IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12082239
Study programme
Historia (2001)
Graduat Superior en Arqueologia (2001)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optional First
Language
Department Història i història d'art
Coordinator
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
E-mail elisabet.huntingford@urv.cat
Lecturers
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Analitzar el procés històric dels diferents territoris grecs i la seva evolució política cap a règims monàrquics, aristocràtics, tirànics i democràtics.

Competences
Code  
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B6 Capacitat analítica i crítica
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.

Learning aims
Objectives Competences
Saber analitzar i comprendre de forma global les societats de l´antiga Grècia. A9
B4
B6
C2

Contents
Topic Sub-topic
Creta i Micenes. L'aparició de l'escriptura i l'Estat Palaus i centres fortificats. Textes Lineal B
Societat al món cretenc i micènic. Rituals funeraris. Intercanvis i comerç.
El final del món micènic. L´època fosca. Les Argonàutiques. Els poemes homèrics
Un llarg procés cap a la democràcia: Atenes El sinecisme de l´âtica. La legislació de Dracó. La tirania: ELs Pisistràtides. Les reformes de Soló. L´època de Clístines i la democràcia.
L'evolució d'Esparta; la conquesta de Messènia. La constitució espartana. ELs hoplites.
L'enfrontament greco-persa. Les ciutats jònies.
L´imperialisme atenès i la Lliga de Delos. Les Guerres del Peloponès. Economia i comerç.
Les colonitzacions gregues. Sicília i Magna Grècia. Presència grega a la península ibèrica. Les ciutats d´Empúries i Roses. La moneda.
Macedònia: Filip i Alexandre Magne. Els regnes hel.lenístics. La oratoria.
Cultura.Societat i religió. Els grans santuaris. Els jocs Olimpics.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
0 0 0
 
External practicals (in the field/ excursions)
0 0 0
Assignments
0 0 0
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
0 0 0
 
Personal tuition
0 0 0
 
Practical tests
0 0 0
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Avaluar el nivell de coneixement del grup, i escollir un tema transversal per part de l´alumnat que serà objecte de tractament específic en el temari de l´assignatura ( legislació, gènere, família, navegació, guerra, etc)
External practicals (in the field/ excursions) Visita a algun Museu´, Exposició o Jaciment.
Assignments
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms

Personalized attention
 
Description

Assessment
  Description Weight
Others

Avaluació del seguiment i treball realitzat tant a classe com a fora de l´aula.

es valorarà tant la participació a l´aula com el treball final
 
Other comments and second exam session

Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris


Sources of information

Basic Ruzé, F. ; Amouretti, M.C., El mundo griego antiguo, Akal, 1987
G.E.M.de Ste. Croix, La lucha de clases en el mundo antiguo, Crítica, 1988
Dickinson, O, La Edad del Bronce Egea, Akal, 2000
Osborne, R., La formación de Grecia, 1200-479 a.C., Crítica, 1988
Vidal-Naquet, P., La democracia griega. Una nueva visión., , 1992
Lozano, A., El mundo helenístico, Síntesis, 1992
Mossé, Claude, La mujer en la Grecia clásica., Nerea, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (ed.), Els grecs a Ibèria, Ministerio de educación y cultura-Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Mossé, Claude, Alejandro Magno. El destino de un mito., Ed. Espasa Calpe, 2004
Madrid, Mercedes, La misoginia en Grecia, Ed. Cátedra, 1999
Apol.loni de Rodes, Les Argonàutiques, La Magrana, 2002
Homer, La Ilíada, La Magrana, 1996
Homer, L´Odissea, La Magrana, 1999
Hesíode, Teogonia. Els treballs i els dies., La Magrana, 1999

 

 

 

 

 

Complementary , www.culture.gr, ,
, www.louvre.fr/, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,
, www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004
 
Other comments
Es recomanen les assignatures de literatura i filologia grega