DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ICONOGRAFIA Codi 12204002
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARÍA DEL PILAR
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Els estudis d'iconografia pretenen aconseguir la identificació, lectura i interpretació del missatge que tanca l'obra d'art, sigui el que sigui el seu gènere, amb la intenció d'arribar a conèixer el seu contingut simbòlic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics, presents en un discurs artístic.
Estableix vectors entre el rerefons mític i la representació visual.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- INTRODUCCIÓ - Introducció a la iconografia i la iconologia. Conceptes bàsics
- Característiques i possibilitats
- Les fonts
-A manera d'introducció al bloc II: la recerca d'alguns historiadors de l'art
2.- APLICACIONS CONCRETES - Iconografia cristiana: la divinitat
- Iconografia cristiana: hagiografia
- Iconografia pagana: els mites i la cosmogonia
- La representació del món
- Iconografia laica: altres representacions
3.- EVOLUCIÓ - Noves perspectives
4.- CONCLUSIONS - Referències bibliogràfiques fonamentals pel futur

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 10 15
Sessió Magistral
A4
B1
30 50 80
Pràctiques de camp/sortides
A4
B1
B4
C4
10 15 25
Treballs
A4
B1
B4
C4
10 20 30
Fòrums de discussió
C4
0 0 0
Atenció personalitzada
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa, la bibliografia bàsica. Fa la proposta dels treballs de curs amb tot tipus d'indicacions que considera pertinents (distribució de grups, assignació de temes, format i metodologia i tècnica de treball, dates de controls i de lliurament, informa sobre les classe pràctiques i sobre les diferents proves i la seva valoració). Insisteix en la correcció lingüística i conceptual.
Sessió Magistral La professora ofereix de forma oral, amb un atractiu suport visual, les claus interpretatives de tots els programes iconogràfics seleccionats com a part del programa. També proporciona, a través del moodle, material multimèdia revisat i actualitzat amb totes les imatges i textos bàsics que es comenten en classe.
Pràctiques de camp/sortides Visita a un monument o obra d'art o bé assistència i participació a altres *activades relacionades amb l'assignatura.
Treballs Realitzat per grups producte de l'aplicació pràctica dels ensenyaments de classe
Fòrums de discussió A classe es debatrà algun tema d'interès pels alumnes que hauran de recolzar amb alguna lectura recomanada
Atenció personalitzada Entrevista concertada amb la professora per parlar d'algun tema escollit a classe

Atenció personalitzada
Descripció
La professora té un horari de visites i una atenció per solucionar dubtes sobre l'assignatura, i orientar el treball i les pràctiques, sempre d'acord amb les normes escrites que es faciliten per moodle a l'alumnat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A4
B1
B4
C4
- Les classes pràctiques requeriran l'assistència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades, però es realitzaran tots els treballs proposats. És obligatori signar l'assistència.
La matèria i la forma de les pràctiques es comentaran el primer dia de classe.
10%
Treballs
A4
B1
B4
C4
TREBALLS DE CURS:
1.- Es planificaran des del principi els grups de 4 persones per a la preparació dels treballs de curs. No s'admetran grups, ni canvis en els mateixos transcorregudes dues setmanes de curs.
2.- El treball tindrà format de treball escrit i pot ser exposat en classe. Se'ls explicarà la metodologia i la tècnica de treball que han d'utilitzar. Els alumnes han de preparar i mostrar a la professora les obres que van a comentar, usar la bibliografia adequada i utilitzar “noves tecnologies”.
30%
Altres  

EXAMENS: Un màxim de 6 punts entre el parcial i el final (3 cadascun). No s'obtindrà l'aprovat si no s'aconsegueix en el treball i/o en els exàmens almenys 1/3 de la nota total assignada a cadascun d'ells. En la 2ª convocatòria entra tota la matèria del programa (màxim de 10 punts).

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita, i el seu pes en la nota final serà major que l'exàmen de la primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA QUE SERÁ COMPLETADA EN CLASE:

APÓCRIFOS DEL NUEVO TESTAMENTO, Los.

BIBLIA, La.

BLÁZQUEZ, José Mª.- Cristianismo y mito clásico en el arte moderno, Madrid,Cátedra, 2009.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

ORTIZ-OSÉS, Andrés.- Libro de símbolos. Interpretación de imágenes, Universidad de Deusto, 2010

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

PORTAL, Frederic de.- El simbolismo de los colores, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

SUREDA, Joan / LIAÑO, Emma.- El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Madrid, Encuentro, 1998.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent