DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT I Codi 12204007
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
FERRAN MERCADÉ, JOAN
SERRANO GINÉ, DAVID
Adreça electrònica david.serrano@urv.cat
joan.ferran@urv.cat
Professors/es
SERRANO GINÉ, DAVID
FERRAN MERCADÉ, JOAN
Web http://www.urv.cat/upgeo/
Descripció general i informació rellevant Assignatura on s'analitzen els principals elements del sistema territorial i les seves interrelacions: medi natural i medi humà. Intenta al mateix temps proporcionar als alumnes eines d'anàlisi geogràfiques útils per a la Història i la Història de l'Art

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
 A8 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia.
Té coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció

1.1. Evolució històrica de la Geografia
1.2. La recerca actual en Geografia
1.3. Geografia i ordenació del territori
2. La representació cartogràfica 2.1. La representació de la Terra: coordenades, projeccions i escales
2.2. El mapa topogràfic i la cartografia temàtica
2.3. La fotografia aèria i la imatge satèl·lit
3. El medi natural 3.1. Els elements del medi natural: relleu, clima, aigües i vegetació
3.2. El medi natural: risc i recurs per les activitats humanes
4. Els components humans del territori 4.1. Dinàmica i estructura de la població
4.2. Els assentaments humans: les ciutats i l'espai rural
4.3. Les activitats econòmiques i la seva localització: agricultura, indústria i serveis
5. La qüestió ambiental 5.1. Desenvolupament humà i canvi ambiental: desenvolupament sostenible?
5.2. Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
5.3. Degradació del medi aquàtic
5.4. La generació i gestió dels residus

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A8
B3
B7
35 55 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
5 15 20
Pràctiques de camp/sortides
A5
B3
10 4 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
B3
C2
4 16 20
Atenció personalitzada
B3
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
A8
B3
B7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar, criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. Interacció entre alumnes i professors.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució obligatòria de 5 preguntes curtes que es plantegen a l'aula relacionades amb els continguts treballats a classe. La resposta s'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió.
Pràctiques de camp/sortides Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Després de la sortida es realitzarà una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Participació en dues sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Les realitzacions de caracter geogràfic poden tenir aplicacions en la recerca de tipus històric. Les memòries de les pràctiques s'han de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
Resolució obligatòria de 5 preguntes curtes plantejades a l'aula ordinària. La resposta s'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 25%
Pràctiques de camp/sortides
A5
B3
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
B3
C2
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Les memòries de les pràctiques s'han de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 20%
Proves mixtes
A5
A8
B3
B7
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del primer quadrimestre. La realització d'aquesta prova és imprescindible per tal que li sigui aplicada a l'alumne l'avaluació continuada. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. 40%
Altres  

Assistència i participació a les classes.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 55 %. L'avaluació dels continguts pràctics que tindrà un pes del 45% es farà presentant les respostes de les 5 preguntes plantejades a l'aula ordinària i les memòries de les 2 pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, Tarragona, 2010
HIGUERAS, A., Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico regional, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoz, 2003
LÓPEZ B., F.; RUBIO R., J.M.; CUADRAT, J.M., Geografía Física, Cátedra, Madrid, 1992
PUYOL, R.; ESTÉBANEZ, J.; MÉNDEZ, R., Geografía Humana, Cátedra, Madrid, 1988
SÁNCHEZ, J.J, El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, Tirant lo blanc, València, 2008
AYALA, F.J. i OLCINA, J. (coord.), Riesgos naturales, Ariel, Barcelona, 2002
VEGARA, J.M., BARRACÓ, H., COLLDEFORNS, M., RELEA, F. i RODRÍGUEZ, P. , Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens-Vives, Barcelona, 2004

A llarg del curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada apartat dels continguts de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent