DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA Codi 12204102
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació en l'evolució humana i revisar la història de la cultura i de l'evolució humana per a descobrir-hi la significació evolutiva de les grans fases culturals

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A9 Identificar i comprendre les teories dels principals pensadors i els referents filosòfics i literaris compromesos en la construcció històrica.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix la història evolutiva humana.
 A7 Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
 A9 Coneix els plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució.
 A11 Coneix l’estat de la recerca.
Coneix i s’inicia en els procediments analítics i les disciplines implicades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Presentació i primera discussió : “No hi ha cap document de la cultura que no ho sigui també de la barbàrie”
Walter Benjamin. Tesis de Filosofia de la Història, VII.

Tema 1. Introducció a l’evolució

Tema 2. Primer cas. Cultura material. Els ximpanzés i l’ús d’objectes. Els humans i la fabricació d’instruments. Els instruments que ens permeten de sobreviure.

Tema 3. Segon cas. La competència entre grups i entre individus. La lluita per la supervivència. Del canibalisme d’Atapuerca a la Guerra d’Iraq.

Tema 4. Tercer cas. La cultura de l’habitatge. Dels nius de les aus i els caus d’alguns mamífers a la vivenda humana: la construcció d’un espai de supervivència.

Tema 5. Quart cas. La cultura en l’espai. La construcció d’un territori cultural. Que la nostra cultura tingui un territori ampli o curt permet una major o menor capacitat de supervivència.

Tema 6. Cinquè cas. La cultura econòmica. El sistema econòmic que tingui una societat permet de sobreviure millor o pitjor. Crònica d’una revolució econòmica en el Neolític.

Tema 7. Sisè cas. La cultura social. La creació de mites, l’art, la ciència, augmenten la cohesió social i la resistència evolutiva d’una població humana.

Tema 8. Setè cas. L’evolució està marcada pel clima i els canvis ambientals. La història de les societats també. El clima en l’extinció d’espècies, en l’origen del Neolític. Conseqüències de la petita Edat de Gel de l’Europa medieval. Perspectives del clima en l’actualitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
12 10 22
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A9
40 0 40
Presentacions / exposicions
A9
8 8 16
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
A9
8 20 28
Proves objectives de preguntes curtes
A9
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentaació de les fases de l'evolució humana i les dades que en tenim a tot el món
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Presentació de casos en què avenços culturals tenen un efecte de millora en l'adaptació humana tal com es contempla en la teoria de l'evolució
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten a classe el treball que han realitzat sobre anàlisi bibliogràfica en torn d'un cas d'evolució cultural
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'aprenentatge i ajuda en l'elaboració dels treballs personals

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A9
Avaluació de coneixements adquirits 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent