El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A1
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
A2
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
A4
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
A5
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
A6
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
A9
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
A10
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
A11
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B3
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
B4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
B5
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitza, coneix i valora els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Analitza les formes de govern en funció dels estats
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe, especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació per part de l’alumne
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza, coneix i valora els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Continguts
Tema
Subtema
1. Les monarquies europees als inicis de l’època moderna.
- El pas de l‘Edat Mitjana a l’Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L’Imperi de Carles V.
- Concepte d’Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L’imperi Turc.
- Europa i el món islàmic. L’expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les Províncies Unides (1559-1609).
- La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L’actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys.
- Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L’ordenament de Westfàlia
- Com s’arriba a Westfàlia
- L'Esperit de Westfàlia i la seva influència en les superestructures
- Conseqüències i interpretació
7. Predomini francès: Lluís XIV
- Bases prèvies de l’expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l’exemple d'Anglaterra al s.XVII.
- Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura i la restauració dels Estuard
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs
Comentari de mapes històrics. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4).
Comentari de mapes, textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
35%
Altres
Assistència i participació a classe
5%
Altres comentaris i segona convocatòria
La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs.
Fonts d'informació
Bàsica
CHALINE,
Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005
DOMINGUEZ
ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los
Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.
FLORISTÁN,
Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.
ISRAEL,
Jonathan I. La
República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661.
Ed. Nerea. Madrid, 1997
LYNCH,John.
España bajo los Austrias.2 Vol.
Ed.Península. Barcelona,1993
PARKER,
G. España y la rebelión de Flandes.
Nerea. Madrid, 1989.
RUSSELL,C.
The causes of the English Civil War. Clarendon,
Oxford,1990.
SMITH, David, L. Oliver Cromwell: política i religión en la
revolución inglesa: 1640-1658. Ed. Akal. Madrid, 1999.
ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.
STONE,L. i altres. Revoluciones i rebeliones de la Europa Moderna. Alianza Universidad. Núm. 22. Madrid, 1984.
STOYE,J.
El despliegue de Europa 1648-1688.
Ed.S.XXI. Madrid, 1991
TENENTI, Alberto. La Edad Moderna
siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003
Complementària
Recomanacions
Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL/12204105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent