Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
| A14 |
Planificar, realitzar i, en el seu cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb problemes de salut per establir una avaluació dels mateixos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes. |
| B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
| | A12 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
Reconeix, analitza i interpreta les relacions entre l'estrés i la malaltia, i entre aquests i els processos d'afrontament.
| | A13 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
| | A14 |
Entén la intervenció psicològica des d'un model complex que contempla diferents nivells i unitats d'actuació.
És capaç d'identificar, avaluar i tractar els factors psicosocials que intervenen en els diferents problemes crònics de salut: dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia.
Té els coneixements teòrics i pràctics fonamentals per a dissenyar, implementar i avaluar programes específics d'intervenció per a cada im dels problemes crònics de salut que inclou el programa ( dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
(1) Introducció al concepte de malaltia crònica: aspectes psicològics implicats. |
|
(2) Procés d’adaptació a problemes crònics de salut. |
|
(3) Adherència al tractament en malalties cròniques.
|
|
(4) Avaluació i intervenció psicològica en malalties cròniques. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
11 |
8 |
19 |
Treballs |
|
1 |
27 |
28 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
2 |
13 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
5 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als temes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) - El paper de la Psicologica de la Salut en problemes de salut/malaties |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne |
Presentacions / exposicions |
Exposició per part del alumnes del treball realitzat. |
Atenció personalitzada |
Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. S`atendran les demandes dels alumnes via correu electrònic o en hores del despaxt |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Disseny d’una intervenció psicològica per a l’abordatge (prevenció i/o tractament) d’un problema crònic de salut. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució diària dels exercicis, basats en casos clínics, que les professores presentaran a l’aula. Aquests treballs es lliuraran al final de cada sessió.
|
40% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició del treball i debat posterior |
10% |
Altres |
|
Autoavaluació dels alumnes en relació amb els treballs lliurats |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tots les exercicis i treballs es realitzaran en grups de 3 persones per tal de fomentar el treball en equip. Aquells alumnes que suspenguin l'assignatura en primera convocatòria, tindran dret a una segona convocatòria. Segons la normativa de plagi de la URV, aquells alumnes que cometin plagi poden arribar a perdre “el dret a ser avaluat de la totalitat o part de les assignatures en què l'estudiant estigui matriculat, en totes les convocatòries del curs acadèmic, amb la pèrdua consegüent dels drets de matrícula o pèrdua del dret a ser avaluat en les convocatòries ordinàries d'una o més assignatures”. |
Bàsica |
Amigo, I, Manual de psicología de la salud, 3.ª edicion ed., Psicologia, 2017, Madrid: Piramide
Brannon, L. y Feist, J, Psicologia de la Salud, , 2001, Madrid: Paraninfo
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004, Madrid: Piramide
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. & Deus, J. (coord), Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2006. Madrid: Alianza
Morrison, V. & Bennett, P., Psicologi?a de la salud, , 2008, Madrid: Pearson
Ortigosa, J. M., Quiles, M.J. y Méndez, F.X. (coord.), Manual de Psicología de la salud con niños, adolescentes y familia, , 2003, Madrid: Pirámide
Perea, R., Promoción y educación para la salud: tendencias innovadoras, , 2009, Madrid: Díaz de Santos.
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. y Amigo, I. (Eds.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003, Madrid: Pirámide
Remor, E., Arranz, P. y Ulla, S. (Eds.), El psicólogo en el ámbito hospitalario, , 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Sarría, A, Evaluación de la efectividad de tecnologías para la promoción de la salud y prevención de la enfermedad, , 2002, Madrid: AETS – Instituto de Salud Carlos III
Taylor, S.E., Health Psychology, 10th edition, 2017, New York: McGraw-Hill
|
|
Complementària |
Arranz, P., Barbero, J., Barreto, P. y Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelo y Protocolos, , 2003, Barcelona: Ariel
Berry, D, Risk, communication and health psychology, , 2004, Maidenhead: Open University Press
Berry, D, Health communication: theory and practice, , 2007, Maidenhead: Open University Press
Costa M. & López, E., Educación para la salud: guía práctica para promover estilos de vida saludables, , 2008, Madrid: Pirámide
Cruzado, J.A., Tratamiento psicológico en pacientes con cáncer, , 2010, . Madrid: Pirámide
Esteve, R. y Ramírez-Maestre, C., El desafío del dolor crónico, , 2003, Málaga: Ediciones Aljibe
Marks, D.F., Murray, Vida Estacio, E., Health Psychology: Theory, research, practice, 2nd edition, 2018, London: Sage
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Nikcevic, A.V., Kuczmierczyk, A.R. & Bruch, M. (Eds.), Formulation and treatment in clinical health psychology, , 2006, Londres: Routledge
Ortigosa, J.M. & Méndez, F.X., Hospitalización infantil. Repercusiones psicológicas, , 2000, Madrid: Biblioteca Nueva
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|