DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura COMUNICACIÓ POLÍTICA Codi 12152201
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicacio
Coordinador/a
CAPDEVILA GOMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GOMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Comunicació Política se centra en que l'alumne adquireixi competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política que, en les societats democràtiques, abasten terrenys del periodisme, la publicitat i les relacions públiques.

Competències
Codi  
A
A
A
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals processos comunicatius implicats en la pràctica política. A7
A9
A12
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació política. B2
B5
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Què és la comunicació política? 1.1. Antecendents històrics de la comunicació política: les relacions entre el poder i la comunicació.
1.2. Definicions de la comunicació política.
1.3. Àries d'estudi de la comunicació políitca: estat actual de la recerca.
Tema 2. La comunicació política en campanya electoral. 2.1. Els objectius de les campanyes electorals: la persuasió en el centre de la comunicació política.
2.2. El màrqueting electoral. Fases de l'estratègia comunicativa electoral.
2.3. Les estratègies discursives en els missatges electorals. Estudis dels casos espanyol i català.
Tema 3. La comunicació institucional 3.1. Tècniques i estratègies per a la comunicació del missatge polític de les institucions.
3.2. Infraestructures comunicatives de les institucions.
3.3. Efectes de la comunicació institucional sobre el sistema polític.
Tema 4. Els mitjans de comunicació de masses com a actors polítics. 4.1. Què interessa als mitjans de comunicació de masses?
4.2. Els professionals davant el missatge polític.
4.3. El paper dels diferents mitjans de comunicació en el procés de comunicació política.
Tema 5. Els ciutadans: els efectes de la comunicació política. 5.1. El paper de l'opinió pública en el sistema polític i mediàtic: la influència dels ciutadans en els processos polítics.
5.2. Introducció a l'estudi dels efectes de la comunicaió política.
5.3. Paradigmes actuals d'investigació sobre efectes.
5.4. Els efectes dels missatges polítics.
5.5. Fins a quin punt es pot parlar d'efecte en comunicaicó política?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0.5 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 15 15
Presentacions / exposicions
16 50 66
Sessió Magistral
36 0 36
Seminaris
12 6 18
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació a classe de les dinàmiques de l'assignatura i del treball que es realitzarà conjutnament
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al llarg de l'assignatura, els alumnes han de presentar un treball que reflecteixi el treball desenvolupat a classe en els sessions de seminari.
Presentacions / exposicions Exposició de la tasca d'anàlisi duta a terme per grups. Discusió pública dels resultats obtinguts.
Sessió Magistral Exposició a classe dels conceptes relacionats amb els processos de comunicació política. Anàlisi i exemplificació dels conceptes amb material extret de la pràctica comunicativa.
Seminaris Plantejament i realització d'una recerca col·lectiva sobre casos extrets de la pràctica comunicativa en la que es vegin implicats polítics, periodistes i opinió pública.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant tot el procés d'elaboració i exposició dels resultats de la recerca col·lectiva plantejada. Aquesta es farà de manera presencial i a través del correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària LLiurament d'una memòria individual que reculli les lectures dutes a terme durant la realització de la pràctica així com els principals reultats de l'anàlisi individual, del del grup i de la resta dels grups. 75
Presentacions / exposicions Exposició pública per part de cada grup dels resultats obtinguts. 25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura té dues possibilitats d'avaluació entre les quals cal escollir-ne una: - Opció A: Avaluació final. Consisteix en la realització de l'examen final. - Opció B: Avaluació continuada. Consisteix en la realització del treball col·lectiu, la qual cosa implica l'assistència i participació en els seminaris i en les exposicions i el lliurament de la memòria individual.


Fonts d'informació

Bàsica MUÑOZ ALÑONSO, A.; ROSPIR, I (Dr.), Comunicación política, Madrid, Universitas, 1995
BERROCAL, S. (Coord.):, Comunicación política en televisión y nuevos medios, Barcelona, Ariel, 2003
CANEL; M. J.:, Comunicación política. Tècnicas y estrategias para la sociedad de la información, Madrid, Tecnos, 1999
GAUTHIER, G.; GOSSELIN, A.; MOUCHON, J. (Comps.), Comunicación y política, Barcelona, Gedisa, 1998
IZURIETA, R.; PERINA, R.; ARTERTON, C., Estrategias de comunicación para gobiernos, Buenos Aires, Crujía, 2002
DEL REY, La comunicación política, Madrid, Eudema, 1989
La era de la propaganda. Uso y PRATKANIS, A.; ARONSON, E., La era de la propaganda. Uso y abuso de la persuasión, Barcelona, Paidos, 1994
PERICOT, J.; CAPDEVILA, A., La evolución del discurso persuasivo electoral en televisión, Barcelona, Revista Formats
CRESPO, I. (dir.), Las campañas electorales y sus efectos en la decisión de voto, Valencia, Tirant Lo Blanc, 2004
BRYABT, J.; ZILLMANN, D. (Comp.), Los efectos de los medios de comunicación, Barcelona, Paidos, 1996
MAAREK, P. J., Marketing político y comunicación, Barcelona, Paidos, 1997
MARTIN, L., Marketing político. Arte y ciencia de la persuasión en democracia, Barcelona, Paidos, 2002
SAMPEDRO, V., opinión pública y emocracia deliberativa. Medios, sondeos y urnas, Madrid, Istmo, 2000

Complementària

Recomanacions