Code |
|
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B8 |
Treball en equip |
B11 |
Habilitats de relacions interpersonals |
B12 |
Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat |
B13 |
Raonament crític |
B14 |
Compromís ètic |
B15 |
Aprenentatge autònom |
B17 |
Motivació per la qualitat |
B18 |
Motivació pel rigor |
B19 |
Liderat |
B21 |
Sensibilitat per temes medioambientals |
B23 |
Està preparat per a la formació al llarg de la vida amb l’objectiu de millorar personalment i excel·lir professionalment |
B24 |
Resol problemes de forma efectiva |
B25 |
Aplica pensament, crític, lògic i creatiu |
B26 |
Treballa de forma autònoma |
B28 |
Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectives |
Competences |
Conèixer els principals trets físics de l’àmbit mediterrani: clima, relleu, paisatge,... |
|
B2 B6 B7 B13 B18 B21 B23 B24 B25 B26
|
C2 C3 C5
|
Conèixer les principals característiques socioeconòmiques de l’àmbit mediterrani: població, economia, cultura, turisme... |
|
B2 B5 B6 B7 B8 B12 B13 B15 B19 B23 B25 B26
|
C2 C3 C5
|
Conèixer els principals conflictes territorials en l’àmbit mediterrani |
|
B2 B6 B7 B8 B12 B13 B14 B18 B19 B23
|
C2 C5
|
Compendre l'evolució i les característiques de la població dels països mediterranis. |
|
B2 B5 B6 B12 B13 B25
|
C2 C3 C5
|
Enterndre les característiques del clima mediterrani i la seva implicació en els riscos naturals. |
|
B2 B6 B7 B8 B13 B17 B21 B24 B25
|
C2 C3 C5
|
Respectar les diferents cultures que conviuen a l'àmbit mediterrani i per extensió al món en general |
|
B11 B12 B13 B14 B23 B28
|
C3 C4 C5
|
Topic |
Sub-topic |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1.- La Mediterrània: el mar i el territori que comprèn. |
|
2.- La conca mediterrània: El clima. Els subtipus climàtics. Els riscos naturals. |
|
3.- L’estructura del paisatge mediterrani: Característiques bàsiques. Tipologia de paisatges. |
|
4.- La població i el poblament. Desigualtats entre ribes. Les migracions sud-nord. |
|
5.- Recursos energètics: el gas natural i el petroli. |
|
6.- Les estructures econòmiques dels països mediterranis. Desigualtats internes i externes. |
|
7.- Els conflictes mediterranis: els Balcans, Palestina, Xipre, Algèria.
|
|
8.- La cooperació regional mediterrània: La Mediterrènia, frontera o llaç d'unió? |
|
9.- Turisme. |
|
10.- Les relacions entre cultura i territori. Tres religions distintes en un sol Déu vertader. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics
|
|
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe. |
|
Presentació a classe dels resultats d'una pràctica. |
|
Exercicis pràctics a l'aula d'informàtica. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
35 |
0 |
35 |
External practicals (in the field/ excursions) |
|
8 |
0 |
8 |
Previous studies |
|
0 |
15 |
15 |
Assignments |
|
14 |
18 |
32 |
Problem solving, classroom exercises |
|
6 |
0 |
6 |
Presentations / expositions |
|
7 |
2 |
9 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
2 |
0 |
2 |
|
Personal tuition |
|
8 |
0 |
8 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura |
Lecture |
Exposició dels continguts de teòrics |
External practicals (in the field/ excursions) |
Visita a alguna institució o esdeveniment relacionat amb el món mediterrani. |
Previous studies |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Assignments |
Treballs que realitza l'alumne. |
Problem solving, classroom exercises |
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe. |
Presentations / expositions |
Breu exposició d'alguna pràctica realitzada |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització d'una pràctica amb suport informàtic |
|
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Assignments |
Problem solving, classroom exercises |
Personal tuition |
Introductory activities |
|
Description |
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar. |
|
|
Description |
Weight |
External practicals (in the field/ excursions) |
Ressenya sobre la visita realitzada |
10% |
Assignments |
Elaboració de dos informes de pràctiques sobre diferents aspectes relacionats amb l'assignatura. |
10% |
Presentations / expositions |
Presentació d'una de les pràctiques elaborades (més l'informe) |
5% |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització d'un informe sobre la pràctica amb suport informàtic. |
5% |
Extended-answer tests |
2 proves parcials sobre continugts teòrics |
60% |
Others |
Assistència a classe i participació en els debats d'actualitat. |
10% |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
DD.AA., Anuario del Mediterràneo, IEMed, 2005
ACHCAR, Gilbert i altres, Atlas de le monde diplomatique, Valencia, Cybermonde,S.L, 2003
BETHEMONT,J., Geographie de la mediterranee, Paris, Armand, Collin, 2000
DD.AA, Geopolitica del caos, Le monde diplomatique, 1999
GRASA, R., ULIED, A, Medio Ambiente I gobernabilidad Diagnostico y sostenibilidad en el mediterraneo, Icaria, Barcelona, 2000
DD.AA, Mediterania. Territori i Paisatge. Atlas ambiental de la mediterrania, Fundació territori i paisatge, 1999
|
Durant el curs es facilitaran diverses planes web on es pot trobar informació sobre l'àmbit mediterrani. |
Complementary |
DD.AA, El paisatge ambiental mediterrani. L'estructura ecopaisatgística de la mediterrània occidental, Institut Cartogràfic de Catalunya, 1997
REIFERS, J.L., La méditerranée aux porte de l'an 2000, París Economica, 1997
TROIN, J.F, Las metropolis del Mediterráneo, Icaria., 2003
MARQUINA, A., The Mediterranean space and its borders. Geography, politics, economics and environment, Afes- Press, Mosbach, 2001
|
|
|