Code |
|
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B4 |
Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
Objectives |
Competences |
Saber analitzar i comprendre de forma global les societats de l´antiga Grècia. |
A9
|
B4 B6
|
C2
|
Topic |
Sub-topic |
Creta i Micenes. L'aparició de l'escriptura i l'Estat |
Palaus i centres fortificats. Textes Lineal B |
Societat al món cretenc i micènic. |
Rituals funeraris. Intercanvis i comerç. |
El final del món micènic. L´època fosca. |
Les Argonàutiques. Els poemes homèrics |
Un llarg procés cap a la democràcia: Atenes |
El sinecisme de l´âtica. La legislació de Dracó. La tirania: ELs Pisistràtides. Les reformes de Soló. L´època de Clístines i la democràcia. |
L'evolució d'Esparta; la conquesta de Messènia. |
La constitució espartana. ELs hoplites. |
L'enfrontament greco-persa. |
Les ciutats jònies. |
L´imperialisme atenès i la Lliga de Delos. Les Guerres del Peloponès. |
Economia i comerç. |
Les colonitzacions gregues. Sicília i Magna Grècia. |
Presència grega a la península ibèrica. Les ciutats d´Empúries i Roses. La moneda. |
Macedònia: Filip i Alexandre Magne. Els regnes hel.lenístics. |
La oratoria. |
Cultura.Societat i religió. |
Els grans santuaris. Els jocs Olimpics. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0 |
0 |
0 |
|
External practicals (in the field/ excursions) |
|
0 |
0 |
0 |
Assignments |
|
0 |
0 |
0 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
0 |
0 |
0 |
|
Personal tuition |
|
0 |
0 |
0 |
|
Practical tests |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Avaluar el nivell de coneixement del grup, i escollir un tema transversal per part de l´alumnat que serà objecte de tractament específic en el temari de l´assignatura ( legislació, gènere, família, navegació, guerra, etc) |
External practicals (in the field/ excursions) |
Visita a algun Museu´, Exposició o Jaciment. |
Assignments |
|
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
|
Description |
Weight |
Others |
Avaluació del seguiment i treball realitzat tant a classe com a fora de l´aula. |
es valorarà tant la participació a l´aula com el treball final |
|
Other comments and second exam session |
Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris |
Basic |
Ruzé, F. ; Amouretti, M.C., El mundo griego antiguo, Akal, 1987
G.E.M.de Ste. Croix, La lucha de clases en el mundo antiguo, Crítica, 1988
Dickinson, O, La Edad del Bronce Egea, Akal, 2000
Osborne, R., La formación de Grecia, 1200-479 a.C., Crítica, 1988
Vidal-Naquet, P., La democracia griega. Una nueva visión., , 1992
Lozano, A., El mundo helenístico, Síntesis, 1992
Mossé, Claude, La mujer en la Grecia clásica., Nerea, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (ed.), Els grecs a Ibèria, Ministerio de educación y cultura-Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Mossé, Claude, Alejandro Magno. El destino de un mito., Ed. Espasa Calpe, 2004
Madrid, Mercedes, La misoginia en Grecia, Ed. Cátedra, 1999
Apol.loni de Rodes, Les Argonàutiques, La Magrana, 2002
Homer, La Ilíada, La Magrana, 1996
Homer, L´Odissea, La Magrana, 1999
Hesíode, Teogonia. Els treballs i els dies., La Magrana, 1999
|
|
Complementary |
, www.culture.gr, ,
, www.louvre.fr/, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,
, www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004 |
|
|
Other comments |
Es recomanen les assignatures de literatura i filologia grega |
|