IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12081012
Study programme
Historia (2001)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Third Second
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
MORENO JULIA, XAVIER
E-mail xavier.moreno@urv.cat
Lecturers
MORENO JULIA, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B10 Independència de judici
B11 Habilitats de relacions interpersonals
B13 Raonament crític
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B19 Liderat
B20 Creativitat
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B27 Treballa de forma col·laborativa
B29 Es comunica de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà (assertivitat)
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
1. Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema A1
A2
A6
A8
A9
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
2. Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip A6
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
3. Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip B6
B7
B8
B11
B13
B16
B19
4. Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades B2
B6
B7
B8
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
5. Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada B1
B6
B7
B8
B10
B11
B13
B15
B16
B18
B19
B20
B24
B25
B27
B29
C2
C5
1. Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema
2. Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip
3. Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip
4. Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades
5. Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada
Presa de desicions
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l'Art
Visió diacrònica general de la història de l'Art universal.
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
Comprometre-se amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Planificació i organització
Presa de desicions
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Contents
Topic Sub-topic
1. La Primera Guerra Mundial. 1.1. Antecedents polítics.
1.2. Causes de la Guerra.
1.3. La Guerra.
1.4. Consequències de la Guerra.
1.5. Estructuració de la pau.
2. Rússia, entre el tzarisme i l'estalinisme. 2.1. Introducció.
2.2. Rússia abans de la Revolució.
2.3. Els fets de 1905 i les seves conseqüències.
2.4. De Febrer a Octubre de 1917.
2.5. Rússia després de la Revolució (de 1917 a 1921).
2.6. La NEP (de 1921 a 1927).
2.7. L'estalinisme fins a 1939.
3. L'Època d'Entreguerres (I): feixisme i nacionalsocialisme. 3.1. La crisis del parlamentarisme.
3.2. Itàlia:
- Itàlia a la fi de la Primera Guerra Mundial.
- L'aparició del feixisme.
- La presa del poder.
- La Itàlia feixista.
3.3. Alemanya:
- La República de Weimar (1919-1933).
- L'Alemanya nazi (1933-1939).
4. L'Època d'Entreguerres (II): Els Estats Units d'Amèrica, de la prosperitat a a la Gran Depressió. 4.1. Introducció.
4.2. La fi de "l'Era Wilsoniana".
4.3. L'Amèrica satisfeta dels anys 20.
4.4. La crisis de 1929 i la Gran Depressió.
4.5. "L'Era Roosevelt" fins a l'entrada dels Estats Units a la Guerra (1933-1941).
4.6. Conclusions.
5. La Segona Guerra Mundial. 5.1. Causes.
5.2. La fase de domini de l'Eix (1939-1941).
5.3. El gir de la Guerra (1942).
5.4. La fase de domini aliat (1943-1945).
5.5. Conseqüències.
6. El Món després de la Segona Guerra Mundial. 6.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda:
- Concepte i antecedents.
- Inici (1947-1949).
- El període 1950-1962
6.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
6.3. La descolonització d'Àsia i Àfrica.
6.4. El Món Pobre.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
5 0 5
 
Lecture
45 30 75
Problem solving, classroom exercises
15 15 30
Debates
8 0 8
 
Personal tuition
30 0 30
 
Extended-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació
Lecture Explicació dels continguts.
Problem solving, classroom exercises Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques.
Debates Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe.

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Personal tuition
Lecture
Extended-answer tests
Description
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes.

Assessment
  Description Weight
Lecture Exposició del temari i assistència a classe. 5
Problem solving, classroom exercises Pràctiques assignades. 20
Extended-answer tests Avaluació dels continguts de l'assignatura. 75
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

 •PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.

•LEON,. Història social del món, ZYX

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementary

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA. CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
 
Other comments
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història. Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament