DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ EN TECNOLOGIA EDUCATIVA Codi 11665101
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Pedagogia
Coordinador/a
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
Adreça electrònica merce.gisbert@urv.cat
juan.gonzalezm@urv.cat
santos.urbina@urv.cat
francescmarc.esteve@urv.cat
Professors/es
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
URBINA RAMÍREZ, SANTOS
ESTEVE MON, FRANCESC MARC
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Mercè Gisbert (merce.gisbert@urv.cat) i el Dr. Santos Urbina (santos.urbina@uib.es).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Dissenyar i desenvolupar programes i projectes d'innovació i de recerca en l'àmbit de l'e-learning.
  AC7 Gestionar i utilitzar la informació en el desenvolupament de projectes.
  AC15 Aplicar els principis del mètode científic a la resolució de problemes de recerca educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir els elements que caracteritzen la investigació qualitativa i la quantitativa. AC3
AC15
BC2
CC3
2. Analizar els avantatges i els inconvenients de l'ús de cada una de les metodologies. AC3
AC7
BC1
BC8
CC4
3. Definir el rol de l'investigador en el procés d'investigació. AC15
BC2
CC3
CC6
4. Definir el procés que s'ha de seguir durant el disseny el desenvolupament i la implementació d'un invesrtigació educativa. AC15
BC2
BC8
CC6
5. Analizar els principals corrents actuals d'investigació en Tecnologia Educativa. AC15
BC3
BC5
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. La investigació educativa 1.1. Metodologia de la investigació
1.1.1. Quantitativa
1.1.2. Qualitativa
1.1.3. Mixta
1.2. La Investigació en Tecnologia Educativa
1.2.1. Investigació Educativa en I+R
2. Disseny d'un projecte d'investigació 2.1. Anàlisi del context i de les necessitats: tria del tema
2.2. Definició dels objectius de la recerca
2.3. Selecció de la metodologia
2.4. Disseny del procés de recerca: la selecció de la realitat o dels col·lectius objecte d'estudi; els instruments de recollida de dades; el procés de tractament de les dades; el cronograma
3. El desenvolupament de la investigació 3.1. Contacte amb els informants
3.2. Aplicació dels instruments de recollida de dades
3.3. Selecció de les eines per al processament de les dades
3.4. Disseny de l'informe final
4. Presentació de l'informe de la investigació
5. Publicació dels resultats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 0 6
Sessió Magistral
3 3 6
Fòrums de discussió
0 5 5
Estudis previs
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
0 5 5
Pràctiques a través de TIC
0 36 36
Metodologies integrades
0 5 5
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Suposen una introducció a la investigació en Tecnologia Educativa per anivellar l'heterogeneïtat.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Taller "Eines per al tractament de dades".
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Activitats especificades a la planificació de l'assignatura publicada a Moodle. Resolució d'un cas pràctic d'investigació 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es basarà en: avaluació continuada a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg del curs; grau de participació en els debats i les aportacions que s'hi facin. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal i com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per a cada lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir la coherència i la correcta integració dels continguts de tots els cursosals que cadascú s'ha matriculat. Es recomana l'assistència a un minim del 80 % de les sessions de videoconferència.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA COMENTADA:

- WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografia en la educación. Temas Paidós Educació, Barcelona.

- BOLÍVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

- BRUBACHER, J.W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa, Biblioteca de Educación, Barcelona.

- BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones, Zaragoza.

- BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l'Institution Éducative, Gauthier-Villars, Paris.

- CARDONA. M. C. (2002): Introducción a los métodos de investigación en Educación, Editorial EOS, Madrid.

- COHEN, L. y MANION, L. (1990): Métodos de investigación educativa, Ed. la Muralla, MAdrid.

- COLÁS, P. Y BUENDÍA, L. (1998): Investigación educativa, Ed. Alfar, Sevilla, 3a ed.

- GAL, D. G. et al. (1996): Educational Research. An introduction. Longman Publishers, USA, 6a Ed.

- EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa, Paidós Educador, Barcelona.

- KEEVER, J. P. (1990): Education Research, methodology and measurement: an international Handbook, Pergamon Press, New York.

- ELLIOT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación-acción, Morata, Madrid.

- ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación, Ed. Morata, Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EINES I TÈCNIQUES PER A LA RECOLLIDA I L'ANÀLISI DE DADES/11665212
DISSENY D'INVESTIGACIÓ/11665218


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent