DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TÈCNIQUES ARTÍSTIQUES I DE LA CONSTRUCCIÓ Codi 12204003
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les tècniques, procediments i materials utilitzats al llarg de la història de l'art. Anàlisi de les seves variables tècniques i possibilitats expressives, vinculació amb aspectes estètics i socials dels contextos en que s'utilitzen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Assoleix un coneixement transversal de tots els estrats i estadis constructius de l’obra d’art que permeti elaborar un discurs encarat a l’anàlisi de les tècniques i les seves aplicacions professionals.
Distingeix en l’obra d’art acabada els processos i la riquesa d’elements que la constitueixen.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1. Tècniques de suport bidimensional 1.1. Pintura. Generalitats: pigments i aglutinants. Suports. Utillatge. Tècniques a l’ aigua: aquarel•la, gouache. Pintura a l’ oli. Pintura al tremp. Encàustica. Pintura al mur: fresc, secco, esgrafiat. Pintura acrílica. Pintura matèrica: càrregues. 1.2. De la pintura al dibuix: barres seques i grasses. sanguina, pastel, ceres. 1.3. Dibuix. Suports: modalitats del paper. Llapis: tipus i dureses. Barres de grafit, grisalla, carbonet. 1.4. tècniques d’ estampació. Xilografia. Calcografia. Litografia. Serigrafia. Monotip. 1.4. Collage 1.5. Fotografia
2. Tècniques de suport tridimensional 2.1. Escultura. Generalitats: materials i eines. Modelat, esculpit, buidat, fundició. Escultura en pedra. Escultura en fusta. Fosa en bronze o alumini Procediments contemporanis: ferro soldat, plàstics, formigó. 2.2. Assemblage i readymade: escultura objectual 2.3. Instal•lació.
3. Arts decoratives Mosaic. Ceràmica. Vitrall. Fusta. Esmalt.
4. Arquitectura i sistemes constructius 4.1. Materials arquitectònics.
4.2. Murs i cobertes: elements sustentants i elements sustentats.
4.3. Sistemes constructius: arquitravat, en volta, estructura interna. Arcs, voltes i cúpules

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
B3
60 40 100
Seminaris
A4
B2
B3
B4
C4
5 10 15
Pràctiques a laboratoris
B3
C4
4 0 4
Pràctiques de camp/sortides
B3
B4
C4
6 6 12
Treballs
2 15 17
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura a tot el grup
Seminaris treball sobre temes relacionats amb l'assignatura amb petits grups, tutoritzat pel professor.
Pràctiques a laboratoris realització de treballs practics per a compendre empiricament la concreció material de les tècniques artístiques.
Pràctiques de camp/sortides visites a museus, exposicions i mostres rellevants de patrimoni artístic
Treballs treballs escrits sobre temàtiques de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
atenció i resolució de dubtes de l'alumnat en relació a la temàtica de l'assignatura; en particular de cara a la orientació dels treballs del curs i seguiment dels seminaris.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
treballs escrits sobre el contingut dels temes, les pràctiques i les sortides. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un exàmen i aquest tindrà un pes a la nota final més gran que el de la primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

MAYER, R. (1993): Materiales y técnicas de arte. Madrid: Herman Blume

*MALTESE, C. (1999): Las técnicas artísticas. Madrid: Cáterdra

*WITKOWER, R. (1999): La escultura, procesos y principios. Madrid: Alianza

*PEDROLA, A. (1998): Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel

GRUPO DIDÁCTICO DE ARTE EIDOS (1988): Técnicas y términos artísticos.

Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

CRESPI, I., i FERRARIO, J. (1999): Léxico técnico de las artes plásticas. Buenos Aires: Eudeba.

VV.AA. (1998): Arte, materiales y conservación.

Madrid: Visor.

MONLLAÓ, R. LL., i GUMÍ, J. (1996): Identificación de las obras pictóricas.

Barcelona: Ausa.

SERRA, E. (1992): Materials i eines de l' escultor.

Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

VIVES, R. (1994): Del cobre al papel. La imagen multiplicada.

Barcelona: Icaria.

FERNÁNDEZ , J. (1997): Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas. Barcelona: Ariel.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord.)(1999): Las lecciones del dibujo. Madrid, Cátedra.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord) (1997): estrategia del dibujo en el arte conemporáneo. Madrid: Cátedra.

PACHECO, F. (1996): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

CORREDOR MARTÍNEZ, J. A. (1999): Técnicas de fundición artística. Granada: Universidad de Granada.

SERRANO, E. (1987): La pintura al pastel. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

DELEMARE, F., i GUINEAU, B. (2000): Los colores. Historia de pigmentos y colorantes. Barcelona: Ediciones B.

DODWELL, C. R. (1995): Artes pictóricas en occidente. Madrid: Cátedra.

Altres recursos

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent