DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA Codi 12204106
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
judit.vidal@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
VIDAL BONAVILA, JUDIT
Web
Descripció general i informació rellevant El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A10 Conèixer els instruments de recopilació d’informació com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius i referències electròniques, i tenir habilitat per utilitzar-los.
 A11 Comprendre, interpretar i elaborar textos historiogràfics o documents originals en la llengua pròpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
 A2 Analitza les formes de govern en funció dels estats
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
 A4 Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
 A5 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
 A6 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Analitza, coneix i valora els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
 A9 Coneix les causes i conseqüències dels conflictes europeus de l’època moderna
Analitza les formes de govern en funció dels estats
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats
Compara la situació política a Europa al llarg dels segles XVI, XVII i XVIII
Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
 A10 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe, especialment aquells que són resultat de la recopilació d'informació per part de l’alumne
 A11 Valora la influència que van tenir les religions en la configuració política i social de l’Europa moderna
Analitza, coneix i valora els conceptes a partir de la consulta de fonts històriques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Les monarquies europees als inicis de l’època moderna. - El pas de l‘Edat Mitjana a l’Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L’Imperi de Carles V. - Concepte d’Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L’imperi Turc. - Europa i el món islàmic. L’expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les Províncies Unides (1559-1609). - La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L’actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys. - Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L’ordenament de Westfàlia - Com s’arriba a Westfàlia
- L'Esperit de Westfàlia i la seva influència en les superestructures
- Conseqüències i interpretació
7. Predomini francès: Lluís XIV - Bases prèvies de l’expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l’exemple d'Anglaterra al s.XVII. - Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura i la restauració dels Estuard

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
43 65 108
Debats
A5
A9
B3
2 0 2
Treballs
A6
A11
B3
B4
14 16 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
15 0 15
Atenció personalitzada
B6
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Debats Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs Comentari de mapes històrics. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participació en Jornades d'Història
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4). 50%
Treballs
A6
A11
B3
B4
Comentari de mapes, textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica. 30%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
Participació en Jornades d'Història 15%
Altres  

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. El fet de presentar-se a la segona convocatòria no eximeix del lliurament dels treballs.

Cas que no se celebressin Jornades els percentatges quedaran establerts de la manera següent:

Sessió magistral: 60%.

Treballs: 35%

Altres: 5%


Fonts d'informació

Bàsica


CHALINE, Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005

DOMINGUEZ ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997

LYNCH,John. España bajo los Austrias.2 Vol. Ed.Península. Barcelo­na,1993

PARKER, G. España y la rebelión de Flandes. Nerea. Madrid, 1989.

RUSSELL,C. The causes of the English Civil War. Clarendon, Oxford,1990.

SMITH, David, L. Oliver Cromwell: política i religión en la revolución inglesa: 1640-1658. Ed. Akal. Madrid, 1999.

ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.

STONE,L. i altres. Revoluciones i rebeliones de la Europa Moderna. Alianza Universidad. Núm. 22. Madrid, 1984.

STOYE,J. El despliegue de Europa 1648-1688. Ed.S.XXI. Madrid, 1991

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL/12204105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent