DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA Codi 12204006
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. De forma general es treballaran aspectes polítics, econòmics, culturals i religiosos dels segles XVI, XVII i XVIII.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Entén l'estructura diacrònica de la història.
Relaciona les estructures i processos històrics d'un període amb els seus antecedents i consegüents.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La Transició a l'Edat Moderna - El pas a l’Edat Moderna. L’època del Renaixement
- L’Edat Moderna: Època de canvis i descobriments
2.L’Estat Modern - Estructura de l’Estat
- Estat i poders supranacionals
- Relacions entre estats
3. La població a l'Antic Règim - Models de població. Quantificació a l'Antic Règim
- Factors demogràfics positius i negatius que intervenen en el creixement
- Dos medis: Món rural i món urbà
4. Ciència i cultura a l'època moderna - La cultura a l'antiguitat
- La ciència a l'edat mitjana
- La revolució científica. Secularització del pensament
5. Els Sistemes Econòmics: Mercantilisme, Fisiocràcia, Liberalisme econòmic - Mercantilisme. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- Fisiocràcia. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- El Liberalisme Econòmic. Adam Smith
6. Els enfrontaments polítics i religiosos del segle XVI - Reformes i Contrareforma - Difusió del protestantisme ( Luter, Zwingli, Calví)
- L’anglicanisme.
- La reforma catòlica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Treballs
A8
CT5
7 16 23
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A8
CT5
52 74 126
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Treballs Elaboració i comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapes i pel.lícules de temàtica històrica.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A8
CT5
Elaboració i comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica. 30%
Proves mixtes
A8
CT5
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4) 65%
Altres  

Assistència i participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos escollits pel professor a inici de curs (30%).

Els treballs proposats s'hauran de presentar igualment, per tant es manté la distribució de percentatges de les diferents metodologies.


Fonts d'informació

Bàsica

AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000

ATKINSON, J. Lutero y el nacimiento del protestantismo. Alianza Edit. Madrid, 1984.

BRION, M. Maquiavelo. Ed. Vergara. Barcelona, 2003

BROCÁ, Salvador de. El Renaixement, alba de la modernitat. Edendum-URV, Santa Coloma de Queralt, 2012

BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.

BURKE, Peter. El Renacimiento italiano : cultura y sociedad en Italia. Alianza, 1993.

CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal, 1997.

CAMERON, E. Historia Económica Mundial. Alianza Editorial. Madrid, 2005.

DE VRIES,Jan. La economia de Europa en un periodo de crisis 1600-1750. Cátedra. Madrid, 1982.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio; ALVAR EZQUERRA, Alfredo. La sociedad española en la Edad Moderna. Editorial Istmo,  2005.

FERNÁNDEZ, M. F.; C. A. GONZÁLEZ / N. MAILLARD, eds. Testigo del tiempo, memoria del universo. Cultura escrita y sociedad en el mundo. Ed. Rubeo, 2009.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002

LEON, V. La Europa Ilustrada.Madrid, 1989

LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.

MASON, Stephen F. Historia de las ciencias. La revolución científica de los siglos XVI y XVII. Alianza Editorial, Madrid, 2005.

MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica (1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001

PADGEN, Anthony. La ilustración y sus enemigos dos ensayos sobre los orígenes de la modernidad. Ed. Península. Madrid, 2002

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003

THOMAS, W.: La represión del protestantismo en España 1517-1648. 2001

VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna. Madrid, 2000

WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y Janés. Barcelona, 2001

VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000

VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna. Valladolid, 2000.  

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent