IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12081001
Study programme
Historia (2001)
Graduat Superior en Arqueologia (2001)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal First First
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
SALA RAMOS, ROBERT
E-mail robert.sala@urv.cat
Lecturers
SALA RAMOS, ROBERT
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria arcaica plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de l’adquisició del bipedisme fins la colonització d’Euràsia. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
B20 Creativitat
B22 Coneixement de llengua estrangera
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Coneixement de la història evolutiva humana A1
A2
A9
Coneixement de l’estat de la recerca A4
A5
B2
B3
B4
B18
Coneixement de les tècniques analítiques i disciplines A4
A5
Coneixement metodologia de recerca A6
Capacitat d’adquisició d’informació B2
B4
B6
Coneixement de plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució A5
Coneixement de la història de l’evolució humana A1
A2
A8
B6
Coneixement i iniciació en els procediments analítics A6
B2
B3
B5
B6
B10
Coneixement de les disciplines implicades en l’evolució humana A4
A5
B3
B6
B10
Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès al seu nivell A6
B3
B5
B13
B18
B22
C1
C5
Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana A5
A6
B2
B3
B4
B6
B7
C5
Disseny i projecció d’un petit treball de recerca per la comprensió del valor de la metodologia i per aplicar la metodologia científica A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B17
B18
B20
B22
B24
B25
C1
C5

Contents
Topic Sub-topic
BLOC I: Ciència i arqueologia Introducció a la metodologia científica i a la història del concepte d’evolució
BLOC II: Teoria de l’evolució Descripció i situació dels punts destacats de la teoria darwinista actualitzada de l’evolució que permeti una comprensió de l’evolució humana
BLOC III: Geoarqueologia i hominització Introducció a les disciplines d’estudi de l’evolució i la paleoecologia humanes i presentació dels coneixements sobre les primeres fases de l’evolució humana

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Assignments
0 47 47
Lecture
23 23 46
Previous studies
0 9 9
Problem solving, classroom exercises
31 0 31
 
Personal tuition
9 0 9
 
Extended-answer tests
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es presentarà l'assignatura a l'alumne: els objectius que es pretenen aconseguir, els continguts, l'estructura, i els mètodes d'evaluació. Es realitzarà a la primera sessió magistral.
Assignments Els treballs que s'hauran de realitzar en aquesta assignatura són els següents:
- Recensió de dos textos curts en anglès
- Recensió d'un llibre sobre evolució
- Disseny i elaboració d’un petit treball de recerca en grup sobre un tema a triar dins d’un camp indicat pel professor.
Lecture Les classes magistrals consisteixen en l'explicació i desenvolupament dels tres blocs de continguts. Per tal de fer-ho més accessible, es difondrà material multimèdia en les sessions magistrals.
L'assistència i la participació en les sessions teòriques de discussió i avaluació de la recerca i coneixements són molt importants per al desenvolupament satisfactori de l'assignatura.
Previous studies Recerca de material multimèdia a petició i sota indicació del professor. Correspondrà a la recollida d'informació sobre diversos aspectes del Bloc I
Problem solving, classroom exercises Assistència a les pràctiques d’iniciació als procediments tècnics.

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Personal tuition
Description
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne Avaluació de la comprensió dels textos científics Ajut en l’aplicació de tècniques analítiques Avaluació de l’aplicació metodològica en el treball de recerca

Assessment
  Description Weight
Assignments 1. Recensió de dos textos curts en anglès (finals d'octubre)
2. Recensió d'un llibre sobre evolució (finals de novembre)
3. Petit treball de recerca en grup (abans de vacances)
15%


10%

20%
Previous studies Recollida d'informació sobre el Bloc I (finals de setembre) 5%
Extended-answer tests Prova escrita presencial sobre la segona meitat del bloc III
Prova escrita a casa (take-home exam) sobre el bloc II i part del III (última setmana abans de vacances)
35%

15%
Others

Participació activa en les sessions teòriques de discussió Informació adquirida per si mateix Avaluació de la capacitat de desenvolupament dels procediments pràctics

 
Other comments and second exam session

L'avaluació ha de sospesar l'esforç de comprensió de la història de l'evolució humana i d'introducció de l'alumne en els processos de recerca, avaluant tant la capacitat desenvolupada com l'adquisició de coneixements. La capacitat de comprensió i treball es demostra en les sessions de discussió, pràctiques i treballs i l'adquisició de coneixements en les sessions de discussió, en la seva aplicació en els treballs i en una prova escrita.


Sources of information

Basic GOODALL, J., A través de la ventana. Treinta años estudiando los chimpancés., Barcelona. Salvat., 1993
RENFREW, C. & BAHN, P., Arqueología., Madrid. Akal., 1993
BUTZER, K.W., Arqueología. Una ecología del hombre., Barcelona. Bellaterra., 1989
BOYD, R.&J. B. Silk, Cómo evolucionaron los humanos, Ariel Ciencia. Barcelona, Editorial Ariel, S.A., 2001
GAMBLE, C.S., El poblamiento paleolítico de Europa., Barcelona. Crítica Arqueología., 1990
JOHANSON, D. & EDEY, M., El primer antepasado del hombre., Barcelona. Planeta., 1982
BINFORD, L. R., En busca del pasado., Barcelona. Crítica Arqueología, 1988
, Encyclopaedia Britannica, ,
TRIGGER, B.G., Historia del pensamiento arqueológico., Barcelona. Crítica Arqueología., 1992
AGUSTÍ, J., La evolución y sus metáforas. Una perspectiva paleobiológica., Tusquets. Serie Metatemas, 33., 1994
LEWIN, R., La interpretación de los fósiles., Barcelona. Planeta., 1989
, Larousse, ,
GAMBLE, C., Las sociedades paleolíticas de Europa., Ariel Prehistoria. Barcelona, Editorial Ariel., 2001
, Oxford Dictionnary, ,
WOLPOFF, M. H., Paleoanthropology., Boston, McGraw-Hill., 1999
CELA CONDE, C. J.&F. J. AYALA, Senderos de la evolución humana., Alianza Ensayo,188. Madrid, Alianza Editorial., 2001
ISAAC, B. (ed.), The archaeology of human origins. Papers by G. Isaac., Cambridge. Cambridge University Press., 1989
JONES, S., Martin, R. & Pilbeam, D. (ed)., The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution., Cambridge University Press., 1992
KLEIN, R., The Human Career., Chicago. University of Chicago Press., 1999
BRACE, L., The stages of human evolution, New Jersey. Prentice Hall., 1995

VIDEOS

The Great Rift, 1988, BBC (3 capítols de 60’)

Etnoarqueología, 1993, Folio (40’)

Los misterios de la naturaleza humana, 1982, National Geographic (60’)

La creación del Universo, 1990, Metrovideo (110’)

Montepoggiolo, i primi abitanti della valle padana, 1989, Tecniche Blu (23’)

La Sierra de Atapuerca, 1991, Equipo de Investigación Atapuerca (30’)

Atapuerca. El misterio de la evolución humana, 1996, Madrid Scientific Films.

La Cueva de Altamira, 1994, RTVE (3 capítols de 60’)

 

REVISTES

Nature (editada al Regne Unit)

Science (editada als Estats Units)

Journal of Archaeological Science (Estats Units)

Journal of Human Evolution (Regne Unit / Estats Units)

Current Anthropology (Estats Units)

American Anthropologist (Estats Units)

World Archaoelogy (Regne Unit)

Journal of World Prehistory (Estats Units)

L’Anthropologie (França)

Bulletin de la Société Préhistorique Française (França)

Scientific American (versió espanyola: Investigación y Ciencia)  (Estats Units /Espanya)

                         

ENCICLOPÈDIES

Encyclopaedia Britannica

Larousse

Oxford Dictionnary

 

BIBLIOTEQUES ESTATALS RECOMANADES

Museu Arqueològic de Barcelona

Dept. d’Arqueologia i Prehistòria de la Fac. de Geografia i Història de la U. de Barcelona

Facultat de Geologia de la U. de Barcelona

Facultat de Biologia de la U. de Barcelona

Museo Arqueológico de Madrid

Museo Nacional de Ciencias Naturales (CSIC) Madrid

Facultad de Ciencias Geológicas de la U. Complutense, Madrid

Facultad de Ciencias Biológicas de la U. Complutense, Madrid.

Centro de Investigación y Museo de Altamira, Santillana del Mar, Cantàbria.

 

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
PREHISTÒRIA UNIVERSAL II/12081002