El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A1
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
A2
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
A4
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
A5
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
A6
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
A9
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
A10
Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
A11
Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B3
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
B4
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
B5
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitza, coneix i valora els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Analitza les formes de govern en funció dels estats
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe, especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació per part de l’alumne
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza, coneix i valora els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Continguts
Tema
Subtema
1. Les monarquies europees als inicis de l’època moderna.
- El pas de l‘Edat Mitjana a l’Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L’Imperi de Carles V.
- Concepte d’Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L’imperi Turc.
- Europa i el món islàmic. L’expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les Províncies Unides (1559-1609).
- La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L’actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys.
- Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L’ordenament de Westfàlia
- Com s’arriba a Westfàlia
- L'Esperit de Westfàlia i la seva influència en les superestructures
- Conseqüències i interpretació
7. Predomini francès: Lluís XIV
- Bases prèvies de l’expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l’exemple d'Anglaterra al s.XVII.
- Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura i la restauració dels Estuard
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs
Comentari de mapes històrics. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
Esdeveniments científics i/o divulgatius
Participació en Jornades d'Història
Atenció personalitzada
Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.
Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4).
La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs.
Cas que no se celebressin Jornades els percentatges quedaran establerts de la manera següent:
Sessió magistral: 60%.
Treballs: 35%
Altres: 5%
Fonts d'informació
Bàsica
CHALINE,
Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005
DOMINGUEZ
ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los
Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.
FLORISTÁN,
Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.
ISRAEL,
Jonathan I. La
República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661.
Ed. Nerea. Madrid, 1997
LYNCH,John.
España bajo los Austrias.2 Vol.
Ed.Península. Barcelona,1993
PARKER,
G. España y la rebelión de Flandes.
Nerea. Madrid, 1989.
RUSSELL,C.
The causes of the English Civil War. Clarendon,
Oxford,1990.
SMITH, David, L. Oliver Cromwell: política i religión en la
revolución inglesa: 1640-1658. Ed. Akal. Madrid, 1999.
ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.
STONE,L. i altres. Revoluciones i rebeliones de la Europa Moderna. Alianza Universidad. Núm. 22. Madrid, 1984.
STOYE,J.
El despliegue de Europa 1648-1688.
Ed.S.XXI. Madrid, 1991
TENENTI, Alberto. La Edad Moderna
siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003
Complementària
Recomanacions
Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL/12204105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent