitativa. BC2
CC3
2. Analizar las ventajas e inconvenientes del uso de cada una de las metodologías. BC1
BC8
CC4
3. Definir el papel del investigador en el proceso de investigación. BC2
CC3
CC6
4. Definir el proceso a seguir para el diseño, desarrollo e implementación de una investigación educativa . BC2
BC8
CC6
5. Analizar las principales corrientes actuales de investigación en Tecnología Educativa. BC3
BC5
CC4

Contents
Topic Sub-topic
1. La investigación Educativa. 1.1. Metodología de Investigación:
1.1.1. Cuantitativa
1.1.2. Cualitativa
1.1.3. Mixta
1.2. La Investigación en Tecnología Educativa
1.2.1. Investigación Educativa en I+D
2.Diseño de un proyecto de investigación. 2.1. Análisis del contexto y de las necesidades: elección del tema.
2.2. Definición de los Objetivos de la Investigación.
2.3. Selección de la metodología.
2.4. Diseño del proceso de Investigación:
· La selección de la realidad o de los colectivos objeto de estudio
· Los instrumentos de recogida de datos
· El proceso de tratamiento de los datos
· El cronograma
3. El desarrollo de la Investigación. 3.1. Contacto con los informantes
3.2. Aplicación de los instrumentos de recogida de datos
3.3. Selección de las herramientas para el procesamiento de los datos
3.4. Diseño del informe final
4. Presentación del Informe de la Investigación
5. La Publicación de los resultados

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
6 0 6
Lecture
3 3 6
Forums of discussion
0 5 5
Previous studies
0 5 5
Problem solving, exercises
0 5 5
ICT practicals
0 36 36
Integrated methodologies
0 5 5
 
Personal tuition
6 0 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Suposen una introducció a la investigació en Tecnologia Educativa per anivellar l'heterogeneïtat.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Taller "Eines per al tractament de dades".
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Forums of discussion Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Previous studies Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Problem solving, exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
ICT practicals Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Integrated methodologies Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Personal tuition

Personalized attention
 
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
Personal tuition
Description
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Assessment
  Description Weight
Problem solving, exercises Activitats especificades a la planificació de l'assignatura publicada a Moodle. Resolució d'un cas pràctic d'investigació 100%
 
Other comments and second exam session

El método de evaluación se basará en: · Evaluación continua a partir de la realización de las actividades que se proponen a lo largo del curso · Grado de participación en los debates y las aportaciones que ellos se hagan. Es conveniente seguir el cronograma de las actividades tal como se proponen en el curso y cumplir los plazos que se marcan para su entrega. De este modo se podrá garantizar una coherencia y una correcta integración de los contenidos de todos los cursos a los que cada alumno se ha matriculado. Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència.


Sources of information

Basic

BIBLIOGRAFIA COMENTADA:

- WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografia en la educación. Temas Paidós Educació, Barcelona.

- BOLÍVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

- BRUBACHER, J.W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa, Biblioteca de Educación, Barcelona.

- BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones, Zaragoza.

- BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l'Institution Éducative, Gauthier-Villars, Paris.

- CARDONA. M. C. (2002): Introducción a los métodos de investigación en Educación, Editorial EOS, Madrid.

- COHEN, L. y MANION, L. (1990): Métodos de investigación educativa, Ed. la Muralla, MAdrid.

- COLÁS, P. Y BUENDÍA, L. (1998): Investigación educativa, Ed. Alfar, Sevilla, 3a ed.

- GAL, D. G. et al. (1996): Educational Research. An introduction. Longman Publishers, USA, 6a Ed.

- EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa, Paidós Educador, Barcelona.

- KEEVER, J. P. (1990): Education Research, methodology and measurement: an international Handbook, Pergamon Press, New York.

- ELLIOT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación-acción, Morata, Madrid.

- ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación, Ed. Morata, Madrid.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.