IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12081004
Study programme
Historia (2001)
Graduat Superior en Arqueologia (2001)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal First Second
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
DILOLI FONS, JORDI
E-mail jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Lecturers
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les societats estatals mediterrànies i les diferents formes d’organització social, política i econòmica de les anomenades civilitzacions clàssiques: Grècia i Roma. Aquesta assignatura complementa la informació proporcionada a Història Antiga Universal I per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7 Coneixement de la història local
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Entendre el procés d’aparició i desenvolupament de les ciutats-estat. A1
A2
A6
A9
B6
B13
B15
Caracteritzar política, econòmica i socialment les diferents civilitzacions mediterrànies durant l’antiguitat. A1
A2
A6
A9
B6
Conèixer el procés d’unificació política de les civilitzacions mediterrànies fins la formació dels imperis. A1
A2
A8
A9
B6
Conèixer l’ús dels diferents instruments d’anàlisi històric: fonts escrites, numismàtica i arqueologia. B2
B3
B4
B5
Dominar els mecanismes de recerca per tal de desenvolupar un treball d’investigació B1
B2
B3
B5
B6
B7
B10
B17
B25
C5
Entendre els esquemes cronológics aplicats a la Història Antiga de Grècia i Roma A1
A2
A9
Conèixer l'espai geopolític mediterrani durant l'antiguitat A1
Conèixer els diferents pobles assentats a l'Egeu durant l'Edat de Bronze A2
A7
A9
Entendre el desenvolupament de la cultura minoica A1
A9
Analitzar les causes i conseqüències de la desaparició del món micènic A5
A9
Entendre la davallada cultural, política i econòmica que va significar l'època fosca A2
A9
Conèixer l'origen de la polis A9
Conèixer i entendre les formes polítiques de la Grècia arcaica A9
Analitzar les causes i conseqüències de les colonitzacions A1
A2
A5
A9
Analitzar les causes i conseqüències de les Guerres Mèdiques A1
A2
A9
Comprendre l'evolució de la política atenesa A9
Analitzar el paper polític d'Atenes i Esparta en el marc de la resta d'estats grecs A2
A9
Analitzar les causes i conseqüències de les Guerres del Peloponès A1
A2
A9
Conèixer el paper desenvolupat per Esparta i Tebes en el conjunt dels estats grecs durant el segle IV a.n.E. A9
Estudiar l'auge de Macedònia com ha estat preponderant a Grècia A1
A2
A9
Conèixer la formació i el desenvolupament de l'Imperi d'Alexandre A1
A2
A9
Entendre la formació del pensament polític grec A9
B12
Analitzar el procés d'aparició de les primeres societats urbanes a la Península Itàlica A9
Comprendre el procés de jerarquització social i especialització econòmica de les primeres civilitzacions itàliques A9
Analitzar el procés de transformació dels ordres socials o lluita de classes a la Roma dels primers segles de la República A9
Conèixer les institucions i magistratures que constitueixen l'ordenament polític de la República A1
A9
Destacar els fonaments ideològics i econòmics del sistema esclavista A1
A9
B12
Analitzar les causes socials, polítiques i econòmiques que van conduir a les Guerres Civils i al final de la República A2
A9
B6
Comprendre el procés de transició cap a la monarquia A9
Analitzar el culte a l'emperador i les transformacions ideològiques imperials A1
A9
B6
Valorar les causes de crisi de l'Imperi A1
A2
B6
Entendre les transformacions religioses de l'imperi i les seves conseqüències polítiques A1
A2
A9
Analitzar la desintegració política i territorial del món romà A2
A8
A9
Estudiar la transició i els elements de canvi cap a les societats medievals A1
A2
A5
A9

Contents
Topic Sub-topic
1.Grècia 1.- Introducció geogràfica i cronològica al món grec.
2.- El món Egeu durant l’Edat del Bronze.
3.- La civilització micènica.
4.- L’època fosca.
5.- L’època arcaica. L’origen de la polis.
6.- L’esplendor grec. L’època clàssica.
7.- L’hel•lenisme.
2.Roma 1.- El medi físic. Fonts per a l’estudi de la Història de Roma
2.- Protohistòria d’Itàlia
3.- La civilització etrusca.
4.- Roma arcaica. La monarquia.
5.- La República romana.
6.- El Principat d’August.
7.- L’Alt Imperi. Dinastia Juli-Claudia, Flàvia, Severs i Antonins.
8.- Les crisis del segle III
9. El Baix Imperi

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
33 33 66
External practicals (in the field/ excursions)
10 5 15
Problem solving, classroom exercises
15 22 37
 
Personal tuition
6 0 6
 
Extended-answer tests
4 20 24
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es realitzarà al primer dia de classe
Lecture Explicació del temari. L'assistència és obligatòria
External practicals (in the field/ excursions) Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Problem solving, classroom exercises Anàlisi de textos i mapes geopolítics a l'aula

Personalized attention
 
Personal tuition
Extended-answer tests
Description
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. En el primer cas els objectius són bàsicament fomentar el treball en grup, l’expressió oral, la ressolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular

Assessment
  Description Weight
Lecture Assistència i participació 10%
External practicals (in the field/ excursions) Treball pràctiques externes 20%
Problem solving, classroom exercises Anàlisi mapes geopolítics
Anàlisi de textos
10%
10%
Extended-answer tests Examen teòric 50%
 
Other comments and second exam session

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. L'altra possibilitat és passar directament al mètode d'examen final.


Sources of information

Basic

Considerem essencial el coneixement dels recursos electrònics a disposició dels alumnes, que es poden consultar a la biblioteca de la Facultat de Lletres.

Bibliografia.

BLÁZQUEZ, J.M.; LÓPEZ MELERO, R.; SAYAS, J. J. (1989): Historia de Grecia antigua. Ed. Cátedra. Madrid.

FINLEY, M.I. (1980): Los griegos en la antigüedad. Ed. Labor.

HORNBLOWER, S. (1985): Historia de las civilizaciones clásicas. El mundo griego (479-323 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona.

LOZANO, A. (1992): El mundo Helenístico. Ed. Síntesis.

MORKOT, R. (1996): The Penguin Atlas of Ancient Greece. Ed. Penguuin Books, London.

                  (1999): Atlas de la Grèce antique. Ed. Autrement, Paris.

OSBORNE, R. (2001): La formación de Grecia (1200-479 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

OSBORNE, R. (2002): La Grecia clásica. Ed. Crítica, Barcelona

POMEROY, S.; BURNSTEIN, S.; DONLAN, W.; TOLBERT, J. (2002): La antigua Grecia. Historia política, social y cultural. Ed. Crítica, Barcelona.

RUZÉ, F., AMOURETTI, M.C. (1987) El mundo griego antiguo, Ed. Akal, Madrid

ALFÖLDY, G. (1987) : Historia social de Roma.  Alianza Editorial. Madrid.

CHRISTOL, M.; NONY, D. (1988) :  De los origenes de Roma a las invasiones bárbaras. Ed. Akal. Madrid.

GARNSEY, P.; SALLER, P. (1991): El imperio romano. Economía, sociedad y cultura. Ed. Crítica, Barcelona.

GRANT, Michael (2002) Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C al 565 d.C., Ed. Akal, Madrid.

GRIMAL, P. (1981) Diccionario de Mitología Griega y Romana, Ed. Paidós, Barcelona.

KOVALIOV, S.I. (1973) : Historia de Roma. Ed. Akal. Madrid.

A.A.V.V. (1991) : Historia de las mujeres en Occidente. La Antigüedad, Ed. Taurus, Madrid.

 

 

 

 

 

 

 

 

ROLDAN, J.M. (1995): Historia de Roma. Ediciones Universidad de Salamanca.

ROSTOVTZEFF, M.I. (1972): Historia social y económica del Imperio Romano. (2 vols.) Editorial Espasa- Calpe. Madrid.

Complementary , www.culture.gr/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12081005


Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL I/12081003