DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL Codi 12204105
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
BONET DONATO, MARIA
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
maria.bonet@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
BONET DONATO, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals d’un ampli període de la història occidental, conegut com a edat mitjana, tot introduint-lo en la comprensió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l’esmentada època. L'assignatura completa la formació assolida en el primer curs en "societat i cultura a l'edat mitjana". Per facilitar això les diverses propostes bibliogràfiques per tema seran comentades, a fi i a efecte de guiar a l’estudiant cap a lectures de caire generalista per una major efectivitat, però sense renunciar a la diversitat inherent a les diverses contribucions historiogràfiques. En aquest sentit, també la bibliografia seleccionada s’ha confeccionat a partir de diversos criteris que la justifiquen: preferència per les obres en castellà o català, elecció de llibres de síntesi ben confeccionats o monografies importants o transcendents, i fins i tot articles per els casos en que no es troba una apropiada proposta en format de llibre. L’alumne descobrirà determinades constants o elements estructurats que permeten situar la matèria de l’assignatura en blocs temàtics. Aquesta situació justifica i fa gairebé necessària la comprensió de la matèria de l’assignatura en un mateix curs acadèmic, però dividida en dos blocs. Quant a l’abast geogràfic, l’explicació del desenvolupament dels processos i estructures esmentades se centrarà en Occident —Europa— amb una atenció més general per a la Península Ibèrica o l’Orient mediterrani, i en determinats temes es referirà al Pròxim Orient. No s’estudiaran amb deteniment els temes específics relatius a Espanya perquè s’entén que els alumnes ja tenen una mínima formació en història medieval d’Espanya i que adquiriran l’oportú nivell universitari amb les assignatures d’història Medieval d’Espanya i d’història de la Corona d’Aragó, —optativa i obligatòria respectivament— del grau d’Història.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de la història amb els seus antecedents i conseqüències.
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal.
 A11 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d’aspectes clau de la història apresos a classe.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- 1. El fin del Imperio romano Dificultades del Imperio (siglo III). El nuevo orden romano. La cristianización del Imperio.
2.- Los reinos germánicos. Las migraciones. Los visigodos en el Imperio. Italia y los ostrogodos. Otros reinos germánicos.
3.- El Imperio romano de Oriente. El proyecto imperial de Justiniano. Continuidad y crisis. Amenazas externas e internas.
4.- Iglesia y cultura Organizacion eclesiástica. Controversias religiosas.
5.- Oriente ante el Islam La primera expansión islámica. El califato omeya. El Imperio bizantino y la organización themática. El califato abbasí.
6.- El Imperio carolingio El fin del reino merovingio. El nuevo reino de los francos. La disolución de la unidad política.
7.- La sociedad altomedieval en Occidente Economía agraria. Aristocracia y campesinado. Sociedad y economía de los polípticos carolingios. Teorías sobre el feudalismo
8.- La Europa del siglo X Los vikingos. El Imperio germánico. La disolución del poder regio en Francia. Roma en el siglo X. Bizancio: el Imperio oriental.
10.- El apogeo bizantino (867-1081) - Los macedonios y la expansión territorial. La Iglesia y los cismas. El feudalismo bizantino. Turcos y latinos: las Cruzadas y Bizancio. Los Comneno.
11.- La reforma de l'Església - Cap a la reforma de l'església, renovació monàstica i la redefinició del papat. -La lluita de les investidures
12.- L' expansió de l'occident feudal - Les conquestes normandes - La "reconquesta" - Les causes i desenvolupament de les croades - Les conseqüències polítiques, econòmiques i culturals. - L'expansió germànica i les missions. - Les diverses croades del segle XIII
13.- La monarquia feudal i els orígens de les formacions estatals - El príncep i la imatge. - Les monarquies de l'occident feudal -França, Anglaterra, regnes peninsulars- i l'Imperi -Alemanya i Itàlia-. -El rei i els senyors. -Les noves concepcions de soberanisme. -Els mitjans del príncep: domini reial i la fiscalitat. -Els servidors del príncep: govern central i local. - El rei i els altres poders: els eclesiàstics, els barons i les viles
14- La consolidació política de les formes polítiques plenomedievals al segle XIII: imperi, monarquies i els poders comunals italians - La consolidació de la monarquia feudal francesa -L'Imperi, el regne de Sicília i el progrés de les comunes italianes -La conflictivitat a Anglaterra: nobles, ciutats i monarquia. -Les transformacions de les institucions ciutadanes
13.- Del creixement econòmic plenomedieval a les manifestacions crítiques. La redefinició econòmica i els elements polítics - Monetarització de la societat. -Promoció del treball -La incidència del mercat. -L'estanflació -Signes crítics -La deflació. -Crisi de les rendes senyorials i auge mercantil i urbà. -Crisi conjuntural o creixement econòmic?. -Guerra, societat i estat
14.- Reforçament de les formacions polítiques: nacions, guerra i ciutat-estat - Característiques dels estat-nació. -La formació dels estat-nació: França, Anglaterra i els regnes hispans. -La guerra: estímul o estat "malversador". - El papat d'Avinyó, els estats regionals a Itàlia i l'afirmació dels poders territorials a Alemanya
15.-El moviment de les idees i el renaixament - Esgotament de l'escolàstica, renaixement i humanisme. -La genesi del relativisme i el progrés del "realisme" amb J. Huss. -Les mentalitats tardomedievals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
45 65 110
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
15 25 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels continguts de l'assignatura, de l'organització dels professors i métode de treball de l'alumne
Sessió Magistral Desenvolupament dels temes per part del professor i participació dels alumnes en la formulació de les conclusions o conceptes clau o principals, així com en la discussió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de text i de les lectures obligatòries o monogràfiques
Atenció personalitzada Seguiment del curs de l'alumne per part del professor de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà consultar els dubtes, i millorar la comprensió de les lectures en les hores d'atenció als alumnes del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
Dos proves de desenvolupament -cada prova 38%- 40 + 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
Els comentaris de text o de lectures, que s'avaluaran conjuntament amb la comprovació de les lectures -per la segona part-
10%
Proves pràctiques
A1
A2
Comprovació de la comprensió i aprofitament de les lectures, conjuntament amb els textos -segona part- 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica PAUL, J.,, La Iglesia y la cultura en Occidente. Siglos IX-XII,, Labor, Barcelona, 1987
GARCÍA DE CORTÁZAR, J.A., SESMA MÚÑOZ, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, Alianza, Madrid, 2002
MITRE, E., Historia de la Edad Media en Occidente, , Madrid, 1995
ISLA, A., La Europa de los carolingios, Síntesis, Madrid, 1993
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 1992
MITRE, E., La Iglesia en la Edad Media, Síntesis, Madrid, 2003
FACI, J., Introduccion al mundo bizantino, Síntesis, Madrid, 1996
COLLINS, R., La Europa de la Alta Edad Media, Akal, Madrid, 2000

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per poder superar l'assignatura s'ha de treballar necessàriament amb llibres de referèncial. Els apunts són únicament una síntesi aportada pel docent, que es basa i cal completar, contrastar i millorar amb la bibliografia.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent