DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA Codi 12204107
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals dels segles XIX i XX.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que donen identitat a una època.
 A7 Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia.
Identifica les principals tendències historiogràfiques i n’analitza críticament el seu desenvolupament.
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A11 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. La Història, el món contemporani i la Primera Revolució Industrial
2. De la Revolució francesa a la Restauració (1789-1848)
3. L'Europa dels nacionalismes (1848-1870)
4. El moviment obrer fins a l'any 1914
5. La Segona Revolució Industrial i l'expansió imperialista (1870-1914)
6. La Primera Guerra Mundial i la Revolució russa (1914-1918)
7. El Període d'Entreguerres (1918-1939)
8. La Segona Guerra Mundial (1939-1945)
9. El món de després de la Segona Guerra Mundial (1945-1991) i els inicis del món actual (1991-2000)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faran unes quantes reflexions, de caràcter general, que permetran assoliri millor els continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral El professor explicarà el temari, tot deixant que l'alumne faci les preguntes i reflexions que consideri adients.
Atenció personalitzada El professor atendrà, a nivell personal amb l'alumne, qüestions que no li hagin quedat prou clares.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes seran rebuts pel professor, al despatx 4.19, a les hores de visita, que romandran penjades a la porta del despatx i de les que s'informarà en iniciar el curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura, mitjançant 3 apartats teòrics
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades, mitjançant un exercici pràctic (a partir d'un o dos textos històrics treballats a classe).
50% parcial
50% final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada (no s'hagi presentat a l'examen parcial) o es suspengui l'examen parcial, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria o no s'hi hagin presentat.




Fonts d'informació

Bàsica , , ,

• BARRACLOUGH, Geoffrey: Introducción a la Historia Contemporánea. Ed. Gredos; Madrid, 1965.

• BLANNING, T.C.W.: El siglo XIX. Europa, 1789-1914. Ed. Crítica; Barcelona, 2002.

• DUGAST, Jacques: La vida cultural en Europa entre los siglos XIX y XX. Ed. Paidos; Barcelona, 2003.

• HOBSBAWM, Eric J.:  Historia del siglo XX. Ed. Crítica; Barcelona, 2001.

• MOSSE, George L.: La cultura europea del siglo XX. Ed. Ariel; Barcelona, 1997. 

• RENOUVIN, Pierre: Historia de las Relaciones Internacionales, siglos XIX y XX. Ed. Aguilar (Madrid, 1964) i Ed. Akal (Madrid, 1982). 

 

Complementària

La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent