DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTERVENCIÓ EN MALALTIES CRÒNIQUES Codi 11685109
Ensenyament
Psicologia General Sanitària (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Adreça electrònica ester.sole@urv.cat
elisabet.sanchez@urv.cat
Professors/es
SOLE PIJUAN, ESTER
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
 A13 Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut.
 A14 Planificar, realitzar i, en el seu cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb problemes de salut per establir una avaluació dels mateixos.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B5 Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
 A12 Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
Reconeix, analitza i interpreta les relacions entre l'estrés i la malaltia, i entre aquests i els processos d'afrontament.
 A13 Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
 A14 Entén la intervenció psicològica des d'un model complex que contempla diferents nivells i unitats d'actuació.
És capaç d'identificar, avaluar i tractar els factors psicosocials que intervenen en els diferents problemes crònics de salut: dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia.
Té els coneixements teòrics i pràctics fonamentals per a dissenyar, implementar i avaluar programes específics d'intervenció per a cada im dels problemes crònics de salut que inclou el programa ( dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
(1) Introducció al concepte de malaltia crònica: aspectes psicològics implicats.
(2) Procés d’adaptació a problemes crònics de salut.
(3) Adherència al tractament en malalties cròniques.
(4) Avaluació i intervenció psicològica en malalties cròniques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
A12
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A12
11 8 19
Treballs
A11
A12
A13
A14
B4
B5
1 27 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A11
B2
B4
B5
11 2 13
Presentacions / exposicions
B4
B5
4 5 9
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als temes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) - El paper de la Psicologica de la Salut en problemes de salut/malaties
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne
Presentacions / exposicions Exposició per part del alumnes del treball realitzat.
Atenció personalitzada Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. S`atendran les demandes dels alumnes via correu electrònic o en hores del despaxt

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A11
A12
A13
A14
B4
B5
Disseny d’una intervenció psicològica per a l’abordatge (prevenció i/o tractament) d’un problema crònic de salut. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A11
B2
B4
B5
Resolució diària dels exercicis, basats en casos clínics, que les professores presentaran a l’aula. Aquests treballs es lliuraran al final de cada sessió.
40%
Presentacions / exposicions
B4
B5
Exposició del treball i debat posterior 10%
Altres  

Autoavaluació dels alumnes en relació amb els treballs lliurats

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tots les exercicis i treballs es realitzaran en grups de 3 persones per tal de fomentar el treball en equip.

Aquells alumnes que suspenguin l'assignatura en primera convocatòria, tindran dret a una segona convocatòria.

Segons la normativa de plagi de la URV, aquells alumnes que cometin plagi poden arribar a perdre “el dret a ser avaluat de la totalitat o part de les assignatures en què l'estudiant estigui matriculat, en totes les convocatòries del curs acadèmic, amb la pèrdua consegüent dels drets de matrícula o pèrdua del dret a ser avaluat en les convocatòries ordinàries d'una o més assignatures”.


Fonts d'informació

Bàsica Amigo, I, Manual de psicología de la salud, 3.ª edicion ed., Psicologia, 2017, Madrid: Piramide
Brannon, L. y Feist, J, Psicologia de la Salud, , 2001, Madrid: Paraninfo
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004, Madrid: Piramide
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. & Deus, J. (coord), Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2006. Madrid: Alianza
Morrison, V. & Bennett, P., Psicologi?a de la salud, , 2008, Madrid: Pearson
Ortigosa, J. M., Quiles, M.J. y Méndez, F.X. (coord.), Manual de Psicología de la salud con niños, adolescentes y familia, , 2003, Madrid: Pirámide
Perea, R., Promoción y educación para la salud: tendencias innovadoras, , 2009, Madrid: Díaz de Santos.
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. y Amigo, I. (Eds.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003, Madrid: Pirámide
Remor, E., Arranz, P. y Ulla, S. (Eds.), El psicólogo en el ámbito hospitalario, , 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Sarría, A, Evaluación de la efectividad de tecnologías para la promoción de la salud y prevención de la enfermedad, , 2002, Madrid: AETS – Instituto de Salud Carlos III
Taylor, S.E., Health Psychology, 10th edition, 2017, New York: McGraw-Hill

Complementària Arranz, P., Barbero, J., Barreto, P. y Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelo y Protocolos, , 2003, Barcelona: Ariel
Berry, D, Risk, communication and health psychology, , 2004, Maidenhead: Open University Press
Berry, D, Health communication: theory and practice, , 2007, Maidenhead: Open University Press
Costa M. & López, E., Educación para la salud: guía práctica para promover estilos de vida saludables, , 2008, Madrid: Pirámide
Cruzado, J.A., Tratamiento psicológico en pacientes con cáncer, , 2010, . Madrid: Pirámide
Esteve, R. y Ramírez-Maestre, C., El desafío del dolor crónico, , 2003, Málaga: Ediciones Aljibe
Marks, D.F., Murray, Vida Estacio, E., Health Psychology: Theory, research, practice, 2nd edition, 2018, London: Sage
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Nikcevic, A.V., Kuczmierczyk, A.R. & Bruch, M. (Eds.), Formulation and treatment in clinical health psychology, , 2006, Londres: Routledge
Ortigosa, J.M. & Méndez, F.X., Hospitalización infantil. Repercusiones psicológicas, , 2000, Madrid: Biblioteca Nueva

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent