IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12083207
Study programme
Historia (2001)
Cycle
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optional First
Language
Castellà
Department Història i història d'art
Coordinator
ISLA FREZ, AMANCIO
E-mail amancio.isla@urv.cat
Lecturers
ISLA FREZ, AMANCIO
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Coneixement de les transformacions socials i econòmiques i de las formes de poder del periode

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B10 Independència de judici
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Assolir els coneixements adequats respecte el període històric que s'estudiarà. A1
A2
A9
Entendre les diferents visions que han existit al llarg del temps sobre l'història medieval de la península ibèrica. A4
A5
B6
B25
Tenir capacitat per construir un discurs coherent sobre diferents aspectes de l'assignatura, així com dels recursos que s'empren en la recerca històrica. B1
B2
B3
B6
B10
B25
C1
C5

Contents
Topic Sub-topic
1.- El fin del Imperio en Hispania. . - Hispania en los siglos IV y V.
- La cristianización
- La conflictividad: priscilianismo y la bagauda.
2.- Las invasiones "bárbaras". - Los visigodos en Oriente.
- Las invasiones “bárbaras”en Hispania.
- El reino de Tolosa
3. El reino visigodo arriano. -El “protectorado” ostrogodo
-La conquista bizantina
-El reino suevo
-La época de Leovigildo
4. El Reino visigodo de Toledo - La conversión
- El fin del dominio imperial
- Los reinados de Chindasvinto y Recesvinto
- Los reinados de Wamba y Ervigio y el conflicto monarquía aristocracia.
- El fin del reino de Toledo
5. La organización social. - La población
- Las clases sociales
- La administración del reino
- La feudalización del reino visigodo
6. La Iglesia y la cultura visigodas - La evolución religiosa
- La Iglesia episcopal
- El monacato
7. La conquista musulmana y el Emirato. -La conquista musulmana
- Los valíes dependientes y las guerras civiles.
-Los omeyas: el emirato independiente.
8. El Califato Omeya. La sociedad andalusí. - Abd al-Rahman III y la proclamación califal.
- Al-Mansur y sus sucesores.
- La población.
- Administración y fiscalidad
9. El reino astur - Orígenes del reino
- La teoría de Despoblación del Valle del Duero
- Consolidación y expansión: de Alfonso II a Alfonso III
10. El reino asturleonés - El enfrentamiento monarquía aristocracia
- La organización del reino
- Aristocracia y campesinado
- Inmunidad y fiscalidad
11. Navarra hasta el siglo XI - Orígenes del reino
- El siglo X
- El reinado de Sancho el Mayor

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
45 54 99
Seminars
15 30 45
 
Personal tuition
5 0 5
 
Extended-answer tests
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació dels problemes del periode
Lecture Explicació de la matèria a classe.
Seminars Participació en seminaris en què es comentaran textes històrics, articles i llibres.

Personalized attention
 
Lecture
Seminars
Extended-answer tests
Description
Atenció i aclariment dels dubtes de l'alumnat.

Assessment
  Description Weight
Lecture Assistència i participació a classe. 10%
Seminars Participació en seminaris on es comentaran textes històrics, llibres i articles.
Comentari de text
25%
Extended-answer tests Dues proves, la primera a la meitat del quadrimestre (aquesta amb material) i l'altra al final. 65%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic Arce, J., Bárbaros y romanos en Hispania, 400-507, M. Pons, Madrid, 2005
Thompson, E.A., Los godos en España, Alianza, Madrid, 1971
King, P.D., Derecho y sociedad en el reino visigodo, Alianza, Madrid, 1981
Collins, R., La conquista árabe (711-797), Crítica, Barcelona, 1991
Manzano, E., Conquistadores, emires y califas. Los Omeyas y la formación de al-Andalus, Crítica, Barcelona, 2006
Isla, A., La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Síntesis, Madrid, 2002
Salvatierra, V. y Canto, A., Al-Andalus. De la invasión al califato de Córdoba, Síntesis, Madrid, 2008

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA II/12083208

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTÒRIA MEDIEVAL DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081007

Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA ANTIGA D'ESPANYA/12083206