Code |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A3 |
Coneixement de la didàctica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A6 |
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B4 |
Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B12 |
Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectives |
Competences |
Coneixement de la història evolutiva humana |
A1
|
|
|
Coneixement de l’estat de la recerca |
A4
|
|
C1
|
Coneixement de les tècniques analítiques i disciplines |
A3 A4
|
B1 B2 B6
|
|
Coneixement metodologia de recerca |
|
B2
|
C4
|
Obtenir una idea clara de la cronologia de la Prehistòria dins el marc de les eres geològiques. Escala temporal del fenomen de la prehistòria i el seu caràcter evolutiu |
A1 A9
|
B5
|
|
Compendre els fenòmens culturals i materials lligats als successius moviments poblacionals |
A1
|
|
|
Obtenir una visió global de l'aparició de l'espècie actual i la seva expansió |
A1
|
|
|
Compendre la importància de la competència entre hipòtesis |
A3
|
|
|
Obtenir una visió global del fenòmen de la complexitat comportamental |
|
B12
|
|
Entendre el funcionament d'una excavació arqueològica |
A6
|
B4
|
|
Topic |
Sub-topic |
L’hominització fora d’Àfrica. El Plistocè inferior i mitjà a Euràsia |
Presentació dels coneixements sobre aquesta fase de l’evolució biològica i social dels humans |
La línia evolutiva europea i l’inici de la complexitat |
Presentació d’aquesta fase evolutiva amb un èmfasi sobre l’aparició evolutiva de la complexitat en les espècies Homo heidelbergensis i Homo neanderthalensis |
Homo sapiens. Out of Africa o evolució multiregional. Èxit evolutiu |
L’espècie actual s’origina a l’Àfrica i s’expandeix. Es presenten diferents hipòtesis competidores sobre el tema i s’introdueix el concepte d’extinció |
El final d’un mode econòmic. El fracàs de la cacera-recol•lecció i l’inici de la producció |
Es presenta la discussió sobre la significació de l’evolució i el canvi social i econòmic |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
3 |
0 |
3 |
|
Lecture |
|
27 |
36 |
63 |
Problem solving, classroom exercises |
|
30 |
30 |
60 |
Assignments |
|
0 |
12 |
12 |
Presentations / expositions |
|
1 |
4 |
5 |
|
Personal tuition |
|
7 |
0 |
7 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Assistència i participació en les sessions introductories sobre coneixement científic que s'ha d'adquirir durant el curs |
Lecture |
Assistència i participació en les sessions teòriques de discussió i avaluació de la recerca i coneixements |
Problem solving, classroom exercises |
Descripció de materials, definició de termes i anàlisi de materials |
Assignments |
Anàlisi d'un materials, materials o objecte en relació amb la seva presència a la prehistòria. Presentació oral i escrita |
Presentations / expositions |
Presentació oral el treball de recerca |
|
Description |
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne
Avaluació de la comprensió dels textos científics
Ajut en l’aplicació de tècniques analítiques
|
|
|
Description |
Weight |
Lecture |
Participació activa en les sessions teòriques de discussió. Informació adquirida per si mateix. Prova escrita
|
30 |
Problem solving, classroom exercises |
exercicis pràctics sobre terminologia, descripció d'objectes, zooarqueologia, tecnologia, arqueobotanica |
30 |
Assignments |
Treball de recerca |
30 |
|
Other comments and second exam session |
L'avaluació ha de sospesar l'esforç de comprensió de la història de l'evolució humana i d'introducció de l'alumne en els processos de recerca, avaluant tant la capacitat desenvolupada com l'adquisició de coneixements. La capacitat de comprensió i treball es demostra en les sessions de discussió, pràctiques i treballs i l'adquisició de coneixements en les sessions de discussió, en la seva aplicació en els treballs i en una prova escrita. |
Basic |
|
•Carbonell, E. (coord) (2005): Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes. Ed Ariel. Barcelona.
•Díez, F. (2005): El largo viaje. Ed. Bellaterra. Barcelona
•Agustí, J.; Lordkipanidze, D. (2005): Del Turkana al Caúcaso. RBA. Barcelona
•Renfrew, Collin; Banh, Paul (1993): Arqueología. Teorías Métodos y Práctica. Ed. Akal. Madrid
•
•Fullola, J.M. Nadal, J. (1997): Prehistoria. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.
•Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A. Maya, J.L. (1998): Prehistoria de la Península Ibérica. Ariel prehistoria. 5ª Ed. 2006. Barcelona.
•Delson et al. 2000 : Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory. Ed. Garland. New York.
•Leroi-Gourhan, A.1988: Dictionaire de la Préhistoire. Quadrige. Presses Universitaires de France.
STRINGER, C. & GAMBLE, C. (1996) En busca de los Neandertales. Barcelona. |
Complementary |
|
|
|