IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) RESEARCH METHODOLOGY IN EDUCATIONAL TECHNOLOGY Code 11665101
Study programme
Educational Technology: e-Learning and Knowledge Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory First AN
Language
Català
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Pedagogia
Coordinator
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
E-mail merce.gisbert@urv.cat
juan.gonzalezm@urv.cat
santos.urbina@urv.cat
francescmarc.esteve@urv.cat
Lecturers
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
URBINA RAMÍREZ, SANTOS
ESTEVE MON, FRANCESC MARC
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Mercè Gisbert (merce.gisbert@urv.cat) i el Dr. Santos Urbina (santos.urbina@uib.es).

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC3 Dissenyar i desenvolupar programes i projectes d'innovació i de recerca en l'àmbit de l'e-learning.
  AC7 Gestionar i utilitzar la informació en el desenvolupament de projectes.
  AC15 Aplicar els principis del mètode científic a la resolució de problemes de recerca educativa.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC8 Management of complex technical or professional projects
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
  CC6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning aims
Objectives Competences
1. Definir els elements que caracteritzen la investigació qualitativa i la quantitativa. AC3
AC15
BC2
CC3
2. Analizar els avantatges i els inconvenients de l'ús de cada una de les metodologies. AC3
AC7
BC1
BC8
CC4
3. Definir el rol de l'investigador en el procés d'investigació. AC15
BC2
CC3
CC6
4. Definir el procés que s'ha de seguir durant el disseny el desenvolupament i la implementació d'un invesrtigació educativa. AC15
BC2
BC8
CC6
5. Analizar els principals corrents actuals d'investigació en Tecnologia Educativa. AC15
BC3
BC5
CC4

Contents
Topic Sub-topic
1. La investigació educativa 1.1. Metodologia de la investigació
1.1.1. Quantitativa
1.1.2. Qualitativa
1.1.3. Mixta
1.2. La Investigació en Tecnologia Educativa
1.2.1. Investigació Educativa en I+R
2. Disseny d'un projecte d'investigació 2.1. Anàlisi del context i de les necessitats: tria del tema
2.2. Definició dels objectius de la recerca
2.3. Selecció de la metodologia
2.4. Disseny del procés de recerca: la selecció de la realitat o dels col·lectius objecte d'estudi; els instruments de recollida de dades; el procés de tractament de les dades; el cronograma
3. El desenvolupament de la investigació 3.1. Contacte amb els informants
3.2. Aplicació dels instruments de recollida de dades
3.3. Selecció de les eines per al processament de les dades
3.4. Disseny de l'informe final
4. Presentació de l'informe de la investigació
5. Publicació dels resultats

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
6 0 6
Lecture
3 3 6
Forums of discussion
0 5 5
Previous studies
0 5 5
Problem solving, exercises
0 5 5
ICT practicals
0 36 36
Integrated methodologies
0 5 5
 
Personal tuition
6 0 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Suposen una introducció a la investigació en Tecnologia Educativa per anivellar l'heterogeneïtat.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Taller "Eines per al tractament de dades".
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Forums of discussion Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Previous studies Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Problem solving, exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
ICT practicals Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Integrated methodologies Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Personal tuition

Personalized attention
 
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
Personal tuition
Description
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Assessment
  Description Weight
Problem solving, exercises Activitats especificades a la planificació de l'assignatura publicada a Moodle. Resolució d'un cas pràctic d'investigació 100%
 
Other comments and second exam session

L'avaluació es basarà en: avaluació continuada a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg del curs; grau de participació en els debats i les aportacions que s'hi facin. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal i com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per a cada lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir la coherència i la correcta integració dels continguts de tots els cursosals que cadascú s'ha matriculat. Es recomana l'assistència a un minim del 80 % de les sessions de videoconferència.


Sources of information

Basic

BIBLIOGRAFIA COMENTADA:

- WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografia en la educación. Temas Paidós Educació, Barcelona.

- BOLÍVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

- BRUBACHER, J.W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa, Biblioteca de Educación, Barcelona.

- BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones, Zaragoza.

- BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l'Institution Éducative, Gauthier-Villars, Paris.

- CARDONA. M. C. (2002): Introducción a los métodos de investigación en Educación, Editorial EOS, Madrid.

- COHEN, L. y MANION, L. (1990): Métodos de investigación educativa, Ed. la Muralla, MAdrid.

- COLÁS, P. Y BUENDÍA, L. (1998): Investigación educativa, Ed. Alfar, Sevilla, 3a ed.

- GAL, D. G. et al. (1996): Educational Research. An introduction. Longman Publishers, USA, 6a Ed.

- EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa, Paidós Educador, Barcelona.

- KEEVER, J. P. (1990): Education Research, methodology and measurement: an international Handbook, Pergamon Press, New York.

- ELLIOT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación-acción, Morata, Madrid.

- ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación, Ed. Morata, Madrid.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
TOOLS AND TECHNIQUES FOR COLLECTING AND ANALYZING DATA/11665212
RESEARCH DESIGN/11665218


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.