IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12082263
Study programme
Historia (2001)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optional Second
Language
Department Història i història d'art
Coordinator
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
E-mail joanmaria.thomas@urv.cat
Lecturers
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
General description and relevant information El curs es concep com a complement de l’assignatura Història de les Formacions Socials -II però també com a unitat docent independent. S’hi estudiaran, a través de classes teòriques, discussions i lectures, cinc temes fonamentals de la Història de les èpoques citades. Tot i que els temes són nous, a través del seu estudi s’aprofundiran aquells coneixements bàsics i fonamentals ja adquirits anteriorment. El curs posarà l’accent en l’explicació i seguiment de debats per tal d’habituar a l’alumne a qüestionar el coneixements, a posicionar-se en les controvèrsies i a preparar-se per a abordar la producció de coneixements propis. El temes i debats a estudiar combinaran diversos nivells: des d’alguns de contingut més teòric (nacionalismes, per exemple) a d’altres més lligats als fonaments del món actual (controvèrsies sobre la Segona Guerra Mundial) o als antecedents immediats de l’Espanya actual (El debat sobre la naturalesa del règim franquista). Tot i l’anterior, serà un objectiu general del curs lligar els debats i conceptes objecte de treball amb la realitat mundial actual.

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B6 Capacitat analítica i crítica

Learning aims
Objectives Competences
Que l'alumne comprengui els processos de debat en historiografia A1
Que l'alumne aprengui a posicionar-se en els debats B6
Que l'alumne sigui capaç de comprendre els textos analitzats A4
Que l'alumne sigui capaç d'exposar els seus punts de vista amb rigor i claredat B1

Contents
Topic Sub-topic
Introducció- Justificació dels temes. -
El debat sobre la naturalesa del Règim. -
Els antecedents: La II Republica. -
La guerra civil.
El cami de Franco cap al poder.
L'estado campamental.
Els origens de la feixistitzacio durant la GC.
L'etapa algida del proces de feixistitzacio.
El Regim durant els anys de la 2ªGM.
La primera desfeixistitzacio.
L'etapa nacional-catòlica.
el pla d'estabilitzacio.
Tecnocracia i desarrolisme.
El final del Règim.
-

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
30 15 45
Problem solving, classroom exercises
10 10 20
Debates
8 30 38
ICT practicals
0 4 4
Assignments
0 10 10
 
Personal tuition
11 0 11
 
Extended-answer tests
5 15 20
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats destinades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes, i presentació de l’assignatura
Justificació de l’assignatura, justificació dels temes escollits. Explicació del sistema de treball.
Lecture Exposició dels continguts de l’assignatura: breu introducció per a cada tema.
Problem solving, classroom exercises Aclariment de dubtes sobre les lectures i conceptes objecte de debat per part del professor
Debates Els ponents de cada tema presenten les seves conclusions que són objecte de debat per tots els alumnes
ICT practicals Recerca a Internet de materials complementaris.

Utilització d'eines com internet per a la cerca de materials de debat o de lligam entre debats i l'actualitat de les problemàtiques analitzades. Utilització de llistes de discussió en els debats.
Assignments Elaboració de treballs. Lectura i anàlisi en profunditat d'un dossier de textos historiogràfics per a cada tema del programa.

Personalized attention
 
Debates
ICT practicals
Personal tuition
Description
A realitzar individualment per a comentar aspectes concrets sobre treballs de l’alumne, exàmens, etc.

Assessment
  Description Weight
Debates Lectura obligatoria. Exposicio a classe 40%
ICT practicals Proves de compliment de recerca de materials a la xarxa o d'altre tipus.
Es comptabilitza juntament amb l'assistència
-
Extended-answer tests On l’alumne haurà de demostrar la comprensió dels conceptes fonamentals i debats relacionats amb cada tema 50%
Others

Recerca de materials a la xarxa i assistència

10%
 
Other comments and second exam session

Proves de comprensió i seguiment de lectures: 50% Participació com a ponent en els debats i participació sense ponències, i en llistes de discussió: 40% Proves de compliment de recerca de materials a la xarxa o d'altre tipus: 10%


Sources of information

Basic

Es facilitarà un dossier de treball a classe.

Complementary

Recommendations