Code |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A2 |
Coneixement de l’estructura diacrònica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A5 |
Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques |
A6 |
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques |
A8 |
Coneixement de la història de la integració europea |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B4 |
Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B10 |
Independència de judici |
B13 |
Raonament crític |
B17 |
Motivació per la qualitat |
B18 |
Motivació pel rigor |
B20 |
Creativitat |
B22 |
Coneixement de llengua estrangera |
B24 |
Resol problemes de forma efectiva |
B25 |
Aplica pensament, crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectives |
Competences |
Coneixement de la història evolutiva humana |
A1 A2 A9
|
|
|
Coneixement de l’estat de la recerca |
A4 A5
|
B2 B3 B4 B18
|
|
Coneixement de les tècniques analítiques i disciplines |
A4 A5
|
|
|
Coneixement metodologia de recerca |
A6
|
|
|
Capacitat d’adquisició d’informació |
|
B2 B4 B6
|
|
Coneixement de plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució |
A5
|
|
|
Coneixement de la història de l’evolució humana |
A1 A2 A8
|
B6
|
|
Coneixement i iniciació en els procediments analítics |
A6
|
B2 B3 B5 B6 B10
|
|
Coneixement de les disciplines implicades en l’evolució humana |
A4 A5
|
B3 B6 B10
|
|
Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès al seu nivell |
A6
|
B3 B5 B13 B18 B22
|
C1 C5
|
Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana |
A5 A6
|
B2 B3 B4 B6 B7
|
C5
|
Disseny i projecció d’un petit treball de recerca per la comprensió del valor de la metodologia i per aplicar la metodologia científica |
A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B17 B18 B20 B22 B24 B25
|
C1 C5
|
Topic |
Sub-topic |
BLOC I: Ciència i arqueologia |
Introducció a la metodologia científica i a la història del concepte d’evolució |
BLOC II: Teoria de l’evolució |
Descripció i situació dels punts destacats de la teoria darwinista actualitzada de l’evolució que permeti una comprensió de l’evolució humana |
BLOC III: Geoarqueologia i hominització |
Introducció a les disciplines d’estudi de l’evolució i la paleoecologia humanes i presentació dels coneixements sobre les primeres fases de l’evolució humana |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
|
Assignments |
|
0 |
47 |
47 |
Lecture |
|
23 |
23 |
46 |
Previous studies |
|
0 |
9 |
9 |
Problem solving, classroom exercises |
|
31 |
0 |
31 |
|
Personal tuition |
|
9 |
0 |
9 |
|
Extended-answer tests |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Es presentarà l'assignatura a l'alumne: els objectius que es pretenen aconseguir, els continguts, l'estructura, i els mètodes d'evaluació. Es realitzarà a la primera sessió magistral. |
Assignments |
Els treballs que s'hauran de realitzar en aquesta assignatura són els següents:
- Recensió de dos textos curts en anglès
- Recensió d'un llibre sobre evolució
- Disseny i elaboració d’un petit treball de recerca en grup sobre un tema a triar dins d’un camp indicat pel professor. |
Lecture |
Les classes magistrals consisteixen en l'explicació i desenvolupament dels tres blocs de continguts. Per tal de fer-ho més accessible, es difondrà material multimèdia en les sessions magistrals.
L'assistència i la participació en les sessions teòriques de discussió i avaluació de la recerca i coneixements són molt importants per al desenvolupament satisfactori de l'assignatura. |
Previous studies |
Recerca de material multimèdia a petició i sota indicació del professor. Correspondrà a la recollida d'informació sobre diversos aspectes del Bloc I
|
Problem solving, classroom exercises |
Assistència a les pràctiques d’iniciació als procediments tècnics. |
|
Problem solving, classroom exercises |
Personal tuition |
|
Description |
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne
Avaluació de la comprensió dels textos científics
Ajut en l’aplicació de tècniques analítiques
Avaluació de l’aplicació metodològica en el treball de recerca |
|
|
Description |
Weight |
Assignments |
1. Recensió de dos textos curts en anglès (finals d'octubre)
2. Recensió d'un llibre sobre evolució (finals de novembre)
3. Petit treball de recerca en grup (abans de vacances) |
15%
10%
20% |
Previous studies |
Recollida d'informació sobre el Bloc I (finals de setembre) |
5% |
Extended-answer tests |
Prova escrita presencial sobre la segona meitat del bloc III
Prova escrita a casa (take-home exam) sobre el bloc II i part del III (última setmana abans de vacances) |
35%
15% |
Others |
Participació activa en les sessions teòriques de discussió Informació adquirida per si mateix Avaluació de la capacitat de desenvolupament dels procediments pràctics |
|
|
Other comments and second exam session |
L'avaluació ha de sospesar l'esforç de comprensió de la història de l'evolució humana i d'introducció de l'alumne en els processos de recerca, avaluant tant la capacitat desenvolupada com l'adquisició de coneixements. La capacitat de comprensió i treball es demostra en les sessions de discussió, pràctiques i treballs i l'adquisició de coneixements en les sessions de discussió, en la seva aplicació en els treballs i en una prova escrita. |
Basic |
GOODALL, J., A través de la ventana. Treinta años estudiando los chimpancés., Barcelona. Salvat., 1993
RENFREW, C. & BAHN, P., Arqueología., Madrid. Akal., 1993
BUTZER, K.W., Arqueología. Una ecología del hombre., Barcelona. Bellaterra., 1989
BOYD, R.&J. B. Silk, Cómo evolucionaron los humanos, Ariel Ciencia. Barcelona, Editorial Ariel, S.A., 2001
GAMBLE, C.S., El poblamiento paleolítico de Europa., Barcelona. Crítica Arqueología., 1990
JOHANSON, D. & EDEY, M., El primer antepasado del hombre., Barcelona. Planeta., 1982
BINFORD, L. R., En busca del pasado., Barcelona. Crítica Arqueología, 1988
, Encyclopaedia Britannica, ,
TRIGGER, B.G., Historia del pensamiento arqueológico., Barcelona. Crítica Arqueología., 1992
AGUSTÍ, J., La evolución y sus metáforas. Una perspectiva paleobiológica., Tusquets. Serie Metatemas, 33., 1994
LEWIN, R., La interpretación de los fósiles., Barcelona. Planeta., 1989
, Larousse, ,
GAMBLE, C., Las sociedades paleolíticas de Europa., Ariel Prehistoria. Barcelona, Editorial Ariel., 2001
, Oxford Dictionnary, ,
WOLPOFF, M. H., Paleoanthropology., Boston, McGraw-Hill., 1999
CELA CONDE, C. J.&F. J. AYALA, Senderos de la evolución humana., Alianza Ensayo,188. Madrid, Alianza Editorial., 2001
ISAAC, B. (ed.), The archaeology of human origins. Papers by G. Isaac., Cambridge. Cambridge University Press., 1989
JONES, S., Martin, R. & Pilbeam, D. (ed)., The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution., Cambridge University Press., 1992
KLEIN, R., The Human Career., Chicago. University of Chicago Press., 1999
BRACE, L., The stages of human evolution, New Jersey. Prentice Hall., 1995
|
VIDEOS
The Great Rift, 1988, BBC (3 capítols de 60’)
Etnoarqueología, 1993, Folio (40’)
Los misterios de la naturaleza humana, 1982, National Geographic (60’)
La creación del Universo, 1990, Metrovideo (110’)
Montepoggiolo, i primi abitanti della valle padana, 1989, Tecniche Blu (23’)
La Sierra de Atapuerca, 1991, Equipo de Investigación Atapuerca (30’)
Atapuerca. El misterio de la evolución humana, 1996, Madrid Scientific Films.
La Cueva de Altamira, 1994, RTVE (3 capítols de 60’)
REVISTES
Nature (editada al Regne Unit)
Science (editada als Estats Units)
Journal of Archaeological Science (Estats Units)
Journal of Human Evolution (Regne Unit / Estats Units)
Current Anthropology (Estats Units)
American Anthropologist (Estats Units)
World Archaoelogy (Regne Unit)
Journal of World Prehistory (Estats Units)
L’Anthropologie (França)
Bulletin de la Société Préhistorique Française (França)
Scientific American (versió espanyola: Investigación y Ciencia) (Estats Units /Espanya)
ENCICLOPÈDIES
Encyclopaedia Britannica
Larousse
Oxford Dictionnary
BIBLIOTEQUES ESTATALS RECOMANADES
Museu Arqueològic de Barcelona
Dept. d’Arqueologia i Prehistòria de la Fac. de Geografia i Història de la U. de Barcelona
Facultat de Geologia de la U. de Barcelona
Facultat de Biologia de la U. de Barcelona
Museo Arqueológico de Madrid
Museo Nacional de Ciencias Naturales (CSIC) Madrid
Facultad de Ciencias Geológicas de la U. Complutense, Madrid
Facultad de Ciencias Biológicas de la U. Complutense, Madrid.
Centro de Investigación y Museo de Altamira, Santillana del Mar, Cantàbria.
|
Complementary |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
PREHISTÒRIA UNIVERSAL II/12081002 |
|
|