DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL Codi 12204009
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ROCA VERNET, JORDI
Adreça electrònica jordi.rocav@urv.cat
Professors/es
ROCA VERNET, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura pretén desenvolupar en l’alumne l’anàlisi i la interpretació dels fenòmens històrics globals i alhora treballar competències que els permetin fer una anàlisi crítica de quina memòria col·lectiva s’ha fet sobre aquells fenòmens històrics. L’objectiu principal és historiar com la memòria col·lectiva i la història han abordat l’estudi d’aquells problemes que la societat actual ha considerat fonamentals en la formació de la seva identitat col·lectiva, per la qual cosa s’abordarà temes com els conflictes racials, la democratització, la contracultura, etc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A9 Identificar i comprendre les teories dels principals pensadors i els referents filosòfics i literaris compromesos en la construcció històrica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual.
Aconsegueix una perspectiva crítica del model de desenvolupament.
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals.
 A9 Coneix el pensament del segle XX.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. La memòria de la 2ª G. Mundial a Europa. a) La desnazificació i l’extrema dreta (Alemanya); b) El nacionalisme a Polònia; c) Antisemitisme i la Shoa; d) Republicanisme i Resistència (França)
2. Sorgiment i decadència de l’Estat del Benestar a) Postguerra a Europa; b) La decadència de l’Estat del Benestar; c) Unió Europea; d) Memòria i història
3. La democratització del comunisme a) La fi dels fronts populars 1947; b) La revolta d’Hongria 1956; c) La revolució de Praga 1968; d) La caiguda del mur de Berlin 1989.
4. Memòria dels conflictes racistes a) La Guerra de Corea i la del Vietnam; b) La lluita pels drets civils als EUA. Continuïtats i memoria; c) La fi de l’Apartheit i la transició cap a una Sud-Àfrica democrática
5. La contracultura global a) Revolta estudiantil de París; b) Revolució cultural Xinesa; c) Revoltes als EUA i Europa
6. Magrib i el Proper Orient a) Descolonització; b) Neocolonialisme; c) Panarabisme; d) Islamisme; e) Jihaidisme; f) Conflicte arabo-isrealià;
7. El despertar dels nacionalismes a Europa a) Les repúbliques ex-soviètiques; b) Les repúbliques ex-iugoslaves
8. Cap una història global a) Cultura global; b) Mobilitzacions globals; c) Fragilitat democrática;

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A9
37 0 37
Seminaris
A5
A9
9 27 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
8 24 32
Pràctiques de camp/sortides
A5
1 7 8
Resolució de problemes, exercicis
A5
B3
1 22 23
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
A9
B3
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Ha de servir per entendre en quina situació es troba la humanitat, tant des d'un pont de viosta econòmic, com polític i social.
Sessió Magistral Explicació detallada dels temes especificats a l'index temàtic de la matèria.
Seminaris Discussió i debat sobre les lectures obligatòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seguiment i resolució de problemes de les dues proves practiques del curs.
Pràctiques de camp/sortides Visitar dues exposicions que es determinaran a començament de curs
Resolució de problemes, exercicis Suport a l'alumne per tal que disposi de bibliografia actualitzada i de coneixements historiogràfics suficients per tal de preparar-se l'assignatura i els treballs recomanats
Atenció personalitzada Seguiment virtual i presencial del treball de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment virtual i presencial del treball dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A5
B3
Prova pràctica 1. Redacció dels continguts d'un web;
Prova pràctica 2. Projecte expositiu per a la difusió de continguts històrics.
50
Proves de desenvolupament
A5
A9
B3
Examen conceptual 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es basarà es un examen que tindrà un valor del 100% de la nota final de l'assignatura.













Fonts d'informació

Bàsica

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XIX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Complementària

La determinarem la primera setmana de curs però inclourà 4 lectures obligatòries

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent