Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Respon adequadament a les preguntes que se li formulen sobre els conceptes teòrics explicats a l'assignatura
Detecta símptomes desitjats i no desitjats produïts per diferents tractaments psicofarmacològics en els casos plantejats en l'assignatura
Planteja l'abordatge, en teràpia, del tractament d'aquests símptomes
Realitza l'informe dels casos que es treballin en l'assignatura
Realitza "role playing" de diferents situacions terapèutiques amb què puguem trobar-nos en la pràctica clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Conceptes bàsics de Psicofarmacologia |
Definició
La sinapsis: sistemas de neurotransmisió i funcions principals
Farmacocinètica: absorció, administració, distribució i eliminació
Farmacodinamia: receptors i dianes farmacològiques, bombes i transportadors
|
Antidepressius |
Indicacions
Mecaniseo acció
Efectes terapeutics
Efectes adversos
Interacció fármaco-teràpia
|
Estabilitzadors de l'estat d'ànim |
Indicacions
Mecaniseo acció
Efectes terapeutics
Efectes adversos
Interacció fármaco-teràpia
|
Ansiolítics i hipnòtics |
Indicacions
Mecaniseo acció
Efectes terapeutics
Efectes adversos
Interacció fármaco-teràpia
|
Antipsicòtics |
Indicacions
Mecaniseo acció
Efectes terapeutics
Efectes adversos
Interacció fármaco-teràpia
|
Potenciadors congnitius |
Indicacions
Mecaniseo acció
Efectes terapeutics
Efectes adversos
Interacció fármaco-teràpia
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
16 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6.5 |
9 |
15.5 |
Seminaris |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Xerrades amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema. |
Seminaris |
Relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional mitjançant role playing de situacions clíniques. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
Descripció |
Concertar cita prèvia via correu electrònic amb el professorat de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Prova que combina preguntes objectives curtes (10%) i preguntes objectives tipus test (40%). |
50% |
Proves pràctiques |
|
Prova que inclou activitats, problemes o casos a resoldre. L'estudiant ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les proves avaluatives s'hauran de superar amb una qualificació mínima de 5 sobre 10. Ambdues proves tindran segona convocatòria. L'alumnat no podrà accedir a l'aula on es realitzi la prova més tard de l'hora estipulada i sols es permetrà accedir al lloc amb dos boligrafs i el carnet identificatiu. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Setphen M Stahl, Psicofarmacología esencial de Stahl. Bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas, Aula médica, 2016
Stephen M. Stahls, Psicofarmacología esencial de Stahl. Guía del prescriptors, Aula Mèdica, 2018
American Spychitric Asociation, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM 5, Panamericana, 2018
|
|
Complementària |
Ruiz-Gayo y Fernández-Alfonso, Fundamentos de farmacología básica y clínca,, Panamericana, 2013
Schatzberg, AF; Cole, JO; DeBattista, Ch, Manual de psicofarmacologia clinica, , Ars Medica, 2005
American Spychitric Asociation, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM 5, Panamericana, 2014
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|