IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12081013
Study programme
Historia (2001)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Third Second
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
ANGUERA NOLLA, PERE
E-mail pere.anguera@urv.cat
Lecturers
ANGUERA NOLLA, PERE
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Coneixement des del punt de vista econòmic, social i polític dels segles XIX i XX català, per tal d'obtenir una millor comprensió de la societat catalana actual.

Competences
Code  
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26 Treballa de forma autònoma
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Fer un treball d'investigació per tal que tinguin contacte amb documentació primària i alhora saber-la utilitzar i interpretar A6
B2
B3
B5
B6
B7
B13
C5
Assolir uns coneixements i una capacitat d'anàlisi i de crítica sobre el passat més proper cronològicament i geogràfica. A4
A5
B1
B2
B3
B6
B13
B14
B26
C3
C5
Adquirir un coneixement d'una bibliografia bàsica sobre el tema i el període. B2
B25

Contents
Topic Sub-topic
1.- Elements de continuïtat i canvi en el sorgiment de la nova societat burgesa -
2.- Guerra Gran i Guerra del francès. Absolutisme i Liberalisme -
3.- Conflictes i guerres civils. El carlisme -
4.-La Renaixença. Cultura burgesa i cultura popular -
5.-Industrialització i moviment obrer -
6.-Societat i economia a principis del segle XX -
7.-Catalanisme polític -
8.-Crisi política, militar i social el 1917 -
9.-Un nou model de societat: el Noucentisme -
10.-La Dictadura de Primo de Rivera -
11.- II República i Catalunya autonòmica -
12.-La guerra civil -
13.- Primer franquisme i Catalunya de postguerra -
14.-Consolidació del franquisme. El despertar de Catalunya -
15.-La transició i l’autonomia -

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
45 45 90
Assignments
0 45 45
Problem solving, classroom exercises
10 0 10
 
Personal tuition
2 0 2
 
Extended-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a l'assignatura.
Lecture Explicació del temari corresponent a l'assignatura.
Assignments - Elaboració d'un treball de recerca sobre una temàtica escollida per l'alumne.
- Realització d'una ressenya d'un llibre proposat pel professor
Problem solving, classroom exercises - Orientació sobre la recerca històrica.
- Lectura crítica d'una documentació.
- Visionat d'algunes películes o documentals amb debat posterior.

Personalized attention
 
Lecture
Assignments
Problem solving, classroom exercises
Extended-answer tests
Description
Atenció i resolució de dubtes de l'alumne i guiatge a l'entorn del seu treball de recerca.

Assessment
  Description Weight
Lecture Es compta possitivament l'assistència dels alumnes a les classes, sense que aquesta sigui obligatòria. -10
Assignments - Ressenya d'un llibre.
- Treball de recerca.
- 10%
- 40%
Problem solving, classroom exercises Es valora la participació activa a les classes teòriques i pràctiques -10
Extended-answer tests Examen d'estructura tradicional. 30 %
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

 

Bibliografia general bàsica:

- Atles:

* V. Hurtado;C.Gatell;F.Molinero: Atles històric de Catalunya, Edit. Vicens Vives,1998.

* V.Hurtado;J.Mestre;T.Miserachs: Atles d'història de Catalunya, Edic. 62, 1995.

* Atles Geogràfic i Històric dels Països Catalans, Rev. El Temps, 2003

-M. Ardit, A. Balcells, N. Sales: Història dels Països Catalans, Edhasa 1981,(3 vols.)

-B. de Riquer (dtor): Història, societat i cultura dels països Catalans, Edit. Enciclopèdia Catalana (Vols. 6 al 12)

-M. Risques, A. Duarte, B. de Riquer, J.M. Roig: Història de la Catalunya contemporània, Edit Pòrtic-Enciclopèdia Catalana, 2004.

-J. Sobrequés (edit): Història contemporània de Catalunya, Edit. Columna 1998 (2 vols.)

-J. Termes: Història del catalanisme fins el 1923, Edit. Pòrtic 2000

-P. Vilar (dtor): Història de Catalunya, Edicions 62 (Vols. 5, 6, 7, 9 i 10. Hi ha una edició en llibre de butxaca)

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
CATALUNYA REPUBLICANA: AUTONOMIA I GUERRA CIVIL/12082262

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I/12081011
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010