IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12081010
Study programme
Historia (2001)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Third First
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
E-mail salvadorjoan.rovira@urv.cat
Lecturers
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Els criteris d'avaluació són comuns per a tots els temes: les preguntes curtes es refereixen a dades i aspectes específics de les obres, creadors, tipologies i períodes. En els comentaris d'imatges es valora la identificació dels aspectes propis de la cultura artística, el període, la cronologia, el lloc i l'autor. En tots els casos se valora l'ús correcte de la terminologia, la capacitat de raonament i el coneixement de dades.

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Coneixement de la història general i del territori A1
A2
A3
B12
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història A1
A2
A3
Coneixement de la història local A1
A3
A9
Coneixement del model d'estructura política i de les diverses fases d'aquest període de la història de la Corona d'Aragó A1
A2
A3
A9
B12
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. B2
B6
B10
B17
B18
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna de la Corona d'Aragó, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. A3
B2
B6
B7
B10
B15
B17
B18
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. El punt de partida: el regnat de Ferran II (1479-1516) -
2. La marginació de Catalunya (1519-1599) -
3. Resistència i trencament (1599- 1652) -
4. Neoforalisme i remensa (1652 - 1700) -
5. La cultura catalana -
6. La Guerra de Successió -

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
36 48 84
Problem solving, classroom exercises
14 16 30
Previous studies
0 4 4
Assignments
0 4 4
 
Personal tuition
6 0 6
 
Extended-answer tests
4 12 16
Practical tests
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Plantejament del sentit de la història local de la Corona d'Aragó, fent especial èmfasi en les contribucions de la història local, la història regional i "nacional" en la formació de l'historiador. Es farà especial èmfasi en l'explicació del pas de l'època medieval a la moderna.
Lecture Les classes magistrals consisteixen en les explicacions dels temes, i de tots els apartats i epígrafs que tenen els alumnes en el temari.
Problem solving, classroom exercises Durant els dies previstos de pràctiques, es durà a terme l'anàlisi i el comentari de mapes i textos de la història Moderna de la Corona d'Aragó, que s'empraran per a recolzar l'explicació dels temes. Així mateix es donaran les pautes oportunes per a realitzar els dits comentaris i s'avaluaran a través de les proves oportunes.
Previous studies En un assignatura de continguts com aquesta, i amb una amplia i complexa bibliografia, l’alumne haurà de dur a terme una tasca sistemàtica de lectura del manual, i dels llibres concrets de la bibliografia específica.
Assignments Elaboració de treballs voluntaris sobre aspectes concrets o generals que es proposaran en el seu moment a l'aula per tal de representar un recolzament a l'explicació.

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Assignments
Personal tuition
Extended-answer tests
Practical tests
Description
Tutoria individualitzada de seguiment: Serà realitzada per a comentar aspectes concrets a un alumne. Tutoria per grups: Es realitzaran després de la correcció de proves i treballs per comentar aspectes generals a destacar, i errors que tots aquells hagin comès. Pretén ésser una ajuda en els inicis de l'assignatura i anar resolent problemes i errors a mida que aquests es vagin presentant, de manera que l'alumne pugui assolir el curs i els objectius plantejats inicialment de manera satisfactòria.

Assessment
  Description Weight
Extended-answer tests Seran un total de dos, distribuïdes al llarg del curs. En aquestes proves s'avaluarà la capacitat de l'alumne de desenvolupar un discurs clar i coherent dels temes tractats a l'aula. Es valorarà especialment si el dit alumne fonamenta i desenvolupa la seva resposta sobre altres fonts d'informació, mostrades a classe, o recollides per pròpia iniciativa. 80%
Practical tests S'establiran a l'¡nici de curs. Es valorarà especialment la creativitat que demostri l'alumne, i la manera de combinar les explicacions ofertes a l'aula amb els coneixements adquirits a través de manuals diversos. 20%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

DD. AA.: Història de Catalunya, editorial Salvat

DD.AA.: Biografies catalanes, Editorial Vicens Vives

GARCIA CÁRCEL, R.: Historia de Cataluña, siglos XVI-XVII, 2 volums, editorial Ariel, Barcelona, 1985.

Complementary

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008