DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA Codi 12204106
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A8 Coneix i sap relacionar religió, societat i política dins del discurs històric.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Las monarquias europeas a inicios de la época moderna. - El paso de la Edad Media a la Edad Moderna
- Características de las nuevas monarquias
- Algunos ejemplos: Francia, inglaterra, España...
2. El Imperio de Carlos V. - Concepto de Imperio
- Política de Carlos V: Política interior y exterior.
- Conclusiones
3. El mundo musulmán. El imperio turco. - Europa y el mundo islámico. La expansión turca
- Carlos V, Felipe II y los turcos
- Decadencia turca y nuevas orientaciones de Felipe II
4. La cuestión holandesa. Las Provincias Unidas (1559-1609). - La legalidad del concepto patrimonial
- Planteamientos económicos
- La actuación política
5. La Decadencia de los Austrias. Una guerra de 30 Años. - Antecedentes
- Etapas del conflicto
- Conclusiones
6. El ordenamiento de Westfalia - Como se llega a Westfalia
- El espíritu de Westfalia y su influencia en las superestructuras
- Consecuencias e interpretación
7. Predominio francés: Luís XIV - Bases previas de la expansión de Francia en la 2a. mitad del S.XVII
- Política imperialista de Luís XIV
- Conclusiones de la política exterior de Luís XIV
8. Resistencias y revoluciones: el ejemplo de Inglaterra en el s.XVII. - Condicionantes de la sociedad inglesa
- Precipitantes y disparadores
- La dictadura y la restauración de los Estuardo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
50 74 124
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A4
2 0 2
Treballs
A6
A11
B3
B4
4 16 20
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
1 0 1
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Treballs Comentari de mapes històrics. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participació en Jornades d'Història
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Atenció personalitzada
Descripció
Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A4
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4). 50%
Treballs
A6
A11
B3
B4
Comentari de mapes, textos, gràfics, mapes i pel·licules de temàtica històrica. 30%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
C3
Participació en Jornades d'Història 15%
Altres  

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor a inici de curs (30%).
Els treballs proposats s'hauran de presentar igualment. per tant es manté la distribució de percentatges de les diferents metodologies.


Fonts d'informació

Bàsica

CHALINE, Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005.

DOMINGUEZ ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.

DULL, Jonathan R. La Guerre de sept ans: histoire navale, politique et diplomatique. Bécherel, Edit Les Perseides, 2005.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997.

LYNCH,John. España bajo los Austrias.2 Vol. Ed.Península. Barcelo­na,1993.

PARKER, G. España y la rebelión de Flandes. Nerea. Madrid, 1989.

PARKER, G.: El siglo maldito. Clima, guerras y catástrofes en el siglo XVII. Barcelona, Edit. Planeta, 2013.

PÉREZ SAMPER, M.A. Las monarquias del absolutismo ilustrado. Madrid, 1993.

PORRES, Rosario. La proyección de la Monarquía Hispánica en Europa política, guerra y diplomacia entre los siglos XVI y XVIII. Universidad del País Vasco. Bilbao 2009.

RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, Antonio José España, Flandes y la Guerra de Devolución (1667-1668) guerra, reclutamiento y movilización para el mantenimiento de los Países Bajos españoles. Madrid, Ministerio de Defensa, 2007.

ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.

RUSSELL,C. The causes of the English Civil War. Clarendon, Oxford,1990.

SZABO, Franz, A. J. The Seven Years War in Europe, 1756-1763. Editorial: Pearson Education, Harlow, 2008.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent