DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TEORIA DE LA IMATGE Codi 12152215
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicacio
Coordinador/a
CAPDEVILA GOMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GOMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assinatura de Teoria de la Imatge es planteja l'estudi de les dimensions comunicatives dels discursos visuals i audiovisuals. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura planteja l'aplicació a l'estudi i a l'anàlisi de les imatges d'una teoria d'inspiració semiòtica.

Competències
Codi  
A
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge. A19
Aplicar els conceptes teorics generals a l'anàlisi de la imatge. B1
B4
Integrar la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i avaluació de discursos audiovisuals. B1
Treballar en equip: reajustament en comú de les defiicions dels conceptes clau. B5
Exposar a classe dels treballs en grup i valorar els treballs de la resta dels grups. C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació a la imatge.
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge. 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat 3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat. 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de co,unicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
32 0 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 74 89
Presentacions / exposicions
15 0 15
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Presentacions / exposicions Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Presencial i virtual.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes s'han de presentar set pràctiques que consisteixen en en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. 95
Presentacions / exposicions Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. 5
Proves de Desenvolupament Només per aquells que es decideixin per l'avaluació final.
Els alumnes que optin per l'avaluació final, han de realitzar un examen final que consisteix en cinc preguntes de desenvolupant teòric.
0
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El sistema d'avaluació de l'assignatura segueix una doble possibilitat: Opció A: Avaluació continuada. Qui opti per aquesta opció ha de realitzar els set treballs pràctics d'aplicaicó. No cal realitzar l'examen. Opció B: Avaluació final. Qui opti per aquesta opció cal que realitzi dos treballs pràctics d'aplicaicó (50% de la nota) i s'ha de presentar a l'examen (50% de la nota). En totes dues opcions existeix la possiblitat de realitzar els exercicis en grup i les exposicions de classe. Totes dues son de caràcter optatiu.


Fonts d'informació

Bàsica GAUDREAULT, A.; JOST, F., El relato cinematográfico., Paidos, 1995., Barcelona.
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos., Paidos, 1985., Barcelona.
ALBALADEJO, T., La retórica, Síntesis, 1993., Madrid.
ECO, U., Los límites de la interpretación., Lumen, 1996., Barcelona.
PERICOT, J., Mostrar para decir., Aldea Global, 2002, Barcelona,
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción., Prentice Hall, 1996., Mèxic.
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso., Cátedra, 1998., Madrid.

Complementària

Recomanacions