DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT II Codi 12204008
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
FERRAN MERCADÉ, JOAN
Adreça electrònica joan.ferran@urv.cat
montserrat.bustos@urv.cat
Professors/es
FERRAN MERCADÉ, JOAN
BUSTOS HERNÁNDEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la diversitat geogràfica del món i dels trets esencials que permeten diferenciar les regions. Proposta dels elements que permeten interpretar els principals problemes mundials relacionant-los amb la forma en que les societats ocupen el territori.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
 A8 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia.
Té coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. MARC TEÒRIC DE LA GEOGRAFIA REGIONAL DEL MÓN
1. Introducció: Geografia Regional i Regió. Concepte i fonaments metodològics.
2. Criteris de diferenciació regional a escala planetària
BLOC II: ELS GRANS CONJUNTS REGIONALS
1. Els països de la Comunitat Europea: aspectes físics, socials i econòmics.
2. Xina: societat i economia.
3. Japó i l'àrea del Pacífic: Desenvolupament industrial i comercial.
4. El subcontinent indi i el SE asiàtic.
5. Àfrica: territori i societats. L'Àfrica mediterrània i l'Àfrica subsahariana. Contrast físic, soci-econòmic i cultural.
6. El món islàmic: orient pròxim i mitjà.
7. Canadà i EE.UU.: aspectes físics i humans.
8. Els països llatinoamericans: problemàtica econòmica i social.
9. Rússia i la seva àrea d'influència.
BLOC III: L'ESPAI MUNDIAL
1. La geografia dels grans espais mundials.
2. Interdependències i desequilibris en el món actual. Desenvolupament i subdesenvolupament. El desenvolupament sostenible.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A8
B3
B7
34 53 87
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
1 3 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
B3
C2
4 8 12
Pràctiques de camp/sortides
A5
C2
7 4 11
Debats
A5
B3
B6
6 3 9
Treballs
A5
A8
B3
B7
2 14 16
Presentacions / exposicions
A5
B3
B6
C2
2 5 7
Atenció personalitzada
B3
1 0 1
 
Proves mixtes
A5
A8
B3
B7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, desenvolupament, treball i pràctiques a realitzar, criteris d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics amb suport de les TIC. Interacció entre alumnes i professors.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució obligatòria d'una pregunta curta que es planteja a l'aula ordinària. La resposta s'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. La memòria de la pràctica 2 s'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica.
Pràctiques de camp/sortides Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida.
Debats Reflexió i debat sobre un tema d'actualitat mundial. A partir de la proposta caldrà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes.
Treballs Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. El treball escrit inclourà la realització dels exercicis proposats en la Pràctica 1.
Presentacions / exposicions Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. Les exposicions seran coavaluades pels alumnes dels altres grups i avaluades pel professor aplicant en ambdós casos una rúbrica d'avaluació.
Atenció personalitzada Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Atenció personalitzada
Descripció
Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3

Resolució obligatòria d'una pregunta curta plantejada a l'aula. La resposta s'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
B3
C2
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. La memòria de la pràctica 2 s'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. En el treball escrit s'inclouran els exercicis proposats en la pràctica 1. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

20%
Pràctiques de camp/sortides
A5
C2

Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha de lliurar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
10%
Debats
A5
B3
B6
Es valorarà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà i la participació activa en el debat. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Treballs
A5
A8
B3
B7
Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Presentacions / exposicions
A5
B3
B6
C2
Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. L'avaulació es realitzarà aplicant una rúbrica d'avaluació. Els alumnes, en grup, coavaluaran els altres grups. La no assistència a les exposicions dels altres grups farà baixar proporcionalment la nota resultant d'aquesta activitat. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Proves mixtes
A5
A8
B3
B7
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del segon quadrimestre. La realització d'aquesta prova és imprescindible per tal que li sigui aplicada a l'alumne l'avaluació continuada. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. 30%
Altres  

Assistència i participació a classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 65 %. L'avaluació dels continguts pràctics que tindrà un pes del 35% es farà presentant l'exercici realitzat a l'aula ordinària, les 2 pràctiques i el treball sobre els espais mundials.


Fonts d'informació

Bàsica Azcárate Luxán Blanca, Azcárate Luxán Mª Victória, José Sánchez Sánchez , Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado, 2008, UNED

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª. VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, (2008) Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado. Uned

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, Grandes espacios geográficos. Subdesarrollo y países emergentes. Uned

MÉNDEZ, R. Y MOLINERO, F. (2000) (6ª edició): Espacios y sociedades. Introducción a la Geografía regional del mundo, Barcelona, ed. Ariel.

-PNUD (informe anual des de 1990): Informe sobre el desarrollo humano, Madrid, ed. Mundi-Prensa.

-RABELLA, J.M. (dir.)(2001): Atlas del Mundo, Barcelona, Ed. Península.

-VV.AA (2007): La situación del mundo. Informe del Worlwatch Instute, Barcelona, Icaria.

-VV.AA. (2006): Perspectivas del Medio Ambiente mundial, Madrid, PNUMA y editorial Mundi-Prensa.

-VV.AA. (2007): El estado del mundo. Anuario económico y geopolítico, Madrid, ed. Akal

Complementària

- CEBRIÁN ABELLÁN, A. (2005) Estructuras socio-espaciales y niveles de desarrollo. Ed.  DM, Murcia.

-ARRIGHI. G. Y SILVER, J. et alt. (2001): Caos y orden en el sistema-mundo moderno, Madrid, ed. Akal

-GÓMEZ PIÑEIRO, F. J. (2001): "Los sistemas regionales en el contexto de la globalización y la mundialización", en: Lurralde, Nº24, donostia, INGEBA.

-GÓMEZ PIÑEIRO, F.J. (2006): "Análisis y debates sobre territorios en la sociedad del conocimiento y de las redes", en: Lurralde, Nº29, Donostia, INGEBA

RECURSOS INTERNET:

- Background Notes: http://ww.state.gov./www/background-notes/index.htlm

- Banco Mundial: http://www.worldbank.org

- Cibergeography: http://www.cibergeography,org/atlas/atlas,htlm

- Clima de América del Sur: http://mcc.com.ar/mcc/clima.htm

- Country Studies: http://lcweb2.gov/frd/cs/cshome.htlm

- Directorio cartográfico de Latinoamérica: http://www.dices.net/

- Geoforma, ://www.arrakis.es/-geoforma/

- Geomapas: http://www.geomapas.com.br/

- Geoplaneta: http://www.geoplaneta.com/mapas.asp

- Guía de mapas, http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- Guía de mapas:http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- INSP: http://www.insp.mx/mapas/index.htlm

- Mapas del siglo XXI: http://wwwmapa21.com/

- Mapas: http://www.graphicmaps.com/graphic maps.htm

- Mapquest, http://www.mapquest.com/

- Mapquest: http://www.mapquest.com/

- National Geographic, http://www.nationalgeographic.com/maps/index.htlm

- Observatori Meteorologic, http://www.svt.es/meteosort/

- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico: http://www.oecd.org

- Population Information Network (POPIN): http://www.undp.org/popin

- Strategic Road: http://www.strategic-road.com

- World Data Research: http://www.worlddata.ca/eng/home.htm

- World Factbook: http://www.odci.gov/cia/publications/nsolo/factbook/eur.htm

- World Trade Organization: http://www.wto.org

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA: TERRITORI I SOCIETAT I/12204007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent