DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT Codi 12204103
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals econòmics, polítics, socials i culturals dels segles XIX i XX, fent referència als conceptes claus de la Contemporaneïtat. Les ideologies que han estat i són centrals; els sistemes polítics; les diferents etapes de creixement del capitalisme i de la planificació; els esdeveniments més determinants i els conflictes fonamentals, incloent-hi les guerres més importants del segle XIX, les dues guerres mundials del segle XX, la Guerra Freda i els de la història actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
 A7 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. La contemporaneïtat.
2. La societat contemporània.
3. La cultura contemporània.
4. La perversió contemporània: Shoah i Gulag.
5. Els conflictes contemporanis.
6. Les guerres contemporànies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
41 61 102
Debats
C4
8 8 16
Treballs
A7
C3
7 7 14
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
Descripció
El primer dia de classe presencial es donarà el calendari general i s'explicarà el desenvolupament de l'assignatura. L'atenció personalitzada es farà mitjançant tres hores de despatx setmanals. Igualment, utilitzant per a consultes el correu electrònic del professor. La comunicació general amb el grup es farà via Moodle i a les classes presencials.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
C3
L'alumnat haurà de fer els treballs assignats setmanalment. 35%
Proves de desenvolupament
A1
A2
Seran microexamens relacionats amb la matèria explicada a classe presencialment. 50%
Altres  

Assistència i participació.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas que a la convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada o se suspenguin les proves corresponents, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

A la segona convocatòria es farà un examen de recuperació pels alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està dirigida als estudiants que no hagin superat la primera convocatòria o no s'hagin presentat.


Fonts d'informació

Bàsica
  • ARTOLA, MIGUEL, TEXTOS FUNDAMENTALES PARA LA HISTORIA MADRID REVISTA DE OCCIDENTE 1975
  • BERNSTEIN, SERGE, LOS REGÍMENES POLÍTICOS DEL SIGLO XX. PARA UNA HISTORIA POLITICA COMPARADA DEL MUNDO CONTMPORÁNEO, BARCELONA, ARIEL, 1996
  • CABRERA, MERCEDES; JULIÁ, SANTOS; MARTÍN ACEÑA, PABLO, EUROPA EN CRISIS 1919-1939, MADRID, FUNDACION PABLO IGLESIAS, 1991
  • LEE, STEPHEN J., EUROPEAN DICTATORSHIPS 1918-1945, LONDON, ROUTLEDGE, 2008
  • MAZOWER, MARK, LA EUROPA NEGRA. DESDE LA GRAN GUERRA A LA CAIDA DEL COMUNISMO, BARLIN LIBROS, 2017
  • LOWE, KEITH, CONTINENTE SALVAJE. EUROPA DESPUÉS DE LA SEGUNDA GUERRA MUNDIAL, BARCELONA GALAXIA GUTTENBERG, 2015
  • JUDT, TONI, POSTGUERRA. UNA HISTORIA DE EUROPA DESDE 1945, MADRID, TAURUS, 2010
  • CASASSAS, JORDI (COORD.), LA CONSTRUCCION DEL PRESENTE, BARCELONA, ARIEL, 2005
  • PAYNE, STANLEY G., EL FASCISMO, MADRID, ALIANZA, 1982
  • THOMÀS, JOAN MARIA, LOS FASCISMOS ESPAÑOLES, BARCELONA, ARIEL, 2019
  • SEIDMAN, MICHAEL, ANTIFASCISMOS 1936-1945. LA LUCHA CONTRA EL FASCISMO A AMBOS LADOS DEL ATLÁNTICO, MADRID, ALIANZA, 2017
  • MARÍ FONT, JOSEP; BARBIER, CHRISTOPHE, LA FORTALEZA ASEDIADA. LOS POPULISMOS CONTRA EUROPA, BARCELONA, PENÍNSULA, 2019
  • JUDIS, JOHN B., LA EXPLOSION POPULISTA, BILBAO, DEUSTO, 2017
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent