El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A1
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
A2
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
A4
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
A5
Conèixer i analitzar els temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
A6
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
A9
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
A10
Conèixer i tenir habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques.
A11
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B1
Aprendre a aprendre.
B2
Resoldre problemes de forma efectiva al camp de la història.
B3
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
B4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B5
Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida.
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l’alumne
Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l’alumne
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l´època moderna
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l'Europa Moderna
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats.
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l’alumne
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l'alumne
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l'alumne
Tipus C
Codi
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Tema
Subtema
1. Les monarquies europees als inicis de l’època moderna.
- El pas de l‘Edat Mitjana a l’Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L’Imperi de Carles V.
- Concepte d’Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L’imperi Turc.
- Europa i el món islàmic. L’expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les províncies Unides (1559-1609).
- La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L’actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys.
- Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L’ordenament de Westfalia
- Com s’arriba a Westfàlia
- L'Esperit de Westfàlia i la seva influència en les superestructures
- Conseqüències i interpretacio
7. Predomini francès: Lluís XIV
- Bases prèvies de l’expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l’exemple d'Anglaterra al s.XVII.
- Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura i la restauració dels Estuard
9. L’equilibri com a idea i pràctica. Il•lustració. Fisiocracia. Liberalisme econòmic
- L'Equilibri Europeu: Colònies, Economia, Marina
- Europa després d'Utrecht
- Teories i pràctiques econòmiques
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs
Elaboració de ressenyes, comentari de mapes. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es cometaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir a mitjana de les dues proves.
Elaboració de ressenyes, comentari de mapes, textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
40%
Altres
Assistència i participació a classe
10%
Altres comentaris i segona convocatòria
Fonts d'informació
Bàsica
CHALINE,
Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005
DOMINGUEZ
ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los
Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.
FLORISTÁN,
Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.
ISRAEL,
Jonathan I. La
República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661.
Ed. Nerea. Madrid, 1997
LYNCH,John.
España bajo los Austrias.2 Vol.
Ed.Península. Barcelona,1993
PARKER,
G. España y la rebelión de Flandes.
Nerea. Madrid, 1989.
RUSSELL,C.
The causes of the English Civil War. Clarendon,
Oxford,1990.
SMITH, David, L. Oliver Cromwell: política i religión en la
revolución inglesa: 1640-1658. Ed. Akal. Madrid, 1999.
ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.
STONE,L. i altres. Revoluciones i rebeliones de la Europa Moderna. Alianza Universidad. Núm. 22. Madrid, 1984.
STOYE,J.
El despliegue de Europa 1648-1688.
Ed.S.XXI. Madrid, 1991
TENENTI, Alberto. La Edad Moderna
siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003
Complementària
Recomanacions
Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL/12204107
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL/12204105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent