DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) LLENGUATGES ARTÍSTICS Codi 12204001
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
mariarosa.tamarit@urv.cat
licia.butta@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
BUTTÀ ., LICIA
Web
Descripció general i informació rellevant El curso se configura como una introducción a la historia del arte. A través de conceptos básicos, definiciones y elementos de teoría se proporcionan al estudiante unas herramientas claves para aproximarse al estudio de los diferentes lenguajes artísticos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l’art universal.
 A15 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Valora críticament els llenguatges artístics propis de diversos contextos temporals i culturals
 A15 Coneix les tècniques, procediments i materials artístics. Domina la terminologia específica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Arte y lenguaje I: definiciones Arte, artista, lenguajes artísticos, realismo, imitación, abstracción
Arte y lenguaje II: la semiótica y
las artes visuales


Introducción a algunos conceptos básicos de semiótica de las artes
Herramienta crítica 1 El estilo


Herramienta crítica 2 La iconografía

Herramienta crítica 3 Contexto y sociedad: el artista el promotor y el publico


Herramienta crítica 4 Cronología y periodización
Lenguaje pictórico análisis de obras
Lenguaje escultórico análisis de obras
Lenguaje arquitectónico análisis de obras
Lenguaje musical
Lenguaje fotográfico
Lenguaje cinematográfico

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 9 12
Sessió Magistral
A1
A5
C3
20 40 60
Debats
A5
10 10 20
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
14 28 42
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A15
B6
6 20 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels aspectes bàsics de l'assignatura. Plantejament de les classes i tipus d'avaluació
Sessió Magistral Sessions de classe on es realitza la presentació dels diferents temes de l’assignatura


Debats clase de 1 hora donde se debatirán en forma de seminario activo los temas tratados durante las clases magistrales
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participación en los seminarios organizados en el marco del proyecto de innovación docente E-learning art history y de Fem Recerca 2013
Atenció personalitzada Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase.

Atenció personalitzada
Descripció
Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A5
10%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
25%
Proves de desenvolupament
A15
B6
65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ESTEBAN LORENTE, J. F. Introducción general al arte: arquitectura, escultura, pintura, artes decorativas. Madrid:Istmo, 1980

Introducción a la historia del arte: fundamentos teóricos y lenguajes artísticos. Barcelona: Barcanova, 1991

PÄCHT O.,  Historia del arte y metodología. Madrid : Alianza, 1986

FERNIE E. (ed.), Art history and its methods : a critical anthology, Londres : Phaidon, 1995 

Complementària

A lo largo del curso se proporcionará al alumnos bibliografía especifica para participar en los debates y seminarios

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent