Code |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A2 |
Coneixement de l’estructura diacrònica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A5 |
Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B10 |
Independència de judici |
B25 |
Aplica pensament, crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectives |
Competences |
Assolir els coneixements adequats respecte el període històric que s'estudiarà. |
A1 A2 A9
|
|
|
Entendre les diferents visions que han existit al llarg del temps sobre l'història medieval de la península ibèrica. |
A4 A5
|
B6 B25
|
|
Tenir capacitat per construir un discurs coherent sobre diferents aspectes de l'assignatura, així com dels recursos que s'empren en la recerca històrica. |
|
B1 B2 B3 B6 B10 B25
|
C1 C5
|
Topic |
Sub-topic |
1.- El fin del Imperio en Hispania. . |
- Hispania en los siglos IV y V.
- La cristianización
- La conflictividad: priscilianismo y la bagauda. |
2.- Las invasiones "bárbaras". |
- Los visigodos en Oriente.
- Las invasiones “bárbaras”en Hispania.
- El reino de Tolosa |
3. El reino visigodo arriano. |
-El “protectorado” ostrogodo
-La conquista bizantina
-El reino suevo
-La época de Leovigildo |
4. El Reino visigodo de Toledo |
- La conversión
- El fin del dominio imperial
- Los reinados de Chindasvinto y Recesvinto
- Los reinados de Wamba y Ervigio y el conflicto monarquía aristocracia.
- El fin del reino de Toledo |
5. La organización social. |
- La población
- Las clases sociales
- La administración del reino
- La feudalización del reino visigodo |
6. La Iglesia y la cultura visigodas |
- La evolución religiosa
- La Iglesia episcopal
- El monacato |
7. La conquista musulmana y el Emirato. |
-La conquista musulmana
- Los valíes dependientes y las guerras civiles.
-Los omeyas: el emirato independiente. |
8. El Califato Omeya. La sociedad andalusí. |
- Abd al-Rahman III y la proclamación califal.
- Al-Mansur y sus sucesores.
- La población.
- Administración y fiscalidad |
9. El reino astur |
- Orígenes del reino
- La teoría de Despoblación del Valle del Duero
- Consolidación y expansión: de Alfonso II a Alfonso III |
10. El reino asturleonés |
- El enfrentamiento monarquía aristocracia
- La organización del reino
- Aristocracia y campesinado
- Inmunidad y fiscalidad |
11. Navarra hasta el siglo XI |
- Orígenes del reino
- El siglo X
- El reinado de Sancho el Mayor |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
|
Lecture |
|
45 |
54 |
99 |
Seminars |
|
15 |
30 |
45 |
|
Personal tuition |
|
5 |
0 |
5 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació dels problemes del periode |
Lecture |
Explicació de la matèria a classe. |
Seminars |
Participació en seminaris en què es comentaran textes històrics, articles i llibres. |
|
Lecture |
Seminars |
Extended-answer tests |
|
Description |
Atenció i aclariment dels dubtes de l'alumnat. |
|
|
Description |
Weight |
Lecture |
Assistència i participació a classe. |
10% |
Seminars |
Participació en seminaris on es comentaran textes històrics, llibres i articles.
Comentari de text |
25% |
Extended-answer tests |
Dues proves, la primera a la meitat del quadrimestre (aquesta amb material) i l'altra al final. |
65% |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
Arce, J., Bárbaros y romanos en Hispania, 400-507, M. Pons, Madrid, 2005
Thompson, E.A., Los godos en España, Alianza, Madrid, 1971
King, P.D., Derecho y sociedad en el reino visigodo, Alianza, Madrid, 1981
Collins, R., La conquista árabe (711-797), Crítica, Barcelona, 1991
Manzano, E., Conquistadores, emires y califas. Los Omeyas y la formación de al-Andalus, Crítica, Barcelona, 2006
Isla, A., La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Síntesis, Madrid, 2002
Salvatierra, V. y Canto, A., Al-Andalus. De la invasión al califato de Córdoba, Síntesis, Madrid, 2008
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA II/12083208 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
HISTÒRIA MEDIEVAL DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081007 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
HISTÒRIA ANTIGA D'ESPANYA/12083206 |
|
|