IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12083205
Study programme
Historia (2001)
Cycle
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optional Second
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
E-mail isabel.caceres@urv.cat
Lecturers
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Coneixement teòric i empíric sobre els factors ecològics i històrics de l'expansió dels humans moderns arreu del planeta i en tots els ecosistemes. Serà objecte especial de l'assignatura les formes econòmiques i socials i els sistemes tècnics desenvolupats.

Competences
Code  

Learning aims
Objectives Competences

Contents
Topic Sub-topic
Evolució a l'Àfrica o origen simultani al vell món. Dels primers homínids a l'Homo sapiens
Paleoecologia i ADN
Sistemes tècnics en canvi temporal i regional Tecnologia Lítica
Paleoeconomia
Migracions humanes Teories de les primeres migracions
Migració d'Homo sapiens
Adaptació ecològica a ecosistemes extrems: les planes àrides i fredes d'Europa Ocupació d'Europa
Homo Neanderthalensis
Els humans al confins del món: Australia i Amèrica El poblament d'Australia:
- Quan? Qui?
-La navegació
El poblament d'America:
Quan? Qui?
Explicacions per a l'expansió humana Teoria Ecologica.
Teoria Econòmica: Tecnològica i Subsistència
Teoria Social.
Seqüències regionals Àfrica oriental
Àfrica central
Maghreb
Europa occidental
Europa central i oriental
Àsia central
Àsia sudoriental
Austràlia
Amèrica septentrional
Amèrica meridional
Simbolisme i diferenciació regional Les primeres evidencies d'Art.
Evolució de l'Art.
Economia i societat Modes de subsistència
Organització Social i cultural
Una època de transició: el mesolític Cronologia
Principals característiques
Neolític: evolució i revolució Característiques ecològiques
Característiques tecnològiques
Modes de Subsistencia
Sedentarització
Neolitització i canvi regional Cronologia
El Neolític al món

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
5 25 30
 
Lecture
12 0 12
Problem solving, classroom exercises
5 15 20
Presentations / expositions
2 6 8
Assignments
2 60 62
 
Personal tuition
4 12 16
 
Extended-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe
Lecture Contiguts especifics de l'assignatura: Temari
Problem solving, classroom exercises Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula
Presentations / expositions Presentació oral dels treballs
Assignments treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura

Personalized attention
 
Introductory activities
Problem solving, classroom exercises
Assignments
Description
L'atenció personalitzada anirà encaminada a guiar a l'alumne a utilitzar les eines de treball que es troben a la seva disposició. A més a més, es tutoritzarà la resolució de problemes o els exercicis que es portaran a terme a l'aula, així com els treballs que els alumnes han de presentar a final de curs. Es proporcionarà la informació que sol·licitin per complementar el seu interés sobre l'assignatura.

Assessment
  Description Weight
Problem solving, classroom exercises Es presentaran 5 exercicis curts a classe que els alumnes previament hauran pogut desenvolupar sobre temes concrets relacionats amb l'assignatura 10%
Presentations / expositions Presntació oral dels treballs que els alumnes han de presentar a final curs 10%
Assignments Treball de curs sobre un tema relacionat amb l'assignatura. El tema serà de lliure elecció per part de l'alumne i assessorat pel professor 40%
Extended-answer tests Examen a preguntes de desenvolupament curt per evaluar els coneixements adquirits per l'alumne 40%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

- Articles científics publicats a revistes d'impacte que el professor proporcionarà als alumnes a través del Moodle


- Butzer, K.W. (1989) Arqueología. Una ecologia del hombre.

- Childe, V.G. (1988) Los orígenes de la civilización.

- Clottes, J.&D. Lewis-Williams (2001) Los chamanes de la prehistoria.

- Cohen, M.N. (1981) La crisis alimentaria de la prehistoria.

- Gamble C.S. (1990) El poblamiento paleolítico de Europa.

- Leroi- Gourhan, A. (1984) Arte y grafismo en la Europa Prehistórica.

- Lewin, R. (1993) The Origin of Modern Humans.

Complementary Carbonell, E. (Coord), Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes, Ariel, 2005
Diez Martín, F., El largo viaje, Ediciones Bellaterra, 2005

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
PREHISTÒRIA UNIVERSAL I/12081001
PREHISTÒRIA UNIVERSAL II/12081002