IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12083217
Study programme
Historia (2001)
Cycle
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optional Second
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
ANGUERA NOLLA, PERE
E-mail pere.anguera@urv.cat
laura.zenobi@urv.cat
Lecturers
ANGUERA NOLLA, PERE
ZENOBI -, LAURA
Web
General description and relevant information Estudi de l'evolució històrica espanyola al llarg del segle XX, per tal de compendre d'on sorgeix l'Espanya de les autonomies.

Competences
Code  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Assolir el millor coneixement i comprensió de l'evolució històrica de l'Espanya del segle XX A1
A5
A9
B6
B10
B14
C3
Comprendre els esdeveniments que condicionen l'Espanya actual i en són el fonament. A4
B3
B12
Elaborar un breu treball de recerca, que acosti els alumnes al coneixement personal de les fonts historiogràfiques i a la metodologia de la seva anàlisi. A6
B2
B3
B5
B13
C3
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. Espanya a l’entrada del segle XX: la ressaca de la fi de l’imperi. -
2. Classes populars i moviments socials. -
3. L’edat de plata de les cultures espanyoles. -
4. Les noves corrents ideològiques i “la crisi del règim”. -
5. La dictadura de Primo de Rivera. -
6. La Segona República: el Bienni Reformador. -
7. La rectificació conservadora: el Bienni Negre. -
8. La guerra civil. -
9. Sota la dictadura. -
10. L’oposició al règim franquista. -
11. L’evolució del franquisme. -
12. De la dictadura a la democràcia. -
13. La consolidació de la democràcia -

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
45 45 90
Debates
5 0 5
Problem solving, classroom exercises
12 0 12
Assignments
0 38 38
 
Personal tuition
2 0 2
 
Extended-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicar mètodes d'avaluació i donar indicacions sobre els repertoris bibliogràfics.
Lecture Exposició amb voluntat didàctica i analítica del procés històric a l'Espanya del segle XX, amb incitació al debat.
Debates Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Problem solving, classroom exercises Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Assignments L'alumne haurà de realitzar un treball de recerda per tal d'acostar-se als instruments historiogràfics i la seva interpretació. Aquest treball serà dirigit i orientat pel professor.

Personalized attention
 
Lecture
Debates
Problem solving, classroom exercises
Assignments
Personal tuition
Introductory activities
Extended-answer tests
Description
En l'horari de despatx i en condicions excepcionals tot aquell que es pacti amb els alumnes, tant per a resoldre dubtes com per a la tutorització del treball de recerca.

Assessment
  Description Weight
Lecture Assistència a classe 10%
Debates Intervenció oral en les classes magistrals i pràctiques.També comptarà l'activitat que l'alumne dugui a terme en les classes pràctiques. 10%
Assignments - Petit treball de recerca arxivística o hemerogràfica.
- Ressenya d'un llibre indicat
- 40%
- 10%
Extended-answer tests Exàmen: desenvolupament de dos temes genèrics a escollir entre tres. 30%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

JACKSON, G., Entre la reforma y la revolución. 1931-1939, Crítica, Barcelona 1980.

MARTINEZ CUADRADO, M., La burguesía conservadora (1874-1931), Alianza, Madrid 1973.

COLOMER, J. M., La transición a la democracia: el modelo español, Anagrama, Barcelona 1998.

GRANJA, J. L. de la, J. BERAMENDI, P. ANGUERA, La España de los nacionalismos y las autonomías, Síntesis, Madrid 2001.

MOLINERO, C., P. YSÀS, El règim franquista. Feixism, modernització i consens, Eumo, Vic 1992.

PAYNE, S. G., La revolución española, Ariel, Barcelona 1972.

TAMAMES, R., La República. La era de Franco (1931-1970), Alianza, Madrid 1973.

TISELL, J., Manual de historia de España. Siglo XX, Historia 16, Madrid 1990.

VILAR, P. Histoire de l’Espagne, PUF, París 1973 (edicions catalana i espanyola de Crítica)

VILAR, P. La guerra civil espanyola, Crítica, Barcelona, 1986

 

 

Complementary

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013

Subjects that it is recommended to have taken before
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216