DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL Codi 12204106
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A10 Conèixer i tenir habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva al camp de la història.
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
 A2 Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
 A4 Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
 A5 Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
 A6 Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l’alumne
 A9 Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
 A10 Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l’alumne
 A11 Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l´època moderna
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l'Europa Moderna
 B2 Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
 B3 Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats.
Comparar la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valorar la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa Moderna
 B4 Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l’alumne
 B5 Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l'alumne
 B6 Analitzar les formes de govern en funció dels estats
Analitzar els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació de l'alumne
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Les monarquies europees als inicis de l’època moderna. - El pas de l‘Edat Mitjana a l’Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L’Imperi de Carles V. - Concepte d’Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L’imperi Turc. - Europa i el món islàmic. L’expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les províncies Unides (1559-1609). - La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L’actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys. - Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L’ordenament de Westfalia - Com s’arriba a Westfàlia
- L'Esperit de Westfàlia i la seva influència en les superestructures
- Conseqüències i interpretacio
7. Predomini francès: Lluís XIV - Bases prèvies de l’expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l’exemple d'Anglaterra al s.XVII. - Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura i la restauració dels Estuard
9. L’equilibri com a idea i pràctica. Il•lustració. Fisiocracia. Liberalisme econòmic - L'Equilibri Europeu: Colònies, Economia, Marina
- Europa després d'Utrecht
- Teories i pràctiques econòmiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
43 65 108
Debats
A5
A9
B3
2 0 2
Treballs
A6
A11
B3
B4
14 16 30
Atenció personalitzada
B1
B6
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Debats Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs Elaboració de ressenyes, comentari de mapes. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es cometaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.

Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir a mitjana de les dues proves. 50%
Treballs
A6
A11
B3
B4
Elaboració de ressenyes, comentari de mapes, textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica. 40%
Altres  

Assistència i participació a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica


CHALINE, Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005

DOMINGUEZ ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997

LYNCH,John. España bajo los Austrias.2 Vol. Ed.Península. Barcelo­na,1993

PARKER, G. España y la rebelión de Flandes. Nerea. Madrid, 1989.

RUSSELL,C. The causes of the English Civil War. Clarendon, Oxford,1990.

SMITH, David, L. Oliver Cromwell: política i religión en la revolución inglesa: 1640-1658. Ed. Akal. Madrid, 1999.

ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.

STONE,L. i altres. Revoluciones i rebeliones de la Europa Moderna. Alianza Universidad. Núm. 22. Madrid, 1984.

STOYE,J. El despliegue de Europa 1648-1688. Ed.S.XXI. Madrid, 1991

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL/12204107


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL/12204105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent