IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12081009
Study programme
Historia (2001)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Second Second
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
FABREGAS ROIG, JOSÉ
E-mail jose.fabregas@urv.cat
Lecturers
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des de la Guerra dels Trenta Anys fins el trencament de l'Antic Règim.

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus dels segles XVII i XVIII A1
A4
A5
A9
B1
B3
B6
B7
C2
C3
C4
Analitzar els models econòmics de l'època Moderna A5
A6
A9
B3
B6
C2
C5
Conèixer i valorar les principals formes i institucions de govern a l'època Moderna. A2
A4
A9
B3
B6
B12
B18
C2
C4
C5
Conèixer les causes i conseqüències que va comportar la revolució anglesa. A4
A5
A9
B2
B6
B10
C4
C5
Comparar la situació d'equilibri polític a Europa al llarg dels segles XVII i XVIII A2
A4
B2
B6
C3
C5
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. B2
B6
B10
B17
B18
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. A3
B2
B6
B7
B10
B15
B17
B18
C5
Comentar gràfics, quadres i mapes històrics A6
B2
B5
B6
C2
C5

Contents
Topic Sub-topic
1.- La Decadència dels Àustries. La guerra dels Trenta Anys - Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
2.- L'ordenament de Westfàlia - Com s'arriba a Westfàlia
- Conseqüències de la pau
- L'esperit de Westfàlia.
- Interpretacions
3.- El Mercantilisme - Definició, característiques i conseqüències
- Models de mercantilisme
- Valoració i conclusions
4.- La França de Lluís XIV - Bases prèvies de expansió de França a la 2a meitat del segle XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
5.- La revolució anglesa - Antecedents
- Causes immediates
- Desenvolupament del conflicte
- Conclusions
6.- Els inicis del sistema parlamentari - Camí cap a la revolució
- La Revolució de 1688
- Etapa final i canvis
- Conclusions
7. L'Equilibri polític a Europa. Teories i pràctiques econòmiques al segle XVIII - Introducció
- L'equilibri europeu: Colònies, Economia, Marina
- Europa després d'Utrecht
- Teories i pràctiques econòmiques
8. Rivalitats continentals. Les colónies - Marc general. Aspectes econòmics i socials
- Conflictes Generals: Espanya, Polònia, Àustria
- Rivalitats colonials: Amèrica del Nord i Guerra dels Set Anys.
- Conclusions
9. El procés d'industrialització. Descobriments tècnics - Evolució durant l'època moderna
- Camí de la Revolució Industrial
- Innovacions tecnològiques
- La R. I. segons països
10. Revoltes i nous models d'estat - La independència de les colònies americanes.
- La Revolució Francesa i el trencament de l'Antic Règim

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
43 71 114
External practicals (in the field/ excursions)
18 0 18
Assignments
0 10 10
 
Personal tuition
4 0 4
 
Extended-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a l'assignatura
Lecture Desenvolupament dels continguts de l'assignatura
External practicals (in the field/ excursions) Visita a un arxiu
Assignments Comentari de textos, mapes i gràfics Elaboració d'un treball elemental d'investigació.

Personalized attention
 
Personal tuition
External practicals (in the field/ excursions)
Assignments
Lecture
Extended-answer tests
Description
Atenció i aclariment dels dubtes corresponents

Assessment
  Description Weight
External practicals (in the field/ excursions) Treball d'arxiu (Opcional). 30%
Assignments Comentari de textos i gràfics. Elaboració i comentari de mapes Elaboració de ressenyes. 20%
Extended-answer tests Un examen final, amb tres preguntes àmplies de les quals se n'ha d'escollir una. Més la valoració de la participació de l'alumne en les classes lectives 50%
Others

El treball d'arxiu tindrà finalitat investigadora i es farà in situ a l'arxiu, en funció del nombre d'alumnes i disponibilitat horària. Cas que no sigui posssible fer-lo la puntuació d'aquest apartat s'acumularà a les proves de desenvolupament.

 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic , , ,

ANDERSON, Perry. El Estado absolutista. Ed. Siglo XXI. Madrid, 2007.

BLACK, Jeremy. La Europa del Siglo XVIII 1700-1789. Akal. Madrid, 1997.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

HOBSBAWN, Eric. Industria e imperio Historia de Gran Bretaña desde 1750 hasta nuestros días. Crítica, 2001.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997.

STOYE, J. El despliegue de Europa 1648-1688. Siglo XXI Ed. Madrid, 1993.

SUDRIÀ, C.- FELIU, G. Introducció a la història econòmica mundial. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia i de Barcelona, 2006.

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2001.

VVAA.(Mathias, P...) La Revolución Industrial. Ed. Crítica. Barcelona, 1988.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213

Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010