DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES I Codi 11685401
Ensenyament
Psicologia General Sanitària (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Primer AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
SOLE PIJUAN, ESTER
Adreça electrònica jaume.descarrega@urv.cat
jordi.miro@urv.cat
ester.sole@urv.cat
nuria.voltas@urv.cat
paula.morales@urv.cat
ruben.roy@urv.cat
Professors/es
DESCARREGA FONT, JAUME
MIRÓ MARTÍNEZ, JORDI
SOLE PIJUAN, ESTER
VOLTAS MORESO, NÚRIA
MORALES HIDALGO, PAULA
ROY BRUSI, RUBEN
Web
Descripció general i informació rellevant El principal objectiu de les Pràctiques Externes I és posar en contacte a l'alumnat amb els contextos on el professional de la Psicologia General Sanitària desenvolupa les seves funcions de manera que es faciliti la integració dels coneixements teòrics i pràctics, i que pugui conèixer les demandes i els programes d'intervenció més habituals en un context concret (eg, centre, hospital etc.).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A2 Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació de la pràctica professional, ajustant el seu exercici com a professional sanitari a les disposicions de la Llei 44/2003 del 21 de novembre, d'ordenació de professions sanitàries.
 A3 Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de la gestió de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
 A7 Conèixer el marc d'actuació del Psicòleg General Sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
 A13 Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut.
 A17 Conèixer la normativa vigent en l'àmbit sanitari espanyol.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B5 Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Gestionar la informació i el coneixement.
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C4 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 A2 Ser capaços d'aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A3 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tot un seguit de competències específiques, transversals i nuclears.
 A7 Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional.
 A13 Conèixer i utilitzar els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
 A17 Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C3 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C4 Identifica necessitats de formació

Procediments de selecció i assignació
Procediments
Calendari de les Pràctiques Externes I (de gener a juny):

Setembre: reunió informativa amb els alumnes sobre el funcionament de les Pràctiques Externes I.
Novembre: es farà pública la llista de places a la pàgina web del Departament de Psicologia i els alumnes realitzaran la pre-inscripció a través de la mateixa pàgina web.
Desembre: l'assignació de centres i de tutors acadèmics. L'alumne podrà posar-se en contacte amb el tutor acadèmic per concretar dates i horaris de pràctiques.
Gener-juny: realització de l'estada de pràctiques en els centres. Les 270 hores de pràctiques es podran realitzen en un dels dos períodes establerts, de gener a març o bé d'abril a juny.

Procés d'adjudicació de places als centres de Pràctiques:

El coordinador/a de les Pràctiques Externes I juntament amb el director/a del Màster, en funció de les sol·licituds rebudes, han d'aprovar la distribució dels alumnes entre les opcions ofertes. En cas que hi hagi més d'un candidat per plaça, l'ordre de preferència s'establirà a partir de la nota mitjana de l'expedient acadèmic.

Els alumnes ompliran el full de compromís de pràctiques, que haurà d'anar signat amb el vist-i-plau del tutor acadèmic i del tutor del centre. Hauran de lliurar aquest full al coordinador de les Pràctiques o a l'Oficina de Suport al Deganat.





Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B2
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
A7
0 0 0
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B1
B4
C2
C4
3 0 3
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
A7
A13
A17
B1
B2
B4
B5
C3
270 0 270
Memòria
B1
B4
C2
0 26 26
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà un reunió informativa sobre el funcionament de les Pràctiques Externes I i de com realitzar l'elecció de centre.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes El tutor acadèmic haurà de coordinar-se amb el tutor de centre i a més realitzarà el seguiment de les pràctiques dels alumnes que tingui assignats.
Estada de pràctiques L'estada de pràctiques és presencial i s'ha de fer en un temps i centre específic assignat.
Memòria L'alumne haurà de realitzar una memòria de les pràctiques realitzades. La memòria de pràctiques ha de ser una descripció i anàlisi de la informació, experiències i vivències de l'estudiant de tot el període de pràctiques.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El desenvolupament de les pràctiques externes s’organitza en quatre fases:

Fase I. Informació, elecció i assignació del servei, centre o institució de pràctiques

Fase II. Informació i contextualització de les pràctiques

Fase III. Pràctiques en el servei, centre o institució

Fase IV. Finalització de les pràctiques i avaluació

Cada alumne serà assessorat per dos tutors: un designat pel centre de pràctiques (tutor de centre) i l'altre pel Màster (tutor acadèmic). El tutor acadèmic serà proposat pel coordinador de Pràctiques Externes entre els proposats per la direcció del Màster.

Fase I. Informació, elecció i assignació del servei, centre o institució de pràctiques

En aquesta fase s’han de fer reunions informatives i enviar correus electrònics informatius per facilitar el procediment de priorització de centres als estudiants i la posterior assignació.

L’assignació dels centres de pràctiques es du a terme en funció de la nota. En el cas de les Pràctiques Externes I es pren com a referència la nota de la mitjana de l’expedient de la titulació que dona accés al màster, i per a les Pràctiques Externes II, la mitjana de l’expedient acadèmic del màster.

Fase II. Informació i contextualització de les pràctiques

Abans d’iniciar l’estada al centre de pràctiques, el tutor o tutora acadèmic ha de programar una tutoria amb els estudiants dels quals es responsabilitza per informar-los sobre les característiques de les pràctiques externes, concretar-ne aspectes logístics (horari, calendari d’estada al centre, etc.), signar el full de compromís de pràctiques, orientar sobre l’inici de les pràctiques, facilitar la bibliografia pertinent, proporcionar directrius per a l’elaboració de l’informe de pràctiques i informar sobre els criteris d’avaluació de les pràctiques.

Després d’aquesta primera tutoria amb l’estudiant, és molt recomanable que el tutor o tutora acadèmic, juntament amb l’estudiant, organitzin una primera reunió al centre amb el tutor o tutora professional assignat per tal de concretar aspectes relacionats amb el funcionament de les pràctiques i signar el full de compromís.

Cal signar tres còpies del compromís de pràctiques: una per al centre de pràctiques, una altra per a l’estudiant i una tercera per a la Universitat. Per poder iniciar les pràctiques és imprescindible lliurar aquesta tercera còpia a la Unitat de Suport a la Gestió de Centre i Departaments-FCEP-DPe-DPs.

Fase III. Pràctiques al servei, centre o institució

Durant l’estada al centre, les pràctiques poden evolucionar per diverses fases. La primera fase és la de preparació, en la qual l’estudiant s’ha de centrar a observar el funcionament del centre i les tasques dels diferents professionals que hi treballen. La segona fase és la d’intervenció acompanyada, en la qual l’estudiant pot dur a terme algun tipus d’intervenció o tasca senzilla, amb el suport i supervisió directa del tutor o tutora professional. Finalment, en un estadi més avançat de les pràctiques, sempre que el tutor o tutora professional ho consideri oportú, es pot fomentar que l’estudiant passi a la fase d’intervenció autònoma supervisada, en la qual realitza tasques similars a les de la fase anterior, però de manera més autònoma i amb una supervisió no tan directa. En totes les fases l’estudiant ha de respectar els principis ètics i

deontològics vinculats a l’exercici de la professió de psicòleg general sanitari.

Fase IV. Finalització de les pràctiques i avaluació

Un cop finalitzades les pràctiques externes, és recomanable que l’estudiant, el tutor o tutora professional i el tutor o tutora acadèmic tinguin una reunió final, sigui presencial o virtual, per reflexionar sobre els aspectes que han funcionat correctament i els que podrien haver millorat en el desenvolupament de les pràctiques. Al marge d’aquest moment final, cal que durant tot el procés de pràctiques la comunicació entre tutor o tutora acadèmic, estudiant i tutor o tutora professional sigui prou fluïda per solucionar qualsevol problema o dificultat que sorgeixi tan ràpid com sigui possible. Les pràctiques externes s’avaluen mitjançant la valoració del tutor o tutora professional de la feina feta i la valoració que fa el tutor o tutora acadèmic de l’informe de pràctiques, que l’estudiant ha de presentar en temps i forma.

Activitats per fer a les pràctiques externes

A banda de les activitats que l’estudiant du a terme al centre de pràctiques sota la supervisió del tutor o tutora professional, hi ha dues activitats fonamentals que l’estudiant també ha de realitzar: les tutories amb el tutor o tutora acadèmic i l’informe (memòria) de pràctiques externes.

a) Les tutories amb el tutor o tutora acadèmic

L’objectiu de les tutories amb el tutor o tutora acadèmic és assessorar l’estudiant sobre els continguts i característiques de les pràctiques externes, resoldre consultes i problemes en aquest sentit i fer un seguiment del desenvolupament de les pràctiques. Es recomana que es duguin a terme com a mínim tres reunions:

Reunió inicial: reunió conjunta entre el tutor o tutora acadèmic, el tutor o tutora professional i l’estudiant per acordar el calendari i horari de pràctiques, presentar el tutor o tutora professional a l’estudiant i signar el document de compromís de pràctiques.

Reunió de seguiment: reunió presencial o contacte telefònic o escrit entre el tutor o tutora acadèmic i l’estudiant per fer un seguiment del funcionament de les pràctiques.

Final: reunió o contacte telefònic entre el tutor o tutora acadèmic i l’estudiant per valorar tot el procés de pràctiques.

b) L’informe de pràctiques externes

L’informe de pràctiques fa referència a la memòria que l’estudiant elabora en relació amb l’estada de pràctiques al centre. És el tutor o tutora acadèmic qui ha de proporcionar les indicacions específiques per a la seva elaboració i qui s’encarrega d’avaluar aquest treball a partir d’uns criteris establerts prèviament per la coordinació de les pràctiques del màster.





Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
A7
A13
A17
B1
B2
B4
B5
C3

La valoració de l'estada de pràctiques va a càrrec del tutor del centre, que omplirà un qüestionari de valoració sobre l'estada de pràctiques de l'alumne al centre.
80%
Memòria
B1
B4
C2
L'avaluació de la memòria de pràctiques la realitzarà el tutor acadèmic. 20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, les PE tindran una única convocatòria per curs. L'avaluació dels alumnes en l'assignatura de Pràctiques Externes es farà a partir de: 1. La valoració per part del tutor del centre, que omplirà un qüestionari de valoració de l'estada de pràctiques de l'alumne. Aquesta valoració Té un 80% de pes en la nota total de l'assignatura. 2. L'avaluació de la memòria de pràctiques por Part del tutor acadèmic: la memòria de pràctiques hauria de ser una descripció i anàlisi de la informació, experiències i vivències de l'estudiant des de l'inici del període de pràctiques. Aquesta valoració Té un 20% en pes a la nota total de l'assignatura.

L'alumne que no hagi realitzat la totalitat de l'estada al centre o bé que no hagi lliurat la memòria corresponent suspendrà i haurà de repetir l'assignatura de Pràctiques Externes I.


Fonts d'informació

Bàsica
El tutor acadèmic pot suggerir fonts bibliogràfiques concretes en funció de les característiques del centre assignat i de les tasques realitzades per l'alumne.
Complementària

El tutor académico puede sugerir fuentes bibliográficas concretas en función de las características del centro asignado y de las tareas realizadas por el alumno. 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent